Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av S80_140HK
#1226625
Kul att du har kommit igång! Tråkigt på rosten, men allt går ju att fixa :) Ser nästan ut som att det har rostat innifrån och ut? Läckande vindruta?
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1226670
S80_140HK skrev:Kul att du har kommit igång! Tråkigt på rosten, men allt går ju att fixa :) Ser nästan ut som att det har rostat innifrån och ut? Läckande vindruta?
Nej, golvplåtarna vid förar- och passagerarplatsen är i princip i nyskick, det här är vid baksätet.
Av någon anledning bildas kondens utefter kabelstammen som löper parallellt där rosten är som värst (golvplåtarnas främre kant) vilket ger grogrund för rost. Det är ett bekymmer på nästan alla 240 från USA's västkust. Med tanke på att bilen stått okörbar utomhus i 10 år är rostskadorna väldigt lindriga, tänk på hur en svensk 240 sett ut efter att ha stått så i 10 år!

Härnäst på listan är att få undan kablaget inne i bilen och bromsrören undertill så jag kan börja kapa bort den skadade plåten. Sedan ska jag se till att få i ny plåt. Själv har jag aldrig ens hållit i en svets, så där får jag ta hjälp av en snäll svetskunnig kompis. Tanken är att allt plåtjobb ska vara klart innan våren, det borde inte vara ett omöjligt mål.

Nästa steg blir att få in den fina inredningen och tvätta motorutrymmet riktigt ordentligt. Det gör jag helst när våren och lite goare väder kommit. När motorutrymmet är rejält rengjort blir det inspektion och storservice, och se till att få igång den.
Användarvisningsbild
av Braweheart
#1226710
Det är inte bara i USA som kondensen ligger runt kabelstammen runt om golvet på 240.. De är likadant här Sverige.. Iaf på dem jag fixat med tidigare..
Sen att få bilen svetsad innan våren är inte alls omöjligt, men helt beroende på om svetsaren hinner med sig :)

Ett tips om dem "nya" sätena är att köra en redig skinnrengörning och insmörjning innan du sätt in dem.. Mycket enklare så..

Riktigt kul tråd som skall följas som inspiration får min egen renovering som kommer senare på min 240..
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1226724
Braweheart skrev:Det är inte bara i USA som kondensen ligger runt kabelstammen runt om golvet på 240.. De är likadant här Sverige.. Iaf på dem jag fixat med tidigare..
Sen att få bilen svetsad innan våren är inte alls omöjligt, men helt beroende på om svetsaren hinner med sig :)

Ett tips om dem "nya" sätena är att köra en redig skinnrengörning och insmörjning innan du sätt in dem.. Mycket enklare så..

Riktigt kul tråd som skall följas som inspiration får min egen renovering som kommer senare på min 240..
De flesta svenska 240:s är väl upprostade överallt i golvet, så det området under kabelstammen märks kanske inte så tydligt? :) Det är ju bara tre områden totalt som ska svetsas, beställde ekonomiplåt idag, så det hinns nog med.

Rengöra och smörja skinnklädseln ska jag ge mig på snart, monterar nya knappar samtidigt. Givetvis innan det monteras i bilen. :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1226734
En bil som bara står tar inte så mycket mer skada i sverige än någon annanstans, det är ju främst vårat vägsalt som äter upp bilarna, och det råkar ju inte stående bilar ut för :P

Det är väl nästan så att det tar mer på bilarna på kusterna än här i sverige när dom står, iom. den relativt höga salt-fuktigheten från haven.
Användarvisningsbild
av Braweheart
#1226742
Lucif3r skrev:En bil som bara står tar inte så mycket mer skada i sverige än någon annanstans, det är ju främst vårat vägsalt som äter upp bilarna, och det råkar ju inte stående bilar ut för :P

Det är väl nästan så att det tar mer på bilarna på kusterna än här i sverige när dom står, iom. den relativt höga salt-fuktigheten från haven.
Det Är ju lika illa i sverige.. Ställ en bil på västkusten eller en på östkusten så rostar den på västkusten mer då de är mer salt i vattnet då än på östkusten..
Och pga de så är de mer salt i luften..
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1226755
Lucif3r skrev:En bil som bara står tar inte så mycket mer skada i sverige än någon annanstans, det är ju främst vårat vägsalt som äter upp bilarna, och det råkar ju inte stående bilar ut för :P

Det är väl nästan så att det tar mer på bilarna på kusterna än här i sverige när dom står, iom. den relativt höga salt-fuktigheten från haven.
Nja, i min del av Sverige blir bilarna snabbt förstörda av utomhusklimatet oavsett om de körs eller ej. Snarare så att oanvända bilar förstörs snabbare, en bil som används tvättas ju för det mesta. En av anledningarna till att Volvo anlade provbanan strax utanför Borås är att klimatet i Västsverige är ett av de mest aggressiva mot bilar man kan hitta.

Men om vi säger så här då. En 240 som körs 30 000 mil på 23 år och sedan blir stående utomhus i 10 år här i Västsverige kommer att vara i det närmaste bortom all räddning, jämfört med motsvarande 240 från Oregon (som min). Min bil har ju inte heller bott vid Stillahavskusten, utan i en del av Oregons inland som har torrt medelhavsklimat, man saltar inte vägarna på vintern heller. Washington (Seattle/Olympia) har klimat jämförbart med Göteborg, där rostar bilarna som här. Hittar man däremot en bil från Arizona eller Nevada kan den ha stått utomhus i 50 är utan mer än ett ytterst tunt lager ytrost på vissa ställen. Å andra sidan är allt som inte är tillverkat av metall totalt sönderbränt.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1229000
Fler fynd i bilen, handskfacket den här gången.
Bild
.45 ACP, ganska rejält pang alltså.
av S80_140HK
#1229355
Nåja, anledningen till att jag frågade om vindrutan var för att jag hade en -87 DL för kanske 6-7år sen som var totalt upprostad i golvet på passagerarsidan, fin överallt annars (bara gått 16000mil eller något sådant).... Där visade det sig att det hade läckt in vatten från vindrutans list, ner längst A-stolpen och sen blött ner golvisoleringen både fram och bak. Var typ lika rostskador som på din och som värst under stolsinfästningen.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1229376
S80_140HK skrev:Nåja, anledningen till att jag frågade om vindrutan var för att jag hade en -87 DL för kanske 6-7år sen som var totalt upprostad i golvet på passagerarsidan, fin överallt annars (bara gått 16000mil eller något sådant).... Där visade det sig att det hade läckt in vatten från vindrutans list, ner längst A-stolpen och sen blött ner golvisoleringen både fram och bak. Var typ lika rostskador som på din och som värst under stolsinfästningen.
Ja, hursomhelst så är det snart dags att börja kapa ur den dåliga plåten i bilen. Fick tag i frisk golvplåt på en skrot igår förmiddag, från en totalt rostfri 245 -90 som skulle gå till krossen samma eftermiddag. Återkommer med bilder när jag sätter igång.

Ska börja med att kapa till den nya plåten och trimma till den som en mall för var jag ska kapa i bilen.
Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]