Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1221567
Nu är 245:an hemma igen. Efter 33 år i exil har den hamnat inte sådär jättelångt ifrån fabriken i Torslanda.
Inga bilder ännu, jag är däckad med en elak lunginflammation, men så snart som möjligt ska jag börja gå igenom bilen och sätta igång.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1221652
Ojdå då får du krya på dig, så väntar vi spännt på bilder!

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1222894
Nu har jag iaf kommit igång så smått.
Satte igång med att plocka ur baksätet och dammsuga bilen, så gott det nu gick. Inga bilder inne i bilen, ljusförhållandena i garaget är inte de bästa i nuläget. Det verkar ha bott en mkt långhårig hund i bilen! Har aldrig sett sådana mängder hundhår någonsin! Inte ens på en hund... Tro mig, ni saknar inte bilder. Ni vill inte veta hur det såg ut! Det positiva är att mattan i bilen egentligen är riktigt fin, ingen direkt ingrodd skit eller så. Bara mängder av hundhår, döda insekter som vi inte ser till i den här delen av världen plus en del andra grejer gömda runtom i bilen (återkommer till det strax).

Bilen i sitt nya hem:
Bild
Jag har plockat bort grill och lyktor för att lättare komma åt att göra rent och inspektera slangar och kablage.

Bild

Det var en gång en batterihylla...
Bild

Behövde inte ens plocka fram verktygen för att få loss den!
Bild

Det här klistermärket sitter i bakrutan.
Bild
Det är från Veterans of Foreign Wars, USA's största krigsveteranorganisation. I bakrutans högra hörn sitter ytterligare en dekal, från Disabled American Veterans.

Under bagagerumsgolvet hittade jag bl.a. den här:
Bild
Det är en Long Range Patrol Ration. Togs fram av DoD speciellt för soldater på specialuppdrag i Vietnam, t.ex. spaningsuppdrag där man behövde ligga gömd ute i djungeln flera veckor i sträck. (https://en.wikipedia.org/wiki/LRP_ration) (https://en.wikipedia.org/wiki/Long-rang ... nce_patrol)

Dessutom hittade jag något slags hemmagjort förbandspaket i en zip-plastpåse, och den här mellan baksätets ryggstöd och golvet:
Bild
Bild
Bild
Det är en 6.5 mm Grendel (https://en.wikipedia.org/wiki/6.5mm_Grendel), en för oss i Sverige väldigt udda typ av ammunition. Speciellt framtagen för Colt AR-15, den civila varianten av M16. Den är inte från Vietnamkriget utan en mycket nyare patron. 6.5 mm Grendel kom inte ut på marknaden förrän 2003, och just den som låg i bilen började tillverkas 2007. Killen som köpte bilen åt mig hittade dessutom en hel kartong pistolammunition i bilen när han kollade igenom den, vilket tvingade honom att leta igenom bilen mer noggrant så det inte låg ett kvarglömt vapen i den. En udda sak angående 6.5 mm Grendel är att den kräver att man modifierar sitt AR-15 med ett specialtillverkat slutstycke för att kunna skjuta med den patronen, så det vill till att man är något av en vapenentusiast tror jag... Ni behöver inte oroa er dock, jag ska givetvis se till att patronen tas om hand på lämpligt sätt!

Det läskigaste jag hittade var dock den här:
Bild
Den låg instucken under den fastskruvade delen av bagagerumsgolvet, handtaget stack ut en liten bit i vänster reservhjulsbalja framför domkraften. Jag vet vad du gjorde förra sommaren...? Grejerna sätter fart på fantasin i alla fall!
Användarvisningsbild
av frasse4
#1223100
Hehe man blir ju lite nyfiken på bilens historia i alla fall.

Det är väl för övrigt vapenamnesti hos polisen i vår så du kan lämna in patronen.
av V60D5AWDPolestar
#1223164
Hundhår, ammunition, överdimensionerat takräcke. Björnjägare?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1225168
Nu har jag plockat ur stolarna där fram också så jag kunde få ur golvmattorna.
Tyvärr såg inte golvet så vackert ut där bak:
Bild
Bild
Bild

Men egentligen gör det inte så mycket. Jag hade behövt byta till ny ekonomiplåt där ändå, eftersom rostskadorna jag visste om måste lagas. På sätt och vis känns det bättre att byta golvplåtar som är helt slut än om de bara varit rostiga i framkant. Blir samma jobb ändå! Golvplåten framtill är jättefin, men jag får nog vara beredd på att svetsa i lite extra för att skarva i ekonomiplåten.

Höger reservhjulsbalja ser ut så här:
Bild
Inga överraskningar där! Precis som förväntat, bara att byta. Vänster balja är hel och ren, likadant med hela golvet under bagageutrymmet.

Har köpt 12 st nya svarta knappar till skinnklädseln också, fanns i lager och bara att beställa hos Volvo-återförsäljaren! Men nästa steg i projektet blir plåtjobb. Kapa och svetsa, måla och rostskydda. När det är gjort är det dags att montera in den nya fina inredningen! Någon som har en svart handbromskåpa/konsol till övers förresten? Den som satt i bilen är spräckt och rätt så rejält trasig.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1225198
StefanN skrev:Hur mycket plåt och andra delar finns det kvar till dessa bilar att köpa nytt?
Förvånansvärt mycket. Golvplåtar fram och bak, sidoplåtar, trösklar, kompletta dörrar, baklucka, motorhuv, reservhjulsbaljor och plåten bakom bagageutrymmet, skärmar och en hel del mer.

Både Klokkerholm och Galwin har i stort sett allt man behöver för att svetsa ihop nästan hela bilen om det behövs. Inte så värst dyrt heller. Bakre golvplåten kostar 370 kr/st på Mekonomen, reservhjulsbalja kostar 440.
Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]