Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1447631
Nu har Alfan just slagit över 1500 mil. Sista malus-skatten är inbetald så från nästa år är det 940 kr/år i skatt som gäller :-)


Blev en repris på denna med att montera avtagbar dragkrok. Landade på en krok från Westfalia och installationen gick felfritt
DSC_0207.SMALL.jpeg
DSC_0207.SMALL.jpeg (339.38 KiB) Visad 2591 gånger
DSC_0211.SMALL.jpeg
DSC_0211.SMALL.jpeg (213.64 KiB) Visad 2591 gånger
Läskigaste momentet är att ta hål i kofångaren, bara en chans att få det rätt, så mäta 5 gånger och såga 1 gång.
DSC_0254.JPG
DSC_0254.JPG (274.85 KiB) Visad 2591 gånger
Nästa sak på listan är att installera adaptiv farthållare, den har redan radar och kamera för kollisionsvarningen, så allt som krävs är att man lägger till knappen på ratten och aktiverar mjukvaran.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1447633
Kul att mecka lite själv och ja avtagbar gör sig bäst på den bilen :)

Kanske smeka dit en annan nummerskylthållare utan reklam med? ;-)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1447673
Tackar, ja fram tänkte jag köra utan hållare, fronten måste ändå av i sommar för jag ska montera motorvärmare. Jag funderar på att köra utan hållare bak också, men då behöver jag nog i alla fall någon typ av distans så att inte skylten ligger direkt mot lacken på bakluckan (då man smäller igen den om och om igen).
Användarvisningsbild
av frasse4
#1458811
Lite meckande blev det med bilen under semestern, monterade en motorvärmare från Defa. Endast kontaktvärmare finns till denna. Enligt instruktionsboken tillåter datorn inte att motorn startas vid kallare motorolja än -28 C. Kanske inte så stort problem i Stockholm då. Tänkte installera kupévärmare och batteriladdare också.
DSC_0142.JPG
DSC_0142.JPG (215.8 KiB) Visad 2518 gånger
Jag monterande bort fronten för att installera intaget till motorvärmaren. Den som synar motorrummet kanske ser att det finns två expansionskärl. Det är nämligen luft-vattenintercooler på denna. Motorn är ju ritad i USA och de tycks gilla den lösningen. Motorn är en Multiair version 2, det betyder en kamaxel som styr avgasventilerna och elektrohydrauliska insugsventiler som kan styras helt steglöst, så kallad free valve. Motorn är på 2 liter och har kamkedja och direktinsprutning. Kolvar, stakar och vev är smidda. Steg 1 på denna ger 320 hk och 490 Nm så det kliar ju lite i fingrarna ;-) .

Jag noterade när jag hade ner skyddsplasten att det är väldigt mycket aluminium i fram, förutom skärmar är hela subframen, bärarmar och fjädertorn i aluminum. Kardanaxeln är i kolfiber och oljetråget till automatlådan är faktiskt i plast. Men hela bilen väger bara 1500 kg.
DSC_0143.JPG
DSC_0143.JPG (235.54 KiB) Visad 2518 gånger
Passade även på att skrota skylthållaren fram och skruvade plåten direkt i fronten med rostfri skruv.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1465733
DSC_0189.JPG
DSC_0189.JPG (110.3 KiB) Visad 2462 gånger
Vinterfixat lite med bilen och monterat både kupevärmare och laddare samt brandsläckare under framstolen.
DSC_0187.JPG
DSC_0187.JPG (219.44 KiB) Visad 2462 gånger
Tagit bort skylthållaren bak och ersatt med rostfria skylthållare.
Jag tillhör dem som gillar att ha emblem till skillnad från föregående ägare så jag köpte nya svarta på Ebay. Tänkte det var smidigt nu när man kan förbetala momsen, men tydligen hade säljare märkt paketet fel så jag åkte på moms + postnords hanteringsavgift i alla fall :bored:
DSC_0188.JPG
DSC_0188.JPG (77.61 KiB) Visad 2462 gånger
Detta emblem sitter inte alls original, men jag tyckte faktiskt det gjorde sig riktigt bra!
Användarvisningsbild
av frasse4
#1537738
Alfan är såld. Trivdes jättebra med den, utöver service fick jag byta frontkameran (bosch) med en begagnad från skroten, annats har den bara rullat på. Speciellt imponerad över hur bra den fungerat på vintern trots bakhjulsdrift, samt hur kul man kunde ha om man slog av antispinn/sladd tills min fru påpekade att jag inte var 18 längre . Byttes mot en Tesla M3 Longrange. Blir säkert en Alfa till i framtiden när de lyckas få fram en el-Giulia.

Men jag kommer inte behöva sakna helt att åka bensinbil då jag har kvar min 850 Turbo att köra med på semestern!
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]