Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1246292
Strax över 100 mil lagda i helgen med bilen, vilket jädra lok det är! T5an tutar på som ingenting, den är harmonisk rakt igenom och känns aldrig ansträngd. Jag förstår att 4-cyl sticker i puristernas ögon men jag är makalöst nöjd. Förbrukningen är ännu lite "för hög" för att jag ska känna mig helt 100% nöjd men det gick stadigt ner på denna långresa med Eco-läget. Det blev väldigt tydligt hur "illa" kortresorna är för förbrukningen. Å andra sidan, smiles per gallon > miles per gallon, alla dagar i veckan.

Ett fenomen som uppstod två gånger under loppet av denna helg var att höger framsensor reagerade hastigt, på tom väg.
Ett annat var vid hemresan, i 120+ på motorväg och relativt blaskig vägbana, bilen ville vid ett par tillfällen gärna styra tillbaka bilen in i filen. Problemet var ju bara att jag redan låg i denna och var inte ens nära kanterna. Det hade regnat kopiösa mängder så jag misstänker att den fick lite spel pga detta, men jag fick hålla emot ratten ganska hårt vid vissa tillfällen.

Jag håller dessa grejor i minnet men hoppas på att de bara var tillfälliga. Autopiloten fungerade snudd på fläckfritt och ACCn kommer jag aldrig någonsin kunna vara utan igen.
OCH!
Bilen har förseglats med Tershine Magnify. Lättarbetat och smidigt tycker jag att det var. Om det gav någon extra gloss? Avgör själva, helt oredigerade bilder direkt från mobilkameran.
Bild

Bild

Bild

Bild


Körde dagen efter förseglingen cirka 15 mil och vid ankomst såg bilen fortfarande helt orörd ut.
Dagen efter det körde jag Gbg -> Sthlm där halva resan bestod av tidigare nämnda ösregn och det var en fröjd att se allt vatten på huven bara flyga av. Drygt 50 mil senare så ser fronten fortfarande ganska ren ut. Sidorna är små-skitiga men fronten är långt över förväntan.

Jag försökte även att montera stänkskydden bak, men lyckades ej. Med skrikande ungar och stressad sambo så fick jag lägga det åt sidan sålänge och ska försöka någon dag nu i veckan igen. Problemet som uppstod var att innerskärmen ser annorlunda ut mot monteringsanvisningen.
På denna gula detalj så är flärpen i nederkant böjd under skärmen:
Bild

På min bil så sticker den flärpen rakt ner och är således i vägen för stänkskyddets montering. Jag tror att jag på något vis måste skära bort den flärpen. Kanske agerar flärpen som något semi-stänkskydd i miniformat på R-design? Who knows...
Användarvisningsbild
av slappadabas
#1246304
Härlig glans på bilen! Köpt hem tershine produkter men ännu ej hunnit använda dem.

Ska du ge dig på att montera slutrören själv eller lämnar du in den? Beställde ett par igår från bildelsbasen men osäker på om jag vågar ge mig på det, ser enkelt ut enligt instruktionerna men av erfarenhet har jag lärt mig att det alltid är svårare i praktiken
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citat borttaget
#1246314
Du lär bli nöjd! :) Bilträff framöver, Tobbe från Tershine ska tydligen sälja lite produkter på plats så jag ska nog försöka köpa på mig lite mer för vardagligt användande. :)

Angående slutrören så försökte jag själv. Enligt Volvos monteringsanvisningar så ska det vara ett 5min jobb mer eller mindre, men dessa anvisningar stämmer inte eftersom R-design ju har en extra del på diffusorn. Det är den färganpassade biten som sitter under slutrören, från slutrör till slutrör. Utan denna verkar det som att det bara är att lossa på ett par torx och sedan vinkla ner utblåset och så är man i hamn men jag hittar inga anvisningar för hur just den delen tas loss. Jag TROR det är enkelt, jag låg i ett mörkt och skitigt garage just då bara så nu när det blir lite ljusare ute så ska jag försöka igen.
#1246344
grillchips skrev:Du lär bli nöjd! Bild Bilträff framöver, Tobbe från Tershine ska tydligen sälja lite produkter på plats så jag ska nog försöka köpa på mig lite mer för vardagligt användande. Bild

Angående slutrören så försökte jag själv. Enligt Volvos monteringsanvisningar så ska det vara ett 5min jobb mer eller mindre, men dessa anvisningar stämmer inte eftersom R-design ju har en extra del på diffusorn. Det är den färganpassade biten som sitter under slutrören, från slutrör till slutrör. Utan denna verkar det som att det bara är att lossa på ett par torx och sedan vinkla ner utblåset och så är man i hamn men jag hittar inga anvisningar för hur just den delen tas loss. Jag TROR det är enkelt, jag låg i ett mörkt och skitigt garage just då bara så nu när det blir lite ljusare ute så ska jag försöka igen.

