Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1268280
Jag har inget att tillägga men vill bara säga jag tycker det är kul att följa tråden, särskilt när allting är så väl dokumenterat. Mer av det tack!
av koeningsegg98
#1299058
Tjena vill bara säga att jag har en v70n 02 med 2.4t motorn och den dricker rätt mycket olja och jag har inga läckage så det verkar vara rätt vanligt att dem dricker helt enkelt. Hörde någonstans att det var normalt att 1liter på 100mil var det okej att motorn kunde göra av med :)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1299059
koeningsegg98 skrev: ons 13 feb 2019, 20:49 Tjena vill bara säga att jag har en v70n 02 med 2.4t motorn och den dricker rätt mycket olja och jag har inga läckage så det verkar vara rätt vanligt att dem dricker helt enkelt. Hörde någonstans att det var normalt att 1liter på 100mil var det okej att motorn kunde göra av med :)
Volvo hävdar att det är ok men motorn är ju inte frisk om den drar den oljemängden.
av Andis
#1299967
Tackar för svaret ang ATM ventilen. Är du fortfarande nöjd med ATM ventilen? Var i jan 2018 vi prata om det missat vara inne ett tag på forumet
av Andis
#1299968
Ser ni pratar om hög oljeförbrukning har ni provat göra rent vevhusventilation och sett om det lugnar sig då?

Min 2,5T har nu gått 32 tusen mil nu och kör vidare på 2 liter per 1000 mil i oljeförbrukning så har den alltid gjort. (Rengjord vevhusvent om jag minns rätt är intervallerna 16 tmil första sen var 8 tmil med andra ord 24 32 40 t mil min ska göras rent nu igen kluddigt jobb tyvärr men viktigt göra)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1299969
Andis skrev: mån 18 feb 2019, 10:19 Ser ni pratar om hög oljeförbrukning har ni provat göra rent vevhusventilation och sett om det lugnar sig då?

Min 2,5T har nu gått 32 tusen mil nu och kör vidare på 2 liter per 1000 mil i oljeförbrukning så har den alltid gjort. (Rengjord vevhusvent om jag minns rätt är intervallerna 16 tmil första sen var 8 tmil med andra ord 24 32 40 t mil min ska göras rent nu igen kluddigt jobb tyvärr men viktigt göra)
Min drar knappt en halvliter per tusen mil. Det har den gjort senaste 6000 milen sen jag köpte den. Närmar sig 35000 mil.
av Xabet
#1305492
Jag hade två oljeläckage som är åtgärdade och nu drar den betydligt mindre olja.

Det ena var på oljereturen från turbon mot blocket. Bytte båda packningarna där och fy faaan vilket skitgöra! Sitter ju en stor vinkelväxel i vägen, annars hade det nog tagit 15 minuter mot för 2 timmar. Man ser knappt något och får nästan reumatism bara av att byta den ena.
Men jag specialtillverkade en mejsel så att det gick lättare att få dit bultarna mot turbon.

Det andra läckaget var O-ringen på oljefilterbehållaren. Den hade blivit platt och stel och tätade därför inte.
Hade ett nytt filter med o-ring liggandes i garaget så det byttes direkt.

Andra saker jag hunnit med men ej uppdaterat tråden med är att jag bytt ut slutdämparen på avgaset. Det var ett stort hål på den och avgaserna blåstes ut på höger innerskärm och smälte hål i skärmen!
Har dock bara en liten universaldämpare från biltema för tillfället, eftersom att jag hade ombesiktning för felaktiga avgasvärden. Så det låter en hel del mer nu. Ganska gött ibland men inte på långturer :P

Annars tuffar det på, ATM ventilen gör sitt jobb antar jag.
Motorn går lite halvknepigt ibland vid gaspådrag, tvekar eller segar sig upp i hastighet. Har inte haft så mycket tid att felsöka.

Rosten på taket börjar sprida sig. Har fått tag på en kille som kan ta ut rutan men jag vet inte hur jag ska fixa rosten. Svetsa nya plåtremsor är det bästa men jag går väl lös med grovrengörare, och bläster, och hoppas på det bästa.
av aldrigstanna
#1398118
Åhhh äntligen en tråd om vevhusventilationsbyte på turbo motorn! Tusen tack, älskar tråden!
Ditt tålamod med bilen är något alldeles extra ordinärt... Men det är roligt att meka samtidigt..
av aldrigstanna
#1398141
Tack för bilder!
Behöver tips på vevhusventilationskit att köpa inför byte på min 2.5t. Någon som vet? Finns en uppsjö olika på nätet..
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]