Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1286821
grillchips skrev:Längesen sist!
I ärlighetens namn har inte mycket hänt. Vi närmar oss 1000 mil på mätaren och det mesta har varit en fröjd, peppar peppar!

Garage-update: idag tog jag mig i kragen och röjde det sista i garaget som efter att vi flyttade in för 6 månader sen har agerat skräpförvaring i väntan på... Ja, bättre tider eller något.
Tanken var att innan vintern hinna röja ut så att Harriet kunde få husera där inne, smärre försening men idag fick hon äntligen tak över huvudet. Jag var helt säker på att jag hade några bilder på kaoset innan tömningen, men icke. Så här är en bild från i somras INNAN kaoset:

Och nu har vi förstås bott in oss lite, garaget har nyttjats flitigt på andra sätt under detta halvår. Lite ommöblering borde ju göra susen tänkte jag.

Tillräckligt med yta för bilen tro?

Moment of truth (nej, vi målade av nån högst oklar anledning inte klart FRAMSIDAN av garaget i somras?!)

Inne! Men det var på centimetern...

När det blir lite varmare ute så ska vi nog tömma hela garaget på inredning och isolera det lite lätt och smälla upp plyfa, ev gips. Med tanke på hur väggarna ser ut i dagsläget så bör vi nog inspektera taket och se till så att det är helt tätt, vissa partier av väggarna ser oroväckande ut. Bättre belysning behövs definitivt.

Iallafall... Ute hade hon gott om plats men vi får se om jag orkar med detta centimeter-passande varje gång. Eventuellt får hon stå i garaget på vardagarna då vi sällan nyttjar bilen, men vi får se. Om hon fortsätter stå ute så får jag nog införskaffa en batteriladdare, värmaren används flitigt och jag tvivlar på att våra körningar tar igen detta.

Och det är ju hopplöst att hålla henne ren men vinterhjulen är hittills riktigt trevliga. Här i Stockholm har vi inte haft så värst mycket snö ännu men absolut ett par hala dagar där R2orna har levererat. Om inte annat så ser hon ganska trevlig ut såhär års, smutsen till trots.

Jag har också bunkrat upp med lite bilvård, Tobbe och gänget fick nog en hel del att göra under Black Friday.

Avslutningsvis (i bildserien iallafall), en obligatorisk tvättbild:


Framöver då? Ja, toningen kommer som sagt framåt våren. Jag kikar på att köpa nya bultar till hjulen som har "invändig" torx för att lossa. På min gamla V50 så såg loppen helt bedrövliga ut efter alla hylsnycklar som varit där och vridit. Till V90ns hjul har jag tänkt efter före och försökt hitta slimmade hylsor som jag dessutom tejpat - men jag anar små märken i loppen ändå. Därför är jag på jakt efter rätt bultar (som var långt ifrån gratis efter snabb research). LMR och Spacers säljer några varianter men har ni några tips, hit me!
Jagar stylingkit dagarna i ända och det har inte varit enkelt men jag börjar känna doften av det nu, förhoppningsvis hinner jag klämma ett kit innan sommaren är här.

Quad-tipsen kommer med största sannolikhet inte åka på bilen. Jag förstår tanken från Volvo och att vissa gillar det men jag gör nog fasen inte det. Hellre 2 stora utblås än 4 små känner jag. De får nog damma på hyllan ett tag till, om ingen är jättesugen och PM:ar ett alldeles för bra bud. ;)

Nåja, på återseende! Nu ska jag skruva isär en diskmaskin som trilskas. Det är kul med hus.
Om du backar in ser det ut att bli mer plats för vänsterdörren, passagerarna kan ju gå in när du kört ut. Eftersom det verkar vara gott om plats i längsled kanske du ska bygga lite förvaring på främre väggen istället? Stegarna kanske får plats på takstolarna? Eventuellt kan du ju försöka förstärka takbjälkarna lite och lägga ett enklare golv. Vipps har du ett loft! :)
#1286834
Har du ingen brunn i garaget?
Om du inte har det så parkera hellre utomhus. Stödladda batteriet går så bra ändå.
Visst är det skönt att ställa undan bilen men det blir lätt fuktigt och tråkigt i ett kallgarage.
Isolerat garage med bra belysning kan man ha även fast man inte har bilen där. Ska man in och göra något i garaget är det skönt om man slipper trängas med en bil ;-)
#1286847
@Lövet, backa är förstås ett alternativ men det blir tajt hur man än vrider och vänder på det i dagsläget. Det var väldigt tajt på högersidan även nu men visst skulle 10cm extra öppning göra skillnad. Främre väggen kommer nog få platsbyggd förvaring ja, det var en bra idé som jag snor på en gång. Angående taket så är det ganska tajt som det är där uppe så det är nog kört. :)

