Passade på när lyften i garaget var ledig att byta ut klonk-stagen fram. Har haft oljud på passagerarsidan så det var läge att byta. Stagen bak får tas vid senare tillfälle då dem verkar behöva kapas loss :evil: Under tiden jag hade bilen upphissad så var det dags för ett oljebyte. En flaska Omega 907 först för att rensa ur lite extra och sedan ur med den gamla oljan och i med Castrol Edge enligt rekommendation. Bilen är ju så pass fin än så den får fin olja :mrgreen:
Tänkte även passa på att byta stift. Och tur var väl det, även om jag undrar. Bilen är ju servad enligt boken. Men någonstans har något fumlat till det ganska rejält. Som synes så är stiftet till höger som satt i motorn klart längre ?:-/ Vilket ju föranledde en rejäl googling innan fortsatt arbete, vilket ledde till mer förvirring och irritation egentligen.
Dem långa stiften spårades via artikelnummer till T6 motorer 08 och nyare. Och man tycker ju att även om man missar att stiften är olika långa, borde man inte reagera på att man får ett över efter avslutat arbete..? På vägen hem kunde det konstateras att tomgången verkar bättre och framförallt är den inte lika tråkig på låga varv som innan och känslan var att den är piggare överlag.