Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1232153
Sachs som ska motsvara original. Men jag gillar och ville behålla den lite flytande känslan på dåliga vägar Volvo har. Fast mer stabilt.

Mina original var helt slut. Fram kunde man trycka dem i botten med handkraft typ. Fuktade också utanpå.
av Xabet
#1250483
Har börjat fixa med bromsarna. Fick bli ett byte av bägge oken i bak samt skivor i fram. Bromsarna ligger på och det är kolvarna samt glidbultarna som kärvar ordentligt.
Ska byta oken i fram samt alla klossar runtom i slutet av månaden är det planerat.

Det går ju säkert att renovera de gamla oken så de blir okej men det fick bli den "enkla vägen" den här gången.

Bild

Med "enkla vägen" menas såklart att det var den omständliga vägen eftersom bromsnipplarna på bägge oken drogs runt, samt en nippel till en bromsslang.

Bild

Det var innan jag provade med att dränka allt i 5-56, låta det dra en stund sen värma med varmluftpistol i ett par sekunder, och så banka lätt med hammare. Efter ett par upprepningar så lossade allt så fint så! Till och med där slangen möter bromsröret.

Bild

Har spanat lite på stålomspunna slangar. Nyfiken på ifall det verkligen blir mer stumt. Men för den här gången fick det bli en slang från biltema. Jag köpte förresten oken på biltema med, samt skivorna i fram.

Dessutom en bromsluftare som fungerade helt okej men jag fick ändå luft i systemet.. antagligen.. för pedalen är svampig.

Bild

Det hjälpte inte heller med en variant som man sätter på bromsvätskebehållaren och kopplar tryckluft på, och sen springer runt och öppnar nipplar. Pedalen blev ändå svampig.

Efter en hel del efterforskande så ska jag prova att lufta från oken, det vill säga trycka i vätska från nipplarna upp mot behållaren. Det verkar ha hjälpt ett par stycken.

Bild

Nya skivor fram, de gamla var inte mycket att ha kvar.

Bild

Nu så har förresten bilen gått 24000 mil! Har införskaffat luft-, bränsle-, kupe- och oljefilter samt tändstift. Olja har jag inte satt mig in i ännu vilken det ska vara.

Mer då.. jo, jag har haft ner innertaket och en stor del av inredningen för att se om takrosten letat sig in, men det verkar den inte ha gjort än. Däremot i förra veckan vid lite skogskörning så låg en rätt stor, rostig, plåtbit med en liten bit vit bomull typ(??) på ändröret på avgassystemet. Fattar absolut inte varifrån den kom, ser inga hål nånstans under bilen. Det visar väl sig!
av Xabet
#1258423
Dags för en uppdatering!

Har gjort service på bilen och bytt alla filter (ok, inte kupefiltret än men det kommer) samt bytt olja och tändstift.
Ni som kollar runt på forumet kanske har sett att jag hade bekymmer med att oljetryckslampan blinkade till. Jag mätte upp att 3 liter olja var kvar i motorn (!), funderar på om det är läckage någonstans. Har sett att det droppar olja men det är från en slang från servopumpen, vid den klassiska klämhylsan.

Vid byte av tändstift så är laddtrycksröret i vägen, men det är bara att lossa två bultar så går det att skjuva undan.

Bild

Två av mina tändstift hade olja på gängorna, elektroderna såg dock ok ut så jag antar att det inte är någon större fara.
Kan vara från när det var olja runt tändspolarna.

Bild

En glad överraskning var att jag hittade min momentnyckel i gömmorna.
Så nu dras alla bultar och gängor enligt angivet moment!

Bild

Nytt fint luftfilter

Bild

Bränslefiltret var lätt att byta, men.. det hjälpte inte att rycka säkringen för pumpen och lätta trycket via ventilen innan filtret. Det skvätte och rann ut lite bensin ändå.

Bild

Bild

Det syns inte så bra på bilden men det såg ut som bensinen som rann ur filtret var "skitig". Men men, nu är det bytt.

Bild

När oljefiltret skulle bytas så hade jag införskaffat en speciell adapter som passar på hylsnyckeln och sen på filterbehållaren. Men det hjälpte inte en millimeter, behållaren satt som limmad. Försökte med handkraft men det var helt stumt, höll på att bryta händerna.

Det slutade med att jag fick låna ett hemmagjort specialverktyg bestående av en delad bult med ett spännband genom. Man la spännbandet runt filtret och vred på bulten med hylsnyckeln och simsalabim så kom den där "knäcken" som gjorde att jag kunde skruva bort behållaren för hand.

Bild

Jag har gjort två grejer till med lite bussningar också, mest för att testa skillnaden.
Det ena är inlägg till bussningarna i subframen.

Bild

Det skulle följa med lim eller liknande men det gjorde det icke! Så jag köpte silikonfett och det funkade bra vid monteringen. Däremot behövde jag pressa in dem sista biten med domkraften och en lämpligt stor metallplatta.

Främre:

Bild

Bakre:

Bild

Jag trodde först att det skulle i två stycken fram och två stycken i bak, alltså på bakaxeln någonstans.. men alla fyra sitter såklart i fram på bilen.
Det tog dock en stund innan jag förstod det så jag hann skruva ner en del saker på bakaxeln.

Bulten på bussningen vänster bak såg ut såhär:

Bild

Man ska ha på locktite på de långa bultarna vid återmontering men jag byter hellre ut denna.

