- tor 14 dec 2017, 13:44
#1218369
Håller på att importera en 245 Turbo -85 från USA. Just nu är den till sjöss på väg till Sverige, beräknas anlända i mellandagarna.
Tänkte lägga upp bilder och lite info här när jag har tid och möjlighet, så får vi se vart projektet tar vägen.
Lite bakgrundsinformation:
Bilen tillverkades i Göteborg, Torslanda, någon gång efter semestrarna 1984 som årsmodell 1985 och levererades ny av en Volvo-återförsäljare i Corvallis Oregon den 22:a november 1984.
Följande options/tillval:
Without sunroof (har för mig att taklucka var standard på turbon i USA?)
Färgkod 177, metallic silver grey
Klädsel 5700, black leather
Eftersom bilen är en -85:a är den fabriksbyggd med den lite ovanliga motorn B21FT med intercooler, alltså den katalysatorrenade varianten för USA men trots det högre laddtryck och effekt än de Europa-sålda bilarna. I USA angavs effekten till 162 hp/121 kW, vilket i Sverige motsvarar 165 hk (vi använder vad jänkarna kallar metric horsepower).
Bilen är inte körbar i nuläget men 100% komplett. Förre ägaren (en äldre man) ställde undan den för ca. 10 år sedan efter att han fått problem med bränslesystemet. Bränslepumpen under bilen och bränslefiltret på torpedväggen monterades av och låg löst inne i bilen. Klassiskt fall av "jag fixar det sen när jag har tid och ork", vilket dock aldrig blev av, tror ägarens ålder och hälsa var största anledningen. Jag vet att det finns några fallgropar med Bosch K-Jetronic/CI-systemet, men de mest sannolika bovarna (förpump, huvudpump, insprutningsrelä) är givna att ge sig på omgående. I övrigt tar jag gärna emot tips och råd här av er som har mer erfarenhet av de här systemen.
Eftersom bilen stått så pass länge i en del av Oregon som har sommarklimat likt södra Spanien är antagligen gummislangar och samtliga remmar skörare än lakritssnören. Alla remmar ska bytas innan jag ens funderar på att starta motorn! I övrigt funderar jag på om det vore en bra idé att spruta in WD40 eller motsvarande i cylindrarna för att eventuellt kärvande kolvringar ska släppa ordentligt, vad tror ni? En B21 är ju rent allmänt svår att ta död på, men alla vettiga tips och råd som kan förebygga onödiga problem mottages tacksamt!
Bilen är inte helt rostfri, men nästan. Höger reservhjulsbalja är skadad i yttre plåten. Någonting har skrapat i och sedan har rosten börjat äta lite grann.
Nästa rostställe är golvet under stolarna, klassiskt för USA-bilarna. Tydligen bildas kondens p.g.a. värmeutveckling från kablage till bränslepumpen, vilket skapar grogrund för rost även i nästintill ökenklimat.
I övrigt är bilen rostfri. Inget mer i golv, balkar eller infästningar. Vid bakre stötfångarinfästingen, där svenska bilar oftast inte har någon plåt kvar, ser det ut så här:
Bakre domkraftsfäste och länkarmsfäste:
Det stora jobben är lack på framförallt tak och huv, samt inredning. Gassande sol och hetta är inte nyttigt!
Inredning:
Den ska dock bytas mot en hel och fräsch jag har här hemma.
Motorrummet:
Så, mycket bilder blev det. Ännu fler kommer så snart bilen står i mekgaraget och jag kommit igång. Första prioriteringen är att riva ur den gamla inredningen och sortera ut det som ska slängas och det som kan räddas. Sedan är motorn näst på tur, rejäl genomgång med jätteservice, alla filter och vätskor ska bytas. Spola och skölja igenom kylsystem, bromshydraulik, servosystemet, rubbet. Slangar och rör ska inspekteras och bytas m.m. Sedan blir det att få igång motorn, nya bränslepumpar m.m. Tips och råd tas emot om ni har något att dela med er av!
Smärre modifieringar ligger i planeringen, men inget värre än avgasgrenrör och turbo från 940, för lite modernare och trevligare motorkaraktär. Garrett-turbon är lite väl trög för min smak, så en Mitsubishi TD04H-13C med tillhörande grenrör kommer göra susen. Eventuellt en A-kam också, men vi får se.
