Sida 10 av 14

Re: Jim Profit's Volvo XC70 3.2 -08

Postat: fre 30 nov 2018, 16:36
av Jim Profit
Inget som servat sin Haldex på något ställe med rimliga priser?.

Re: Jim Profit's Volvo XC70 3.2 -08

Postat: fre 30 nov 2018, 18:04
av Schmoyoho
2000 kr för felsökning (dvs exkl ev byte av sensor gissar jag) lät dyrt. En DICE kostar kring 500-1000 kr, jag skulle nog våga gissa det antingen är någon vajsing med sensorn som du dammsög eller med någon spjällmotor som behöver kalibreras eller i värsta fall bytas. Kalibrering och felkodsläsningen fixar man själv med en DICE och det skulle vara min rekommendation, om du inte har något emot att mecka igång en fungerande VIDA-installation vilket kan vara lite tålamodsprövande ibland.

Skippa oljebyte i vinkelväxeln, inga lameller som smutsar ner oljan där. Köp en oljesug och gör en nivåkontroll i slutväxeln istället, tippar på runt 500 kr för en liter olja och en sug (fyll upp till pluggen och extrahera sedan 50 ml, om jag minns rätt). Haldex-olja och filter har jag också bytt själv men jag har gen III. Tog inte bort pumpen, använde en sug i påfyllningshålet för att suga ut den gamla oljan, bytte filtret och fyllde. Kostade inte många hundralappar. Gissar att Volvo lossar kardanen för att komma åt, därav att det kostar flera tusen.

Re: Jim Profit's Volvo XC70 3.2 -08

Postat: lör 01 dec 2018, 08:41
av Jim Profit
Schmoyoho skrev: fre 30 nov 2018, 18:04 2000 kr för felsökning (dvs exkl ev byte av sensor gissar jag) lät dyrt. En DICE kostar kring 500-1000 kr, jag skulle nog våga gissa det antingen är någon vajsing med sensorn som du dammsög eller med någon spjällmotor som behöver kalibreras eller i värsta fall bytas. Kalibrering och felkodsläsningen fixar man själv med en DICE och det skulle vara min rekommendation, om du inte har något emot att mecka igång en fungerande VIDA-installation vilket kan vara lite tålamodsprövande ibland.

Skippa oljebyte i vinkelväxeln, inga lameller som smutsar ner oljan där. Köp en oljesug och gör en nivåkontroll i slutväxeln istället, tippar på runt 500 kr för en liter olja och en sug (fyll upp till pluggen och extrahera sedan 50 ml, om jag minns rätt). Haldex-olja och filter har jag också bytt själv men jag har gen III. Tog inte bort pumpen, använde en sug i påfyllningshålet för att suga ut den gamla oljan, bytte filtret och fyllde. Kostade inte många hundralappar. Gissar att Volvo lossar kardanen för att komma åt, därav att det kostar flera tusen.
Tack för ett bra svar. Jag är inte riktigt med på skillnaderna. I fimen ovan då är det "byte olja Haldex" antar jag men var sitter vinkel respektive slutväxel? Sitter båda vid bakaxel?

Mina mekkunskaper är begränsade så att köpa Dice och fixa själv tror jag inte riktigt att jag fixar tyvärr.

Re: Jim Profit's Volvo XC70 3.2 -08

Postat: lör 01 dec 2018, 13:14
av Schmoyoho
VIDA+DICE är inte rocket science, det är mest bara att få igång VIDA som kan vara tålamodsprövande mer än något annat, fler gånger än inte så har det funkat ganska direkt efter installationen. Men det kanske är ett stort projekt att åta sig inför att fixa ett specifikt problem, men jag tycker definitivt det är värt att kika på i framtiden.

Vinkelväxeln är vad det låter som, sitter bakom motor/växellåda och skickar kraft till kardanen. Kardanen är stelkopplad och snurrar alltid, inga lameller eller annat skräp finns där utan bara kugghjul så det sker ingen nämnvärd nedsmutsning av oljan där jämfört med i automatlådan eller haldexen som båda har lameller som slits. Haldexen sitter bak, framför slutväxeln och när kopplingen/lamellerna dras åt så skickas kraften från den roterande kardanen till bakhjulen. När kopplingen är öppen så snurrar bakhjulen fritt, oberoende av kardanen.

