Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1264361
IMG_20180811_143444.jpg
IMG_20180811_143444.jpg (115.05 KiB) Visad 2206 gånger
Här är version 2 utskriven. Denna gång i svart PET-plast. PLA-plasten klarade inte värmen så bra, vilket iof var väntat.
IMG_20180811_162608.jpg
IMG_20180811_162608.jpg (256.96 KiB) Visad 2206 gånger
Passade på att köpa lite servicegrejor på skruvat när jag beställde lite grejor till Volvon. Betalade bara drygt 300 kr för oljan så jag tänker byta med 1000 mils intervall. Är ju annars 3000 mil på denna. När jag köpte den var service gjord för nästan exakt 3000 mil och 18 månader sedan, dessutom var det nog ingen som kollat oljan för den var nästan nere på min, dvs motorn gick på 2,5 l 3000 mil gammal olja :-/
Användarvisningsbild
av frasse4
#1275925
Idag åkte vinterdäcken på Alfan och föräldrarnas V50. Ingen av bilarna rullar så mycket så skönt att få det gjort.
IMG_5632.JPG
IMG_5632.JPG (104.28 KiB) Visad 1508 gånger
IMG_5633.JPG
IMG_5633.JPG (145.31 KiB) Visad 1508 gånger
Lite skillnad på bromarna på bromsarna på Alfan mot V50:n. Nu är det iof lite overkill med 330 mm skivor på en så lätt bil.
IMG_5634.JPG
IMG_5634.JPG (125.56 KiB) Visad 1508 gånger
Måste faktiskt erkänna att komforten blir märkbart bättre med lite mer gummi. Och ja, jag vet, misshandlad fälg dessvärre :crying:
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1275964
Hur är Alforna nu för tiden, och då tänker jag mest på rosten? Jag har haft Alfasud 75a, Alfetta -77a och Alfetta GTV -78a. Vinterkörde dom två första och det tog fruktansvärt hårt på dom. GTVn blev bara sommarkörd och hade inga rostproblem. Där blev det istället ett totalt motorras när kamkedjan gick av vid ca 6500 rpm. Ja ja, det var mitt eget fel och en nyrenoverad låg och väntade i garaget. Vilka härliga bilar de var, körglada är bara förnamet. Saknar den glädjen som dom gav.

Min nuvarande sommar/hobbybil är tänkt att säljas till våren, så jag är mycket sugen på en Alfa igen. Men vet inte vilken och om jag vågar. Inte ens om det i så fall skulle bli en äldre eller nyare. Fram till och med 159an har jag rätt så bra koll på, men inte din modell och jämngamla med den. Tittar man hos försäkringsbolagen så verkar det fortfarande vara en hel del motorskador också. 156ans motor är väldigt skadedrabbad. Finns den kvar i morgon av de nyare modellerna?

Ska jag i stället köpa en ...
Användarvisningsbild
av frasse4
#1275979
Det är mycket bättre, galvad kaross och underredsbehandlad från fabrik så tycker min har klarat sig bra i fem år. Under ser också fin ut, men såklart ytrost. Men det finns saker som de kunde gjort bättre, t ex inga stänkskydd fram så framskärmen blir blästad i ett veck bakom däcket. Men det har jag gjort rent och målat med underredsmassa. Så jag är inte alls rädd för att köra på vintern, gäller som alla bilar se till att tvätta av dem så ofta som möjligt.

Jag är kanonnöjd med min. Den ligger väldigt fint på vägen och med väldigt exakt styrning så inbjuder den till rolig körning även i låg fart. Det är ju ingen raket, men 0-100 på 7,5 s är inte illa för en liten 1,4:a. Finns ju även en 1,75l med 240 hästar, men då stiger både skatt och försäkring. Det blev lite skifte i teknik när de gick ifrån V6:an till Giuliettan och satsade på mindre turbomatade motorer. Det finns inga typfel på min motor, men det finns lite problem relaterade till Multiair-systemet när man kört på 3000 mil innan service har jag sett på utländska forum. Dieslarna har ju väldigt bra ryckte, sitter ju i Saab 9-3 och 9-5 exempelvis, men att köpa en Alfa med diesel ;-) ...

Sedan är det kul att det alltid blir lite samtalsämne när man kommer med en Alfa, även med dem som inte alls är bilintresserade. Har man en BMW Alpina så ska det ju till en riktigt intresserad för att se att det är något speciellt...
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1276085
Tack för svar. Jag har aldrig gillat dieslar, och en Alfa med en sådan motor? Nej inte för mig, sedan får andra göra som dom vill.
Men först ska hobbybilen i garaget säljas. Får se hur det går ...
Användarvisningsbild
av frasse4
#1281407
Blev tvungen att fixa lite idag. Torkaren bak slutade funka för en vecka sedan. Finns ett standardfel på dessa att sladdarna till bakluckan böjs av i anslutningen till luckan. Ny kabelstam till luckan går på ca 500 kr per sida och 2-3 h jobb på verkstad. Jag beslutade mig därför för att löda om kablarna själv.
IMG_20181117_102208.jpg
IMG_20181117_102208.jpg (72.32 KiB) Visad 1132 gånger
Plockade bort panelerna på bakluckan. Motorn matas genom högra kabelkanalen.
IMG_20181117_103415.jpg
IMG_20181117_103415.jpg (63.41 KiB) Visad 1132 gånger
Felet lokaliserat, en kabel helt av.
IMG_20181117_111205.jpg
IMG_20181117_111205.jpg (77.59 KiB) Visad 1132 gånger
Ny kabel ditlödd. Bytte även en till som såg dålig ut. Till nästa sommar ska jag nog satsa på att löda om alla kablar på bägge sidor, men det var kallt att stå i garaget och hade bättre saker att göra också :)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1281458
Ja tur i oturen att det inte kom när det var som kallast. Jag bytte värmeväxlare på min 960 mitt i vintern, tog 2 dagar. En vecka senare hoppade kamremmen

Hakka 9 röstar jag för

Sportavgassystem

Visst kan man göra det. Anser personligen att[…]

Gasen fastnar Volvo 245 -77

På denna modell sitter en kulled i plast s&a[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Efter mycket velande men framförallt letande […]