Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1448775
@EbbevonVolvo, Nej då men tänkte som så att det är en så pass trevlig bil att det vore nästan så att "vi" borde få förtur. Nja, jag letar inte alls och hoppas kunna ha denna några år till, skulle möjligen vilja ha adaptiv farthållare och lane assist men inget jag byter bil för. Den var dessutom rätt prissatt och känns inte som den tappat mycket eller något alls i värde senaste året. Hojen är samma, fast hade nog fått runt 10% mer nu än vid inköpet förra året.

Angående kameran, vad har du fäst den med? Det enda som fungerat för mig hittills har varit deras egna "kuddar" samt würths dubbelhäftande vet tejp
#1448781
När jag provade runt så använde jag 3Ms VHB-tape. Den jag har är dessvärre vit (men den sitter, ingen risk att lossnar). Därför sparade jag den som följde med kameran tills jag bestämt slutgiltig montering.
#1449487
Jag gick förbi bilen när den stod på garageuppfarten nu i helgen. En lukt av bränd elektronik uppfattades av min näsa. Visst hade jag varit ute och kört en runda nyligen så jag hoppades på att det inte var något.
Lite senare så var det dags att köra in bilen i garaget och lukten av bränd elektronik var mycket tydligare! Sniffade runt bilen och kom fram till att det var från motorrummet. Upp med huven och letade vidare. Till slut kunde jag konstatera att det var 12 volts laddkontakten som jag monterat vid torkardiket. Den hade jag bytt i vintras då lysdioderna slutat fungera. Bytte den då och nu såg den nya ut så här (dom två detaljerna överst i bilden är från den som blev utbytt i vintras).
.
Laddkontakt.jpg
Laddkontakt.jpg (555.2 KiB) Visad 1681 gånger
Bränd och varm var den och säkringen på 15A var fortfarande hel. Ryckte säkringen och klippte av kontakten.
Tog och mätte batterispänningen och den var 12,2 Volt. Så det hade nog tömt batteriet om jag inte upptäckt lukten, eller kanske men inte troligen, tag eld i bilen.
På hyllan hade jag en till laddkontakt med diodindikering. Kopplade den på batteriet och chassijord och den blinkade rött. Startad laddning som fick stå på hela natten.
.
Laddning.jpg
Laddning.jpg (779.83 KiB) Visad 1681 gånger
.

Nu blir det inte fler kontakter på samma ställe. Funderar lite på Ctecs andra alternativ, t.ex. battery sense via bluetooth.
https://www.ctek.com/se/alla-produkter/ ... tery-sense. Sedan en vanlig laddkontakt utan indikator.
Eftersom bilen står i eget garage så behöver inte kontakten vara åtkomlig med stängd motorhuv. Då kan man ju också passa på att dammsuga i motorrummet. :-D :-D
#1449524
DOdell skrev:Förstår inte vart du hade monterat som tog eld? Tog den eld under laddning eller under färd? Minus eller plus som spökade?

Kör liknande själv 😳
Den sitter (satt) fast monterad på batteri och chassi, och laddkontakten i torkar diket, så jag kan se lysdioderna och då veta när det är dags att stödladda batteriet. Kan då koppla på laddaren utan att öppna huven.
Ingen laddning pågick när detta hände!
#1449595
Det har antagligen tagit in vatten så något kortslutits. Att lägga den i torkardiket låter inte som en toppenide tycker jag.
#1449617
MartinS skrev:Det har antagligen tagit in vatten så något kortslutits. Att lägga den i torkardiket låter inte som en toppenide tycker jag.
Det ska den definitivt klara. Är IP67 klassad. Den första satt där i drygt 3 år. Denna som satte dit i vintras var begagnad som suttit på min sommarbil.

Nu åkte en Ctek Battery sense dit.
Ctec-sense.jpg
Ctec-sense.jpg (540.02 KiB) Visad 1619 gånger
#1449640
Njae, IP67 är ju inte dränkbart under längre stunder. Sen är ju det när den är ny, jag tycker framförallt gummilocket förändras lite över tid och tappar passformen. Jag har haft ctek laddkontakter i många bilar under väldigt lång tid och det har fungerat väldigr bra för mig iallafall, men jag har ju satt dom i en snällare miljö än torkardiket.

Battery sense är ganska bra tycker jag, framförallt på vintern med all värmaranvändning.
#1449654
MartinS skrev:Njae, IP67 är ju inte dränkbart under längre stunder. Sen är ju det när den är ny, jag tycker framförallt gummilocket förändras lite över tid och tappar passformen. Jag har haft ctek laddkontakter i många bilar under väldigt lång tid och det har fungerat väldigr bra för mig iallafall, men jag har ju satt dom i en snällare miljö än torkardiket.

Battery sense är ganska bra tycker jag, framförallt på vintern med all värmaranvändning.
Jag var lite otydlig med exakt var den satt. Inte liggande i torkardiket utan i underkant av motorhuven vid torkardiket. Vilket gör att den inte befinner sig under vatten. Det stänker lite vatten på den, det är allt. Gummilocket är, som du säger, den svaga punkten och det blir inte bättre med tiden.
Men nu blir det bra med denna lösning. :-)
#1449876
Nytt lägsta rekord i bensinförbrukning
AD314063-846D-4563-9F2B-0A183FC28617.png
AD314063-846D-4563-9F2B-0A183FC28617.png (108.34 KiB) Visad 1561 gånger
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Bruten fjäder framvagn

Hade bett om att få det skriftligt och kasta[…]

Vi som beställt nya V60

Låter som ett bra val av bil :-) Jag bor[…]

Vi som beställt nya XC60

Idag hämtade jag bilen! Nu återstå[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]