Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1218369
Håller på att importera en 245 Turbo -85 från USA. Just nu är den till sjöss på väg till Sverige, beräknas anlända i mellandagarna.
Tänkte lägga upp bilder och lite info här när jag har tid och möjlighet, så får vi se vart projektet tar vägen.
Bild
Bild
Bild

Lite bakgrundsinformation:
Bilen tillverkades i Göteborg, Torslanda, någon gång efter semestrarna 1984 som årsmodell 1985 och levererades ny av en Volvo-återförsäljare i Corvallis Oregon den 22:a november 1984.

Följande options/tillval:
Without sunroof (har för mig att taklucka var standard på turbon i USA?)
Färgkod 177, metallic silver grey
Klädsel 5700, black leather

Eftersom bilen är en -85:a är den fabriksbyggd med den lite ovanliga motorn B21FT med intercooler, alltså den katalysatorrenade varianten för USA men trots det högre laddtryck och effekt än de Europa-sålda bilarna. I USA angavs effekten till 162 hp/121 kW, vilket i Sverige motsvarar 165 hk (vi använder vad jänkarna kallar metric horsepower).

Bilen är inte körbar i nuläget men 100% komplett. Förre ägaren (en äldre man) ställde undan den för ca. 10 år sedan efter att han fått problem med bränslesystemet. Bränslepumpen under bilen och bränslefiltret på torpedväggen monterades av och låg löst inne i bilen. Klassiskt fall av "jag fixar det sen när jag har tid och ork", vilket dock aldrig blev av, tror ägarens ålder och hälsa var största anledningen. Jag vet att det finns några fallgropar med Bosch K-Jetronic/CI-systemet, men de mest sannolika bovarna (förpump, huvudpump, insprutningsrelä) är givna att ge sig på omgående. I övrigt tar jag gärna emot tips och råd här av er som har mer erfarenhet av de här systemen.

Eftersom bilen stått så pass länge i en del av Oregon som har sommarklimat likt södra Spanien är antagligen gummislangar och samtliga remmar skörare än lakritssnören. Alla remmar ska bytas innan jag ens funderar på att starta motorn! I övrigt funderar jag på om det vore en bra idé att spruta in WD40 eller motsvarande i cylindrarna för att eventuellt kärvande kolvringar ska släppa ordentligt, vad tror ni? En B21 är ju rent allmänt svår att ta död på, men alla vettiga tips och råd som kan förebygga onödiga problem mottages tacksamt!

Bilen är inte helt rostfri, men nästan. Höger reservhjulsbalja är skadad i yttre plåten. Någonting har skrapat i och sedan har rosten börjat äta lite grann.
Bild

Nästa rostställe är golvet under stolarna, klassiskt för USA-bilarna. Tydligen bildas kondens p.g.a. värmeutveckling från kablage till bränslepumpen, vilket skapar grogrund för rost även i nästintill ökenklimat.
Bild
Bild

I övrigt är bilen rostfri. Inget mer i golv, balkar eller infästningar. Vid bakre stötfångarinfästingen, där svenska bilar oftast inte har någon plåt kvar, ser det ut så här:
Bild
Bild

Bakre domkraftsfäste och länkarmsfäste:
Bild

Det stora jobben är lack på framförallt tak och huv, samt inredning. Gassande sol och hetta är inte nyttigt!
Bild
Bild

Inredning:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Den ska dock bytas mot en hel och fräsch jag har här hemma.

Motorrummet:
Bild
Bild

Så, mycket bilder blev det. Ännu fler kommer så snart bilen står i mekgaraget och jag kommit igång. Första prioriteringen är att riva ur den gamla inredningen och sortera ut det som ska slängas och det som kan räddas. Sedan är motorn näst på tur, rejäl genomgång med jätteservice, alla filter och vätskor ska bytas. Spola och skölja igenom kylsystem, bromshydraulik, servosystemet, rubbet. Slangar och rör ska inspekteras och bytas m.m. Sedan blir det att få igång motorn, nya bränslepumpar m.m. Tips och råd tas emot om ni har något att dela med er av!

Smärre modifieringar ligger i planeringen, men inget värre än avgasgrenrör och turbo från 940, för lite modernare och trevligare motorkaraktär. Garrett-turbon är lite väl trög för min smak, så en Mitsubishi TD04H-13C med tillhörande grenrör kommer göra susen. Eventuellt en A-kam också, men vi får se.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1218389
Ska bli spännande att läsa. Är det Bosch CI med lambdasond-styrning? Vill minnas att det fanns på gamla mercor...
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1218392
frasse4 skrev:Ska bli spännande att läsa. Är det Bosch CI med lambdasond-styrning? Vill minnas att det fanns på gamla mercor...
Hur mkt lambdasond-styrning det är vet jag faktiskt inte. I grund och botten är det samma K-Jetronic/Bosch CI som svenska bilar, men med lambdasond och katalysator. Har faktiskt dålig koll på hur mkt lambdasondens värden reglerar insprutningen, hade en gång en Audi 100 turbo -88 med en något moderniserad variant av K-Jetronic. Där var det inte mkt aktiv lambdastyrning som märktes.

