Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1189663
Sedan är det ju vintertid de får bekänna färg. Både när det gäller räckvidd och värme.
Användarvisningsbild
av joel80
#1189680
Det där med värme är inte längre något issue för elbilar. Det var den första generationens elbilar som hade dålig uppvärmning. Ingen av nuvarande bilarna behöver man frysa i ens i en norrländsk vinter. Räckvidden minskar, men det är inte som i tidigare modeller där heller då batterierna nu är större och "tål" kylan bättre.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#1189728
Kul att det droppar in reflektioner :) och en del myter :wink:
Gelis skrev:Trevlig bil, men hur funkar en sådan på vintern i -20°? Tänker på värme etc etc. Eller sitter det en dieselvärmare som sköter klimatet vintertid.
Fungerar alldeles ypperligt, inga problem i vintras med demobilen och som Joel säger kommer värmen direkt, ingen motor som behöver bli varm först eller någon dieselvärmare som tar en massa extra bränsle :P Det har gjorts tester med kallstart i -35 och då kom dom 110km innan batteriet var tomt, med full värme i bilen.
Schmoyoho skrev:Kan inget om hyundai. Har den någon nackbrytande 0-100-tid? Toppfart?
120 hästar, 0-100 på 10.8sek, men omkörning från 50-100 känns då absolut lika kvickt som V60 D4 AWD Polestar, ingen fördröjning utan kraften kommer direkt, drivning sker på framhjulen och toppfarten är 165km/h
joel80 skrev:Nice!
Ioniqen har trevlig snabbladdning också.. Laddar med över 400km/h på dom nya snabbladdarna som har lite högre hastighet. Runt 300km/h på dom "gamla" vanliga 50kw.

På sommaren verkar man komma 20-22 mil i motorvägsfart.. närmre 30mil om man glider runt i stadsmiljö och landsväg.
Jag körde 9 mil när jag provade, varav rätt mycket i sport-läget med snabba accelerationer samt 4 mil motorväg i 115-120km/h. Hade 11 mil kvar efter det och då var den inte helt fulladdad när jag fick ut den. 22 mil sommartid verkar helt rimligt, även utan att snåla.

Kalle, väntar mig att du ger lite rapporter på hur det fungerar i vardagen sen! :)

Hur har du fixat med laddning hemma?
Haha "gamla" 50kw laddare, här får man vara nöjd om man har en sådan tillgänglig inom 20 mils radie :wink: Annars är det mest semisnabba laddare som finns, ger ca 6 mil per timme då. Laddar nu med medföljande schuko 12 ampere, men har en laddbox 16A med fast kabel som ska installeras. I övrigt kommer jag mest ladda på jobbet för den vardagliga körningen. Kommer första veckan ha kört 100 mil och det har då kostat mig 8kr i elström..
Absolut kommer jag hålla er uppdaterade. :D
volvofantast skrev:Provkört en sådan bil, mycket trevlig att köra,men dom sa att den skulle klara 32 mil med ett fulladdat batteri
Njae 32 mil har det aldrig varit tal om, 28 mil är den deklarerade räckvidden och i dagsläget kommer jag i bästa fall 23 mil, men då är den ju inte inkörd ännu.
Perra83 skrev:Grattis till en intressant bil!!!
Hur är komforten (kupéljud)? Vilka hjul driver på en Ioniq?
Tackar, är supernöjd 8) Inget skrammel eller så i inredningen, har aldrig haft en Volvo som varit 100% skrammelfri.. Kollade via buller app i telefon och i landsvägskörning ligger den på exakt samma ljudnivå som min förra V60 -15. Men man tycker att den låter lite mer men det har nog mest att göra med att det enda som hörs är däcksljudet, finns ju ingen motor som väsnas. Den går väldigt mjukt över skarvar, nästan XC70- komfortabelt, men samtidigt går den väldigt bra i kurvor utan att kränga nämnvärt. Det är framhjulsdrift.
Lövet skrev:Kul med någon som tar steget!
Absolut, någon ska ju vara först :mrgreen: Har väntat sen januari på leverans.. Känns helrätt att ha bytt bort dieselbilen i dessa tider.
joel80 skrev:Förlåt Kalle att jag spammar.. Men jag är lite imponerad av Ioniqen och vissa små men fantastiska funktioner!

När man öppnar dörren för att kliva ur går stolen bak lite för att ge extra plats! Så jävla smart! Jag vill ha det i Volvon!
:D
Det jag dock är besviken på är att dom inte har en app för bilen här i Europa!
Ja det är en del häftiga funktioner i denna bil so man inte är van vid :)

Ja avsaknaden av app är väl nackdelen. Men det sägs att själva hårdvaran för detta redan sitter i bilen, bara mjukvaran som saknas så hoppas dom lanserar det här i Europa snarast : :D
Derank skrev:Pris på skapelsen
Den kostar 20 tusen mer än förra V60 D4 AWD. Men då är det all utrustning i denna förutom taklucka och ventilerade stolar. Det går att få ner priset nästan ytterligare 60k om man drar av på utrustning. (Ledramp,utrustningspaket,v-hjul) :idea: Så alltså billigare än en V60 D4 AWD
Derank skrev:Sedan är det ju vintertid de får bekänna färg. Både när det gäller räckvidd och värme.
Det ska bli väldigt spännande att få slå hål på alla myter i vinter, är övertygad om att det kommer fungera kalasbra :-)-)

