- mån 29 jul 2019, 10:14
#1329160
@Brainy, passerade igår 1800 mil (varav jag själv nog har kört 1700 av dom, sambon är fortfarande lite obekväm med slagskeppet). Motorn är jag jättenöjd med och jag ska försöka vara så objektiv som möjligt men visst parti tas nog baserat på vad vi hade innan (1.8F).
T5an är klart tillräcklig för V90 och garanterat optimal i V60 också, har inte svikit mig en enda gång. Det är så skönt att kunna göra en omkörning utan att behöva planera i 10min. Kraften finns där hela tiden men ett visst lagg (turbon..?) kan upplevas om man i Comfort mode stämplar ut från en rondell. Är man mer mjuk initialt och stämplar ner först efter någon sekund så går det bättre. I Dynamic är den ju på tårna hela tiden och förbaskat trevlig att köra men för en ovan användare blir det lätt ryckigt och hafsigt. Väldigt lätt gasrespons och nyper bromsarna.
Bilen levererades med Michelin PS4 på 19" som i sig inte är dåliga gummin men vid lite hårdare körning så hade framhjulen svårt att få ner kraften i backen. Det var som att den krafsade lite. Något som AWD sannolikt skulle råda bot på. Min lösning uppenbarade sig i de Pirelli P-Zero jag skaffade till 21", krafset är som bortblåst och den biter i backen ganska omgående. Förbättringar finns såklart men även här är det nog AWD som den skulle må bra av, vilket också är det enda jag skulle vilja ändra på om jag skulle kunna beställa bilen exakt som jag vill. Fine, T6 i all ära med kompressor och turbo men realistiskt sett, T5 AWD vore grymt här och jag hade inte tvekat en sekund på det om optionen fanns när vi köpte den.
Nackdel?
Törstig. Men för att återgå till vilken bil vi kom ifrån tidigare så är jag än idag (16-18 månader senare) fortfarande väldigt gasglad. Motorn är rolig att använda helt enkelt, vilket ju då leder till en ökad förbrukning. Däremot lever jag efter devisen "smiles per gallon > miles per gallon" vilket jag var medveten om från dag 1. Vill man ha en snål motor så är nog inte T5 det optimala valet.
Med det sagt så GÅR det att få ner siffrorna, som lägst har jag legat omkring 0.67 om jag minns rätt, på en resa mellan Småland och Stockholm på motorväg med farthållare. Det generella snittet ligger dock på 1l/mil. Småkörningar dödar siffrorna totalt, till och från förskola/skola etc.
Det är nog den enda nackdelen skulle jag säga. Ljudet kan man bråka om hur länge man vill, vill man ha motorljud så får man byta märke liksom. Turbon wooshar och dumpar förvånansvärt trevligt ändå tycker jag.
En jädra massa blaj men hoppas du fick ut något av det iallafall. :D
Angående toning så är det i startgroparna. Min kontakt skulle kolla med sin toningsexpert om tider, så vi får se om det blir snart eller senare. Nu har vi tydligen ett bröllop att lägga pengar på (som om inte huset käkade upp det mesta redan) så spenderarbyxorna får inte vara alltför stora. :D
Nuvarande:
Mini Cooper SE MY22
Volvo V90 T5 R-design MY18
Tidigare:
Volvo V50 1.8F MY08 - Såld
VW Golf 3 GT '94 - Såld