Oavsett vilket ska katten troligtvis bort, inget krav på den här i Sverige på den årsmodellen och funktionen är nog tveksam på en så gammal bil. Den har gått över 190 000 miles/30 000 mil, kanske ersätter katten med en sportkat från Biltema bara för att stilla miljösamvetet lite.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1218397
K-Jetronic (eller CI ) är ett relativt enkelt system och är (i princip) helt mekaniskt. Det finns inge CPU eller något sådant och det finns mycket att ladda ner på nätet t.ex
http://www.volvotips.com/service-manual ... ystem.html
Rent allmänt är det ju dom rörliga delarna som kan fastna typ ventiler i bränslesystemet och sådant. Gummibälgen mellan bränslefördelaren och insuget lär nog vara läck, en av få saker som strular och ställer till är tjyvluft.
Föregångarna till detta system togs fram till stridsflygplan i slutet på -30-talet och fanns på Mercedes berömda "silverpil" (måsvinge mercan) på -50-talet och superlyx bilen Mercedes 600 i början på -60-talet. Försvann i mitten på -60-talet till förmån för det då nya och revolutionerande elektroniska D-Jetronic. Detta system höll inte måttet och var för tidigt ute så det mekaniska (K-Jetonic) kom tillbaka i början på -70-talet och fanns till början på -90-talet. D-Jetronic begravdes dock inte helt så när elektroniken "kom ifatt" och blev stabilare så kom L-Jetronic i slutet på -70-talet och utvecklades til LE, LJ, LH o.s.v. Numera finns ju en uppsjö av system, Motronic, Siemens för att nämna det äldre Volvo har/har haft. Lite onödigt vetande, men jag hade lite tid över..... :-)-)
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1218399
lennarte skrev:K-Jetronic (eller CI ) är ett relativt enkelt system och är (i princip) helt mekaniskt. Det finns inge CPU eller något sådant och det finns mycket att ladda ner på nätet t.ex
http://www.volvotips.com/service-manual ... ystem.html
Rent allmänt är det ju dom rörliga delarna som kan fastna typ ventiler i bränslesystemet och sådant. Gummibälgen mellan bränslefördelaren och insuget lär nog vara läck, en av få saker som strular och ställer till är tjyvluft.
Föregångarna till detta system togs fram till stridsflygplan i slutet på -30-talet och fanns på Mercedes berömda "silverpil" (måsvinge mercan) på -50-talet och superlyx bilen Mercedes 600 i början på -60-talet. Försvann i mitten på -60-talet till förmån för det då nya och revolutionerande elektroniska D-Jetronic. Detta system höll inte måttet och var för tidigt ute så det mekaniska (K-Jetonic) kom tillbaka i början på -70-talet och fanns till början på -90-talet. D-Jetronic begravdes dock inte helt så när elektroniken "kom ifatt" och blev stabilare så kom L-Jetronic i slutet på -70-talet och utvecklades til LE, LJ, LH o.s.v. Numera finns ju en uppsjö av system, Motronic, Siemens för att nämna det äldre Volvo har/har haft. Lite onödigt vetande, men jag hade lite tid över..... :-)-)
Ja, det stämmer.
Min gamla Audi 100 turbo hade KE-Jetronic, i grunden samma system men med elektronisk styrning. Alltså en ECU och knacksensorer som reglerade ffa laddtrycket, lite grann liknande Saab APC har jag för mig. Själva bränsleinsprutningen var inte så raffinerad, det var det gamla mekaniska sprutet med elektronisk överrock. Faktiskt i stort samma bränslefördelare på Audi med KE-Jetronic som på Volvo med K-Jetronic, Audis brukar vara rejält mkt billigare på Bildelsbasen...

Gummislangar, bälgar och packningar lär behöva bytas ut. Är väl lika bra att byta allt jag kommer på i förväg, säkert något jag kommer att glömma bort men då bir jag nog påmind under arbetets gång...
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1218490
Kan inte låta bli att pyssla och förbereda alla möjliga grejer...
Kom på att jag fick en CR-906 av svärfar för flera år sedan, originalstereon från hans gamla 945:a. Upptäckte sedan att det går alldeles utmärkt att ansluta en GROM eller YATOUR-adapter till CD-växlaringången för att få USB, Aux och Bluetooth. Det tyckte jag var en trevlig restomod som inte sticker ut eller syns alls. Problemet var bara att nedre monteringsramen för radio/stereo i 240 utgått och är i princip hopplös att få tag i. Kollade Bildelsbasen och hittade en CR-902 (ingen CD-växlarstyrning) från en 240 -92 med ramen kvar! :D Givetvis inhandlades den, och nu är min CR-906 redo och väntar på en bil att hamna i.

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1218862
Här är en något fräschare uppsättning säten som ska in i bilen.
Bild
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]