Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Xabet
#1228181
Ja alla fyra byts. Dels så var det ett däck i bak som läkte lite luft som jag fick fylla på lite en gång i veckan. Sen var det inte så mycket dubb kvar. Och jag vill inte byta bara två stycken så man hamnar i "otakt" med däckbytena.
av Andis
#1228212
Spännade tråd lägger in ett inlägg så jag kan följa dina fortsatta mektips.

Ps själv frestad på ATM magnetventil. Fick du fram vad din ladda med den?
av Xabet
#1228221
Laddtrycket ändras inte med atm ventilen fick jag veta. Däremot så håller den laddet bättre, och så är väl något snabbare än original tänker jag. Det blev i alla fall skillnad på min och en kollegas v70!
Om inte annat så ska den vara mer hållbar än originalet i plast.
av Xabet
#1228689
Nya sulor på! Blev inte så farligt dyrt, tror jag.
Kändes lite halkiga på torrt underlag men det är väl en viss inkörningsperiod innan de kommer till sin rätta.

Motorfästen med poly bussningar är på väg. Får se huruvida det blir några större förändringar i vibrationer.

Sen slängde jag med en liten onödig inredningsdetalj. Mer om det när allt kommer!
av Xabet
#1231676
Fick lite tid över idag till att byta bussningar. (Med det menar jag hela delen med fabrikspressade bussningar)

Jag gjorde som så att det tvärgående staget, som har förbindelse med övre motorbussningen, fick sitta kvar.

Den övre bussningen sitter med en tvärgående bult (15 hylsa) och mutter (18 hylsa) i staget.
Sedan ytterligare fyra bultar (14 hylsa) i motorn.

Bild

Det är olika längd på bultarna som ansluter i motorn, så håll koll på var de sitter.

Bild

Ny och gammal. Jag tror det blir så att jag behåller det gamla huset, och pressar i en ny gummibussning utifall att man vill återställa någon gång.

Bild

Den nya bussningen gled in så fint och passade perfekt. Jag var osäker på ifall den kvadratiska varianten verkligen skulle passa då den gamla var rund, men det var inga problem.

Bild

(Glömde ta bild när allt var återmonterat!)

Sedan var det dags att byta den nedre bussningen. Det var bökigt i ett trångt garage och på ett iskallt golv.
Men jag gjorde som så att bilen lyftes på vänstersidan och ställdes på pallbockar, sedan blev det lättare att komma åt och lossa.

Bild

I den främre delen sitter två muttrar (18 hylsa) och i den bakre delen så är det två bultar (inringade i rött) (14 hylsa).

Bild

Den gamla var hyfsat kass.

Bild

Sedan återmontering i omvänd ordning som man säger.

Bild

Jag är bekymrad över hur mycket olja det är runt växellådan. Har tänkt göra rent och hålla koll med jämna mellanrum.

Så! Hur blev det med polybussningar nu då? Jodå.. ökade vibrationer på tomgång blev det ju. Absolut inget som stör mig, jag föreställde mig slagborrsliknande vibrationer men det är knappt så man bryr sig. Tycker jag!
Däremot så upplever jag att växlingarna är tightare! Skön känsla är det. Har inte åkt så långt efter bytet men, det blev märkbar skillnad för min del. Särskild i och med att den gamla ju var slut.

Sen köpte jag en liten onödig detalj till inredningen.

Bild Bild

Små ringar runt vridreglagen. Ärligt talat så ser det värre ut på bild än i verkligheten. Just de som sitter vid värmereglagen tycker jag ser klumpiga ut dock. Funderar på att slipa lite så att innerdiametern blir större (så att tjockleken på kanten blir som den på volymreglaget). Eventuellt om det blir att jag gör så på alla små ringar. Får se! Kanske lika gärna plockar bort dem också.

Vad mer då.. jo, jag behöver byta lamporna i halvljusen. Har fått en lila ton på vänstersidan och då är det väl lika bra att byta båda, vilket jag ändå funderat på att göra.

Sen behöver bromsarna i fram bytas. Det tråkiga är att skivorna i bak byttes precis innan jag köpte bilen så då hamnar man lite otakt, jag vill nog byta alla bromsar samtidigt. Kanske onödigt men sån är jag!

Snart dags för 24000 mils service. Blir trevligt!
av Xabet
#1231978
Har suttit och tittat på lite mer roliga saker till bilen idag.

Polybussningar till subframen, finns ju såna insatsvarianter så man slipper demontera halva bilen, och fjäderbensstagskonvertering. Så att staget över motorn blir stumt.
Detta för att jag tycker bilen hoppar/gungar en del vid svängar i motorvägsfart. Skulle nog behöva styva upp karossen lite.
Det som verkar göra mest skillnad är att byta krängningshämmare men det blir en lite för saftig kostnad för tillfället. Särskilt eftersom att jag även kollat på nya bromsok bak samt skivor och belägg runtom + ny bromsvätska.

Sen har jag faktiskt sneglat lite på sänkningssatser, jag tror 30mm runtom blir lagom men det är ju frågan ifall jag ska behålla originaldämparna eller köpa nya. Den högra dämparen fuktar något så den behöver ändå bytas så småningom, men det blir ju ytterligare en större kostnad med komplett set runtom.
Kan inte bestämma mig om höjden nu är lagom eller för hög. Jag både gillar den högre markfrigången och tycker att den är i högsta laget ibland, haha.

En handtvätt idag kostade jag på bilen i alla fall!

Bild

Läste förresten om att man kan lossa bulten/bultarna till övre/undre motorbussning för att sedan dra åt med motorn på tomgång. Då kan vibrationerna eventuellt minska. Ska prova det senare.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1231996
Om väghållningen känns konstig hade jag personligen börjat med att kolla skickat på hjulupphängningen runt om. Kassa dämpare gör rätt mycket, min blev som en ny bil när jag bytte runt om. De här bilarna blir aldrig några sportbilar men de ska kännas stabila och förutsägbara även om de är lite mjuka.

Sänk om du tycker att det blir snyggare. Några underverk för väghållningen gör det inte jämfört med t ex nya fräscha dämpare.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1232121
Jag håller med SBergdahl, nya stötdämpare kan göra stor skillnad.
Jag bytte först bak och sedan fram. När jag bytte bak så kändes det helt plötsligt som att bakvagnen följde efter framvagnen (innan så kändes det som att den vandrade i kurvorna). När jag bytte fram så började framvagnen följa ratten också. :lol:

Jag passade också på att byta fjäderbenslagringar och fjäderbussningarna när jag fick bytt fram.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1232133
Jag satte ju dessutom dit nya fjädrar och förstärkta lastfjädrar bak. Nog för att bilen fortfarande niger i kurvor och så men den blev rätt mycket bättre på att gå dit jag vill ytan att streta emot :-)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]