Re: Jim Profit's Volvo XC70 3.2 -08

Postat: lör 01 dec 2018, 13:56
av Jim Profit
Tack igen! :-)
så oljebyte Haldex är egentligen samma sak som sluväxeln då?
Dvs det är inte olja på 3 ställen (vinkelväxel, slutväxel och Haldex) utan två?

Ursäkta mina dumma frågor men jag vill lära mig detta :-)

Jim Profit's Volvo XC70 3.2 -08

Postat: lör 01 dec 2018, 15:31
av Filippo76
Haldex och slutväxel två olika saker, olja ska bytas i båda. Börja med slutväxel, beskrevs ovan i tråden. Har för mig att det är ca 0.9 liter som går åt, men kontrollera detta först.

Re: Jim Profit's Volvo XC70 3.2 -08

Postat: lör 01 dec 2018, 18:36
av Schmoyoho
Nä, det är tre "moduler". Vinkelväxeln sitter först i ordningen och driver kardanaxeln. Man behöver inte röra vinkelväxeln enligt mig och haverier vill jag påstå är ovanliga, särskilt efter den beryktade hylsan förstärktes något oklart modellår (år före din bil tillverkades iaf). Skippa.

Efter kardanaxeln sitter haldexen, dvs ett lamellpaket som möjliggör att bakhjulen endast driver när de behövs. Lamellerna slits med tiden och kontaminerar oljan. Haldexen har även ett oljefilter. På många andra märken som använder Haldex finns ett bytesintervall på 6000 mil för olja+filter, vilket Volvo slopat till förmån för lägre servicekostnader. Har man otur så pajar oljepumpen eller hela haldexen, båda är kostsamma reparationer. Pumphaveri är nog vanligast men känns inte heller särskilt enormt utbrett, brukar föregås av att säkringen skjuter. Dyrt i vilket fall. Filter plus en liter olja kostar någon hundring på Volvo, plus någon hundring till för en oljesug samt någon hundring i lyfthyra på OKQ8. edit: jag tog ju förstås inte bort pumpen på min bil pga svårt på gen III utan att ta bort kardanen men jag skulle påstå att man kommer väldigt långt på att byta olja+filter, utan att rengöra pumpfiltret.

Sist har vi slutväxeln/"bakaxeln". När haldexkopplingen inte är åtdragen så snurrar kardan och slutväxel/bakhjul oberoende av varandra. Slutväxeln är lik vinkelväxeln i konstruktion och överför kraft från kardanens rotation till bakhjulens drivaxlar dvs ingen direkt kontaminering av oljan så något byte behövs egentligen inte. Däremot har slutväxeln egenheten att fukta små mängder olja över tid/mil. I förlängningen kan det leda till att pinjonglagret i slutväxeln tappar smörjning och skadas, lösningen på vilket är byte av hela slutväxeln. Oljan säljs litervis så finns väl ingen vits att inte byta när man ändå håller på. Jag kollade nivån när min S80 var tio år gammal och då hade jag förlorat omkring 70 ml olja på en total oljerymd (om jag nu minns rätt) ca 600-ish ml. Om man inte ser något uppenbart yttre läckage räcker det nog att kolla var 5-10 år dvs, efter ork och behag. Svårighetsgrad: barnsligt enkelt. Öppna nivåpluggen, fyll på med olja tills det rinner ut, extrahera därefter 50 (?) ml.

Re: Jim Profit's Volvo XC70 3.2 -08

Postat: lör 01 dec 2018, 19:00
av Jim Profit
Ah nu fattar jag. Supertack för att du orkade förklara för mig !!! :-)

Re: Jim Profit's Volvo XC70 3.2 -08

Postat: tor 06 dec 2018, 16:14
av Jim Profit
Värmeproblemet fixat, det var sensorn.
Kostade 4147:- att få fixat.
86199C9C-5837-454D-A351-2DFEF5704E84.jpeg
86199C9C-5837-454D-A351-2DFEF5704E84.jpeg (474.22 KiB) Visad 1185 gånger

Re: Jim Profit's Volvo XC70 3.2 -08

Postat: lör 08 dec 2018, 14:17
av Jim Profit
Som vanligt verkar det vara svårt att få något gjort utan att drabbas av div. ockrare så jag tänkte försöka mig på att i alla fall fixa byte av olja i vinkelväxel och bakaxel under mellandagarna då jag har tillgång till lyft.