Fortsättning följer

/Kalle
Användarvisningsbild
av Derank
#1189732
Njae, myt är det inte det beror mycket på bil. testade Renaults elbil här förra vintern och där sjönk räckvidden med 50% och dde eftermonterades dieselvärmare för annars frös man ihjäl. Men Hyndaien har nog kommit liet längre, lycka till iaf med nya bilen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1189752
~Kalle~ skrev:
Schmoyoho skrev:Kan inget om hyundai. Har den någon nackbrytande 0-100-tid? Toppfart?
120 hästar, 0-100 på 10.8sek, men omkörning från 50-100 känns då absolut lika kvickt som V60 D4 AWD Polestar, ingen fördröjning utan kraften kommer direkt, drivning sker på framhjulen och toppfarten är 165km/h
Jag har också läst 10.8sek tidigare, men kollar man hemsidan nu så skriver dom 9.9sek nu.
vridmoment på 295nm är trevligt! :D
Skärmklipp 2017-08-06 21.16.58.png
Skärmklipp 2017-08-06 21.16.58.png (69.02 KiB) Visad 447 gånger
~Kalle~ skrev: Haha "gamla" 50kw laddare, här får man vara nöjd om man har en sådan tillgänglig inom 20 mils radie :wink: Annars är det mest semisnabba laddare som finns, ger ca 6 mil per timme då. Laddar nu med medföljande schuko 12 ampere, men har en laddbox 16A med fast kabel som ska installeras. I övrigt kommer jag mest ladda på jobbet för den vardagliga körningen. Kommer första veckan ha kört 100 mil och det har då kostat mig 8kr i elström..
Absolut kommer jag hålla er uppdaterade. :D
Snabbladdare behöver man inte där man bor.. ;)
Du har ju närmre än du behöver.. finns i Luleå, och Piteå... På gång en i Kalix.
Sen har du hela E4an neråt. Betydligt sämre om du ska åka inåt landet från Boden. Då blir det till att leta trefasuttag! ;)
~Kalle~ skrev:
Derank skrev:Pris på skapelsen
Den kostar 20 tusen mer än förra V60 D4 AWD. Men då är det all utrustning i denna förutom taklucka och ventilerade stolar. Det går att få ner priset nästan ytterligare 60k om man drar av på utrustning. (Ledramp,utrustningspaket,v-hjul) :idea: Så alltså billigare än en V60 D4 AWD
Ioniq Electric börjar på 331k... Utrustningspaketet Kalle valt kostar 33k. Sen har jag sett offerter med mellan 7-10% rabatt, så man bör kunna hamna på ca 330-340k med högsta premiumpaketet.. ledramp och v-hjul har jag inte räknat med då. Vet inte hur bra Kalle varit på förhandling... ;)
http://www.hyundai.se/bilar/ioniq-electric#bygg-bil
Användarvisningsbild
av Derank
#1189756
jo, jag gick nyss in där och plockade ihop en med 10% rabatt, runt 345-350 beroende på, ink vinterdäck.
av oykkh
#1189771
Riktigt fin bil. Grattis. Har provkört alla versionerna av ioniq.. ska bli kul att följa dina erfarenheter om bilen. Ska bli spännande att se hur volvos första elbil blir. Och priset. Tror ni den hamnar på 400 tusen?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1189775
Volvos VD gick ju ut och sa att elversionerna kommer hamna i liknande pris som dieselbilarna.
Jag skulle dock inte bli förvånad om man första året bara kan köpa dem med typ högsta utrustningspaketen och dyraste tillvalen. typ så det blir en premiumårgång.

Jag har byte vintern 18/19... Satan så fint det skulle vara om det faktiskt är årsmodell 2019 det handlar om och att den skulle gå att beställa redan nästa höst. :)
av oykkh
#1189776
joel80 skrev:Volvos VD gick ju ut och sa att elversionerna kommer hamna i liknande pris som dieselbilarna.
Jag skulle dock inte bli förvånad om man första året bara kan köpa dem med typ högsta utrustningspaketen och dyraste tillvalen. typ så det blir en premiumårgång.

Jag har byte vintern 18/19... Satan så fint det skulle vara om det faktiskt är årsmodell 2019 det handlar om och att den skulle gå att beställa redan nästa höst. :)
Då ska vi byta samtidigt. Min leasing går ut i december 2018. Jag vet att xc40 kommer i plug in hybrid och även elbil sen. Tror dom kommer visa upp elbilen i mars på Genève mässsan 2019. Sen kommer kundbilar till hösten.. jag kan inte tänks mig att volvo kommer lägga sig över Tesla model 3 i pris. Så jag hoppas på 400-450 tusen. Tror du det är dröm? Hoopas kan man

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1189778
Jag tror inte det är dröm med prisnivån. Tror t.o.m att den elbil dom sagt ska släppas på CMA-plattformen kommer kosta under 400k.
Däremot är jag osäker på hur det blir med XC40 och ren eldrift. Om dom nu inte pratar årsmodeller utan kalenderår så kommer ju XC40 ut innan dom börjar införa eldrift på alla kommande modeller. Då skulle XC40 kanske vara den sista modellen som släpps där man inte kommer kunna välja eldrift utan bara pluginhybrid.

Men nu går vi ifrån Kalles elbil lite väl tror jag. :D

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]