- ons 09 maj 2018, 18:38
#1248934
Jag tänkte jag skulle lägga upp en tråd om min lilla leksak. Blir nog inte så mycket projekt, men kan vara kul för mig själv att följa vad jag gjort om inte annat...
Lite bakgrund då, vi har kommit förbi barnvagnsåldern och med ett barn så behöver vi inte en stor kombi. Så vad skulle vi skaffa? Jag hade några krav, bensin och automat, prestanda ungefär som vår gamla V70, alltså runt 200 hk och gärna lite modern motorteknik, downsizing. Mycket utrustning och panoramaglastak låg också på listan.
Sneglade lite på V40, men då fick det nog bli T5, problemet var att det är ett mycket litet utbud av T5 VEA och dessa är fortfarande lite dyra. Visst finns gamla 2.5 T5 också, men det kändes liksom inte riktigt rätt att köpa en så stor motor, annat än för ljudet då.
BMW gick bort för sin tråkiga inredning. VAG har ju haft stora problem med sina små TSI-motorer med kamkedja så där stöks det alternativet. Renault och Mazda har inga modeller med tillräcklig effekt om man inte går på deras RS eller MPC, men då blir det för mycket racinglook tycker jag. Men så kom jag av en slump på Alfa Romeo Giulietta.
Sagt och gjort la jag in en stående sökning på Blocket och det dök upp en nära oss några dagar före jul. Efter lite övervägning blev det affär 2 dagar innan jul.
En vit Alfa Romeo Giulietta -13.
Motorn är en rak 4:a på 1368 cc som spottar ur sig 170 hk tack vare en Garrett GT1446 som laddar 1.5 bar. Den är kopplad till Alfas egna 6 växlade dubbelkopplingslåda som är samma som sitter i QV-versionen med 235 hk.
Påutrustningen finns bl.a. helläder, panoramaglastak, aktiva xenon-kurvljus, 17" Bremobromsar, BOSE-ljudsystem med subwoofer och ett stylingkit.
Efter att ha kört ett år i en Volvo 940, måste jag säga att det är lite skillnad på körupplevelsen. Även om 940 är roligt att köra också. Hoppas på att ta någon lite längre tur i sommar.
Lite bakgrund då, vi har kommit förbi barnvagnsåldern och med ett barn så behöver vi inte en stor kombi. Så vad skulle vi skaffa? Jag hade några krav, bensin och automat, prestanda ungefär som vår gamla V70, alltså runt 200 hk och gärna lite modern motorteknik, downsizing. Mycket utrustning och panoramaglastak låg också på listan.
Sneglade lite på V40, men då fick det nog bli T5, problemet var att det är ett mycket litet utbud av T5 VEA och dessa är fortfarande lite dyra. Visst finns gamla 2.5 T5 också, men det kändes liksom inte riktigt rätt att köpa en så stor motor, annat än för ljudet då.
BMW gick bort för sin tråkiga inredning. VAG har ju haft stora problem med sina små TSI-motorer med kamkedja så där stöks det alternativet. Renault och Mazda har inga modeller med tillräcklig effekt om man inte går på deras RS eller MPC, men då blir det för mycket racinglook tycker jag. Men så kom jag av en slump på Alfa Romeo Giulietta.
Sagt och gjort la jag in en stående sökning på Blocket och det dök upp en nära oss några dagar före jul. Efter lite övervägning blev det affär 2 dagar innan jul.
En vit Alfa Romeo Giulietta -13.
Motorn är en rak 4:a på 1368 cc som spottar ur sig 170 hk tack vare en Garrett GT1446 som laddar 1.5 bar. Den är kopplad till Alfas egna 6 växlade dubbelkopplingslåda som är samma som sitter i QV-versionen med 235 hk.
Påutrustningen finns bl.a. helläder, panoramaglastak, aktiva xenon-kurvljus, 17" Bremobromsar, BOSE-ljudsystem med subwoofer och ett stylingkit.
Efter att ha kört ett år i en Volvo 940, måste jag säga att det är lite skillnad på körupplevelsen. Även om 940 är roligt att köra också. Hoppas på att ta någon lite längre tur i sommar.
Kör nu: Tesla Model 3 LR, Volvo 850 Turbo -94
-> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 B200E -89, Volvo 960 B6304F -94, Volvo V70N B5254T -05, Alfa Romeo Giulietta 1,3T -13, Volvo 850 B5252S -96, Volvo 940 B230FB -93, Alfa Romeo Giulia 2,0T -18
-> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 B200E -89, Volvo 960 B6304F -94, Volvo V70N B5254T -05, Alfa Romeo Giulietta 1,3T -13, Volvo 850 B5252S -96, Volvo 940 B230FB -93, Alfa Romeo Giulia 2,0T -18