Tänkte lägga upp bilder och lite info här när jag har tid och möjlighet, så får vi se vart projektet tar vägen.
Lite bakgrundsinformation:
Bilen tillverkades i Göteborg, Torslanda, någon gång efter semestrarna 1984 som årsmodell 1985 och levererades ny av en Volvo-återförsäljare i Corvallis Oregon den 22:a november 1984.
Följande options/tillval:
Without sunroof (har för mig att taklucka var standard på turbon i USA?)
Färgkod 177, metallic silver grey
Klädsel 5700, black leather
Eftersom bilen är en -85:a är den fabriksbyggd med den lite ovanliga motorn B21FT med intercooler, alltså den katalysatorrenade varianten för USA men trots det högre laddtryck och effekt än de Europa-sålda bilarna. I USA angavs effekten till 162 hp/121 kW, vilket i Sverige motsvarar 165 hk (vi använder vad jänkarna kallar metric horsepower).
Bilen är inte körbar i nuläget men 100% komplett. Förre ägaren (en äldre man) ställde undan den för ca. 10 år sedan efter att han fått problem med bränslesystemet. Bränslepumpen under bilen och bränslefiltret på torpedväggen monterades av och låg löst inne i bilen. Klassiskt fall av "jag fixar det sen när jag har tid och ork", vilket dock aldrig blev av, tror ägarens ålder och hälsa var största anledningen. Jag vet att det finns några fallgropar med Bosch K-Jetronic/CI-systemet, men de mest sannolika bovarna (förpump, huvudpump, insprutningsrelä) är givna att ge sig på omgående. I övrigt tar jag gärna emot tips och råd här av er som har mer erfarenhet av de här systemen.
Eftersom bilen stått så pass länge i en del av Oregon som har sommarklimat likt södra Spanien är antagligen gummislangar och samtliga remmar skörare än lakritssnören. Alla remmar ska bytas innan jag ens funderar på att starta motorn! I övrigt funderar jag på om det vore en bra idé att spruta in WD40 eller motsvarande i cylindrarna för att eventuellt kärvande kolvringar ska släppa ordentligt, vad tror ni? En B21 är ju rent allmänt svår att ta död på, men alla vettiga tips och råd som kan förebygga onödiga problem mottages tacksamt!
Bilen är inte helt rostfri, men nästan. Höger reservhjulsbalja är skadad i yttre plåten. Någonting har skrapat i och sedan har rosten börjat äta lite grann.
Nästa rostställe är golvet under stolarna, klassiskt för USA-bilarna. Tydligen bildas kondens p.g.a. värmeutveckling från kablage till bränslepumpen, vilket skapar grogrund för rost även i nästintill ökenklimat.
I övrigt är bilen rostfri. Inget mer i golv, balkar eller infästningar. Vid bakre stötfångarinfästingen, där svenska bilar oftast inte har någon plåt kvar, ser det ut så här:
Bakre domkraftsfäste och länkarmsfäste:
Det stora jobben är lack på framförallt tak och huv, samt inredning. Gassande sol och hetta är inte nyttigt!
Inredning:
Den ska dock bytas mot en hel och fräsch jag har här hemma.
Motorrummet:
Så, mycket bilder blev det. Ännu fler kommer så snart bilen står i mekgaraget och jag kommit igång. Första prioriteringen är att riva ur den gamla inredningen och sortera ut det som ska slängas och det som kan räddas. Sedan är motorn näst på tur, rejäl genomgång med jätteservice, alla filter och vätskor ska bytas. Spola och skölja igenom kylsystem, bromshydraulik, servosystemet, rubbet. Slangar och rör ska inspekteras och bytas m.m. Sedan blir det att få igång motorn, nya bränslepumpar m.m. Tips och råd tas emot om ni har något att dela med er av!
Smärre modifieringar ligger i planeringen, men inget värre än avgasgrenrör och turbo från 940, för lite modernare och trevligare motorkaraktär. Garrett-turbon är lite väl trög för min smak, så en Mitsubishi TD04H-13C med tillhörande grenrör kommer göra susen. Eventuellt en A-kam också, men vi får se.
All makt åt Thengil!
V70 II D5 AWD R-Design -11
S70 GLT -98
245 Turbo -85 (USA B21FT)
V70 II D5 AWD R-Design -11
S70 GLT -98
245 Turbo -85 (USA B21FT)