@Perra83, ingen brunn nej. Tänkte att iochmed detta försöka få en bild av hur eventuellt fall är. Grannen som vi delar garage med har bilen inne hela tiden och de verkar ha klarat sig bra så vem vet, det kanske är ett tillräckligt fall för att få vätan att rinna ut. Tveksamt dock, men bara en iaktagelse. Stödladda ute går självklart bra men skulle kräva förlängningssladd och annat. Icke-problem egentligen men känns spontant bökigt. Antagligen inte mer bökigt än att fisköra in bilen i garaget varje gång dock... :party:

Spontant känner jag att garaget som det är idag får bli "fixar-yta", dvs om jag vill gnugga på bilen, skruva något etc så är garaget perfekt. För sådana ändamål kan jag leva med att tråckla in kärran då det inte sker speciellt ofta, men att köra in och ut varje dag är lika med en tidsfråga innan jag skrapar upp någon av sidorna.
Jag och sambon har väldigt mycket stökiga hobbys för oss, mycket såga, mycket spraya etc etc. Då blir den ytan perfekt faktiskt, sen får man se när vi prioriterar att bygga ett nytt garage. :D
#1286904
Tänkte med att det går rätt enkelt att dra ihop några hyllor längst fram på kortsidan

sen måla väggarna ljusgrå och kanske en fällbar arbetsbänk som kan användas om behov finns

https://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/f ... d-garaget/
#1287021
Quadutblåsen är ju A och O, gör så mycket för utseendet tycker jag. Lika mycket som Purify S gör för glansen, helt galet schampo :)
#1287121
@Micce1980, fällbar bänk var ju faktiskt rätt smart! Det ska jag lägga på minnet även om bänken längst in på kortsidan inte är i vägen i dagsläget.

@MartinS, jag tyckte det initialt också men jag tror att quad-utblåsen på XC60 har förstört feelingen för mig lite. På XC60 ser det ruggigt billigt och plastigt ut, finns även på ebay till förra generationen XC60 och det ser mest löjligt ut tycker jag. På *90 så funkar det bättre men ja, lite avsmak... :D

@poseidon, ha! Det var vad många i mitt facebook-flöde sa också angående bilden. ;) Stegarna lämnades kvar när vi flyttade in och den invändiga takhöjden i huset varierar från 2.4m till över 5m. Utvändigt ännu mer. Så stegar i olika längder har faktiskt varit guld värt, men visst, någon hade vi nog kunnat skeppa iväg.

Tror mig ha hittat insex/torx-bultar till hjulen. JSPEC har en variant men jag tror att de är för korta. Eftersom jag köpte mina spacers+bultar hos dom så ska jag dra iväg ett mail, förklara vad jag har och vad jag behöver, så får vi se om de kan lösa något. Deras priser på bultarna är hittills helt oslagbart.
#1287145
Nu kanske jag låter gnällig, men ska inte däck på fälg läggas ned (med fälgens yttersida uppåt)?

Jag har fått lära mig att man ska göra så för att de ska åldras bättre/inte bli deformerade.

Men du kanske inte har plats för det?
#1287150
@Någonting, alla synpunkter är bra! :) Och för att lugna nerverna så har de legat som du säger sedan bytet till vinterhjul för någon månad sen. Utrymme finns att lägga de ner även nu men tanken var att jag skulle hinna tvätta av dom lite fort - vilket jag inte hann - och de fick snällt stå kvar.

@AndreasThn, jag förstår. Vid porten är det väldigt tajt ja, men i dagsläget måste jag nästan vinkla bilen lite när jag väl kommit in för att inte ta i annat eller bara för sinnesrons skull så att jag inte står FÖR nära något.
Problematiken landar egentligen i att det tar alldeles för lång tid att köra in/ut pga trångt. Minsta stressmoment (läs ungar som tjatar) så kommer jag missa något och skrapa bilen. Ej sugen. :D
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 34

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]