Det är alltså dessa hålrum som ska fyllas. Alla mina fyra bussningar var ok, inte spruckna eller trasiga, i annat fall måste de bytas ut först.

Bild

Sen så provade jag att montera fjäderbensförstärkning.

Bild

Bild

Det skakar en del men jag ska prova lossa alla bultar, starta motorn och dra åt bultarna. Detta ska tydligen reducera en del skakningar.

Får skriva en utvärdering längre fram om hur det känns.

Ja, vad mer då..

Hjullager höger bak måste bytas. Det var den sida där bromsoket låg på, jag gissar på att lagret tog stryk på grund av detta.
av Xabet
#1259945
Då var hjullagret höger bak bytt.

Fick ta hjälp av farsan på grund av att jag hade problem med ryggen. Han fick skruva och svära medan jag var hantlangare.

Upp med bilen på pallbockar och av med hjulet. Sedan bort med bromsoket och därefter bromsskivan.

Bild

Det var problem med att få bort skivan för bromsbackarna låg på. Men tillslut lyckades vi bända bort skivan.
I och med att det var svårt att få av skivan så var det förstås svårt att få på densamme vid återmonteringen. Jag fick lossa på justeringsskruven vid handbromsen så att backarna gick tillbaka något. Får se när jag får tid att justera in detta...

Efter att bromsbackarna och dess monteringsdetaljer var borta så öste vi på med 5-56 runt de fyra bultar som håller hjullagerenheten.

Bild

Det gick ganska lätt att få bort tre av bultarna men den bakersta längst ner sitter helt otroligt dumt till, och det fanns bara en vanlig fast nyckel att tillgå, så farsan fick vrida bulten 2mm åt gången och svära mellan varje omtag. Men efter en lång stund så kom lagret loss.
Även bromsskölden togs bort, och bakom den fanns någon slags packning(?) eller mellanlägg. Undra om en sån följer med vid köp av ny bromssköld.

Bild

Tillslut då, en nytt lager.

Bild

Jag hittade ingen information om åtdragningsmoment på bulten till axeln, så om någon vet får ni gärna berätta.
Den drogs åt med samma moment och vinkeldragning som till drivaxlarna fram. Kanske är nå liknande?

Har lokaliserat en läcka på styrservon. Sitter någon koppling vid insuget ungefär, och när man vrider ratten så sprutar det ut en stråle därifrån rakt på kylfläkten.. mindre kul. Tänkte prova någon lösning med slangklämma men fick rådet att inte göra det utan istället byta ut hela slangen.
av Xabet
#1260804
Beställt ny slang/rör till styrservon. Det var inte så farligt dyrt med eftermarknads.
Var inne på att demontera allt och ta till hydralfirma och låta dem fixa ny slang men det verkar vara nå specialslang med strypning så det får va.. Lär tvätta motorrummet också efter allt läckage.
av Xabet
#1262708
Fy fan snart tänder jag eld på bilen och rullar ner den i ån!
Försöker byta högtrycksledningen på servon men det verkar som att Volvo har byggt bilen runt denna förbannade ledning!

Har demonterat slangar och plåtar och fästen och kylfläkt och gud vet allt men att få in en ny ledning är helt omöjligt.

Bild
Bild
Bild
Bild

Tydligen måste subframe/framvagnsram/hjälpram (kalla det vad man vill) bort enligt instruktionerna i Vida. Men, jag har hittat andra instruktioner som säger att det inte behövs.
Kunde inte Volvo ha gjort en skarv på halva vägen så att man slipper skruva bort halva bilen?

Jaja, nu har jag införskaffat tjocka reglar som motorn ska få hänga i medan jag tar bort denna subframe då.. för när den är borta så MÅSTE det ju gå att få dit den nya ledningen.

Vad jag har förstått så behöver krängningshämmaren lossas, sen är det en spindelled (istället för att ta bort hela länkarmen), styrväxeln, som ska sitta med ett antal bultar/muttrar, samt bakre och främre motorkudde plus motorfästet mot växellådan. Låter det korrekt?

Å så blir det en hjulinställning efteråt.. jippie..
av Xabet
#1268250
Då var rör och slang bytt hela vägen från pumpen till styrväxeln.

Jag lyckades utan att ta ner subframe, faktiskt även utan att ta ner kardanaxeln som Vida anvisade.

Fick låna en domkraft som lyfte bra högt så det blev ganska bra plats under bilen, sedan drog jag ner änden från pumpen så att den änden hamnade under motorn. Efter det så kunde jag lirka ut änden som går över höger drivaxeln och jäms med hjälpramen till styrväxeln.

Så långt så bra.

Bild

De är inte helt lika krökta, gamla och nya. Kanske syns på bilden. Om det underlättar monteringen vettefasen.

För att få in det nya röret rätt hela vägen så tog jag bort höger hjul och lirkade in änden som ska vara mot pumpen först via hjulhuset (jag skickade in den mot fronten så att säga) och sedan änden mot styrväxeln över drivaxeln och mot själva växeln.

Det är trångt, det är bökigt, man blir arg men sedan väldigt nöjd över att ha lyckats.

Att skruva fast anslutningarna var lite småjävligt, men jag måste ha gjort någorlunda rätt för när alla delar åter var på plats och behållaren påfylld, och luftning av systemet utförd, så fanns inga läckage någonstans varken vid anslutningarna eller längs med övergångarna vid slang/rör.

Gött!

Med det så tackar jag för mig här! Hej då!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]