Tack för info.

Ska nog lämna in den så jag inte råkar ”frustrationsknäcka” Bildnågon dyr del på diffusern.

Kul med lite uppdateringar i tråden Bild.
#1246462
@Grillchips Som jag uppfattar monteringsanvisningen av stänkskydden så ska den gulfärgade detaljen tas bort helt och sedan sätts stänkskyddet dit. Men nu vet jag inte hur stänkskyddet ser ut så det kan vara helt fel också. Men undersök det alternativet.
#1246491
Ebbe: Jag tolkar beskrivningen som att man viker endast undan den för att kunna sätta dit en sorts... plastgängad mutter (?), sedan gör du hål i innerskärmen på samma ställa för att skruven ska hamna rätt.
Här är fullständig beskrivning:
https://accessories.volvocars.com/Insta ... /Automatic
#1246499
Jag tolkade det helt fel, enligt den monteringsanvisning.
#1247535
Sådär, då var långresa #2 avklarad med Harriet och jag är fortfarande blown away av vilket tåg det är på motorvägen. Och hur många som snabbt flyttar på sig när man bränner på i ytterfilen. :-D

Stänkskydd bak är nu monterat, det gick som en dans efter att jag lusläst anvisningen igen.
Bild

Jag passade på att försöka bena ut hur man lossar R-designläppen på diffusorn för att kunna montera stylekit-utblåsen och konstaterade att det bör vara dessa skruvar som man lossar på:
Bild
Bild

Och ett par skruvar som sitter bredvid utblåsen. Det är värt ett försök iaf!
Jag har också börjat leka lite med bilens förbrukning. Inte för att jag nämnvärt bryr mig om det eftersom smiles per gallon > miles per gallon men när bilens första 50-80 mil hade ett snitt på 1.6l/mil så blev jag ändå fundersam på vad bilen KAN komma ner i.
Korta sträckor med dynamic mode gör inga underverk. Det säger sig självt egentligen, så det var framförallt därför vi hade såna höga siffror. De senaste 2 veckorna har jag därför petat i Eco-mode vid start och försökt köra som en "normal" person och här är resultatet:
Summering:
Bild

Första strapatsen, många småvägar och 2-1-vägar med maxfart på 120km/h:
Bild

Andra och sista strapatsen, större motorväg med ACC inställd på 130:
Bild

Inte så jädra illa pinkat ändå tycker jag, med fullastad bil, 2 vuxna och 2 barn.

Långhelgen rundades av med en sväng i en NA V12 med manuell låda, vilken jäkla upplevelse:
Bild
#1260917
Long time no see!
Husägare sedan början av Juli och vi är utan internet (till ungarnas förtret, men tror nog snarare det är bra rehab för de, framförallt nu när vi har 1400kvm trädgård för illbattingarna att hitta på otyg i). Minst 5 veckor innan vi får fiber installerat och en saftig prislapp på det, "men det kommer nya pengar" försöker jag intala mig. :-D

Nåväl! Flytten är ursäkten till min frånvaro den senaste tiden och det har egentligen inte hänt så mycket nytt med bilen annat än att den körts ett par hundra mil till.
Blåa faran har fått komma hem vilket var en fröjd. Dock har jag inte ens tvättat henne under dessa veckor, än mindre kört henne så vi har beslutat oss för att skiljas från henne. Kommande vecka ska jag försöka ge henne den TLC hon förtjänat så länge, byta ut lite saker som varit eftermonterade till originaldelar och sen blir det Blocket.
Bild

Harriet har dock blivit tvättad ett par gånger redan och med Tershine Magnify i grunden så är det vansinnigt lättvättat. Glansen kan jag inte klaga på heller.
Bild
Bild

Innan semestern är över så är planen att spacers ska på, utblås ska på, skyddsfilm ska på och regskylten i fram ska fästas med neodym-magneterna jag fått hem från Tyskland. Har jag tur så kanske vi hinner med lite garage-röjande också.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 34
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]