Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Xabet
#1206888
Ja! Det kan ju bara bli bättre härifrån tänker jag. För planen är att skölja lådan så den får fräsch olja.

Jag ska kolla så wastegaten är rätt inställd också och lite annat.
av Xabet
#1209650
Nya problem.

Jag har köpt en obd2 adapter (elm327) som skulle användas med appen torque. Jag var mest nyfiken på om man kunde se laddtryck, och temperaturen på oljan i automaten. Såå.. jag pluggar i den i uttaget och när jag startar bilen så kommer det upp i textdisplayen "växellåda service erfordras". Visst, jag har skrivit att växellådan beter sig lite skumt men det har aldrig kommit upp något liknande förut.

Så nu sitter jag med vida och har fått felkoden TCM-E003. Och i detaljerna så uppger den att felet uppstod första gången när jag startade bilen med obd2 adaptern i. Ger mig fan på att den ställt till nå skit nu.

--

Nu 15 min senare så har jag helt plötsligt ingen felkod längre och meddelandet är borta? Mystiskt. Det verkar som att adaptern ställde till mer skit för jag fick felkoder på hastighetsmätare och annat. Är nog bara till att slänga den i soporna.

Men byta olja i lådan och en eventuellt uppdatering av mjukvaran kanske inte vore dumt.

Edit: Loggade laddtryck och varvtal samtidigt i vida, åkte ut på en provtur men när jag skulle kolla resultatet så kraschade vida!! Får göra om det i morgon.
av Xabet
#1211622
Nu sitter det en ny magnetventil från autotech under huven. Jag säger bara jäklar, vilken skillnad!

Motorn går nästan lite för bra, ska ta och skaffa en laddtrycksmätare och se hur mycket den laddar. Läste nånstans att magnetventilen kan eventuellt höja laddet något? Jag läser på om spikningar för det är väl risken om laddet höjs för mycket på originalmotor.
Det är något litet ryck ibland vid full gas men jag har nya stift (fr7dpp+) liggandes som ska bytas tillsammans med luftfilter. Kanske hjälper det.

Fyrhjulsdriften ställdes på prov också nu när det är halt ute och den fungerar fint vad det verkar! Inget missljud när den kopplas in eller liknande.
Däremot har jag läckage på ett vinterdäck så det måste fixas så snart det finns lite tid över på däckverkstäderna...
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1211682
Laddtrycket styrs av datorn. Ny magnetventil ska inte inte kunna påverka det om resten är helt. Så det du upplever nu är väl så som bilen ska vara. Det ska vara rätt bra drag i de 210 hästarna.
av Xabet
#1211806
Ja då måste det vara bra drag i de ursprungliga hästarna. Någon slags skillnad lär väl atm ventilen göra? Eller så var min originalventil kass kanske. Det är i alla fall jämnare och bättre drag hela vägen nu mot för innan!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1211818
Din originalventil var nog inte helt hälsosam. Dem slits och det påverkar laddtrycket. ATM-ventilen är en pneumatikventil av industrikvalitet. Så den jobbar väl kanske lite snabbare, är lite tätare, men framförallt så håller den längre och tål högre laddtryck bättre.
av Xabet
#1211824
Ok, ja den är då verkligen gedigen.
Sammanfattningsvis så var orsakerna till den ojämna och trötta motorn: Kärvande backventil och trött magnetventil.
Nu är det bara att ge sig på nästa grej som ska fixas, och nästa samt nästa. :wink:
av Xabet
#1226197
Igår körde jag med höger framhjul in i en kantsten som låg gömd under snön, efter 100m så drar bilen kraftigt åt höger och det visar sig att det är punktering i fram. Däcket går inte att rädda men jag hoppas fälgen klarade sig, antagligen inte..

Kände inte nå konstigt med styrningen när reservhjulet var på men ska ner nu och se ifall något mer har fått sig en smäll. I bästa fall blir det väl fyra nya däck.
Hade tänkt köpa nya till hösten men ödet ville annorlunda. Fan också!
av Xabet
#1228133
Bilen står på pallbockar och hjulen är inlämnade på en mindre däckverkstad som erbjöd hakkapeliitta 8.
Hade en hyrbil (v40 d3) med såna däck och det var bra grepp tyckte jag så det fick bli såna.

De kollade framfälgen och kunde inte se att den hade blivit skadad, så det var skönt.

Med bilen ändå på pallbockar så kröp jag in under och tog en kik och kunde se att det var fuktigt vid automatlådan.

Bild

Frågan är ju om det är allvarligt och var det kan läcka. Röret som syns på bilden kanske är en kandidat. Det är ju bara på ena sidan som det ser ut såhär. Oljenivån i lådan är dock ok så inget akut läckage i alla fall.

Sen är bakre bussningen i nedre motorfästet slut. Likadant det övre (som jag inte bytt än :oops:). Ska lägga en order i morgon på både övre och undre men då funderar jag på fästen med bussningar i polyuretan. Läst att de ger en bra feedback vid till exempel växling men orsakar mer vibrationer så det är ju frågan om.. kan ju alltid testa.

Vidare så såg jag att höger stötdämpare också är fuktig, så den kanske tog stryk vid kantstenspåkörningen.
Har inte hittat något annat som ser knepigt ut men kollade prisuppgifter på fyrhjulsmätning hos en verkstad, kan vara lika bra kanske.

Ja, det var alles just nu!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Börjar med att skriva att jag kommer skriva l[…]

XC60 2014-2016 vs V90

Säkerhetsmässigt så: Nya bilmodell[…]

Bränslevärmaren ryker

Öhm, fast, en modern bränslevärmare[…]

Vi som beställt nya V60

Har beställt en V60 T4-R-design men tanke[…]