Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Xabet
#1183778
Modell: Volvo V70n
Motorkod: B5254T2
Växellåda: Auto
Drivning: 4WD
Däck/fälg: 225/45 R17 / Volvo Amalthea 17"
Färg: Ljusgrå
Mil (i skrivande stund): 22900
Inredning: Svart, helskinn

Bild
BildBild

Tjaba!

Jaha, då gick man från Volkswagenträsket efter cirka 9 år med Golf och Passat till att bli ägare av en Volvo! :)
Något spontant dock för jag hade otrolig beslutsångest över mitt nästa bilval. Det blev många timmar med lusläsning av olika tillverkare och modeller. Audi, Volkswagen, Toyota, Dodge, Chrysler, Opel, SAAB, Volvo och någon enstaka till. Det var nära att det blev en Audi A6 men jag tvekade lite och så vips blev bilen såld..

Efter uppmuntrande ord av både föräldrar, kompisar och kollegor ("Det är väl klart du ska ha en Volvo!") så hittades tre likadana V70, alla 2.5T och AWD, automatlåda samt samma färg, inom rimligt avstånd! Så det blev en tripp till första bästa och både jag och min sambo blev helt sålda!
Men, det var nära att jag avstod. Vid provkörning så lät det som att man satt i motorrummet och körde. Det pyste, ven och tickade i hela kupén och jag ringde en kompis som sa att jag borde avstå från köp. Fast.. jag hade en bra känsla om att det kunde vara något enkelt. (Kommer inlägg om det senare)

Tycker om att skruva på bilar. Intresset tog fart efter två saftiga verkstadsräkningar för min Golf, och jag tänkte att "nä, nu tar jag och lär mig så jag kan laga och serva mina bilar själv!". Så alla slitdelar kommer jag så långt det går att byta själv. Sen är jag lite kluven på servicen på denna bil, visst är det fint med stämplar i serviceboken men jag servar gärna själv. Om ett tag är det dags för 24000 mils service så vi får se hur jag gör.

Syftet med den här projekttråden är att dela med mig av mina arbeten med min bil och dokumentera dem så att andra kan bli inspirerade och få tips (även komma med tips för jag är alltid villig att lära).

Ja, det var väl allt jag hade för nu!
Senast redigerad av 1 Xabet, redigerad totalt 0 gånger.
av Schmoyoho
#1183858
Fin bil! Någon som vet om nerlackade lister fanns som tillval redan MY04 eller om det är förra ägaren som fixat det? Såg riktigt snyggt ut. Det jag stör mig på är bara att V70-emblemet samt motorbeteckningen på bakluckan sitter fel, men det kanske är en sån sak som bara jag kan störa mig på...

Blev nyfiken på vad det är var för något fel på bilen. Angående service så ska du ju självklart serva bilen själv. Efter 10 år och >20k mil finns det ingen förtjänst i att jaga stämplar längre. Spara kvittona bara och lämna bort de saker som du inte mäktar med själv, som du skrev. Kan tipsa om mister-auto.se samt oljemagasinet.se.
av Xabet
#1183980
Tackar! Jo den är i väldigt fint skick både invändigt och utvändigt. Rost som finns är vid vänstra takräcket, som någon täckt med färg.

Bild

Får se om jag gör något åt det senare.

Jag tror att de listerna är original för det var exakt samma på en till bil jag kollade på.
Enligt denna sida så fick jubileumsbilar år 2004 färganpassade lister!

Jag gick i samma tankebanor idag som du sa där med att serva själv. Den är så pass gammal så det kan jag gott göra själv. Och kvitton sparar jag alltid på, brukar bli en tjock pärm med besiktningspapper, kvitton och grejer. :D

Så då, nu ska jag berätta vad det var för fel med bilen som jag skrev om i första inlägget.
Jag kollade runt på nätet med en oro över att turbon eventuellt sjöng på sista versen. Men så fick jag se ett inlägg här på forumet att det sitter en gummitätning på rattstången nere vid pedalerna som kan släppa genom ljud när ett slags lager(?) lossnar från tätningen.

Mycket riktigt var det så även i mitt fall.

Bild Bild

Lyfter man på yttre gummidelen så visar sig en till del invändigt, och dessa två sitter ihop med varandra.
Den lösa metallringen, som jag håller i på första bilden, ska in och under den yttre delen. Det är en slags fasad kant i toppen på gummit där ringen ska vila mot.
Den stora låsringen som också är lös satt på plats först men på bilden har jag tagit lös den för att se vad som fanns under.

Bild

Jag fick trycka ner metallringen med en mejsel och använde mig av ett krokliknande föremål för att lirka gummit runt metallringen. Lite som att kränga på ett däck på en fälg.

Det var trångt och jävligt men det gick tillslut efter många svordomar.

Bild Bild

Fick jag lirka lite med låsringen för att få fast gummidamasken igen. Sen vet jag inte om det blev rätt, men jag petade ner kanterna på damasken under, vad jag tror är, en ljudisoleringsmatta.

Bild

Och voilá! Ljuden försvann helt. Att en så simpel grej kan göra så mycket? Jaja, skönt att det var enkelt!

:-)-)

Måste berätta en sak som hände för någon dag sen när jag var ute på motorvägen.

Provade att gasa på lite och så plötsligt kommer "motorprestanda nedsatt" upp i färddatorn och jag kan inte köra fortare än 30km/h. Fick smått panik eftersom att det inte fanns ett enda ställe att köra in på inom flera kilometer.

Så jag stannade vid vägkanten och stängde av motorn och startade igen och motorn gick igång och fungerade som vanligt.
Jag tror att felet kan ha suttit i luftfiltret, för när jag öppnade luftfilterboxen senare så var det ett halv kilo sand där i, och filtret var helt igensatt.
Kan det ha blivit andnöd för motorn så den gick in i ett skyddsläge? Fick ingen felkod via displayen (när man håller in read och trycker på dimljusknappen). Kanske lär Volvo läsa av eventuella felkoder. Har funderingar på att skaffa VIDA senare, har VAG-COM/VCDS men det verkar inte fungera till Volvo.

Luftfiltret ska ändå bytas om 1000 mil så jag tror att antingen dammsuger jag och skakar av nuvarande filter så gott det går eller så köper jag ett på biltema (om de har) för att sen vid nästa service sätta i ett AEM dryflow eller liknande.

Har även problem med att motorn tappar ork runt 3000 varv och sen kommer tillbaka. Har läst att det kan vara magnetventilen så en ny sådan är beställd och kommer förhoppningsvis snart!
av Schmoyoho
#1184001
Börja med att investera i en DICE redan nu. VIDA finns att få tag på online. Jag betalade 1300 kr för min och det har varit guld värt, istället för att byta delar på måfå.

Vet inte vad ett luftfilter kostar på Volvo men på mister-auto kostar det 130-180 kr ungefär. http://www.mister-auto.se/sv/luftfilter ... 39_g8.html Byt det nu och strunta i det om 1000 mil eller byt det båda gångerna? Du har ju förmodligen redan sparat massor på din damaskfix kontra om du hade lämnat bort den reparationen till en verkstad.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1184009
Jag tror jag betalade 800 för min Dice med Vida till. Den pengen är intjänad sedan länge efter lite småpill och att jag råkat utlösa felkod för airbag en gång.
av Xabet
#1184039
800kr lät lagom. Det får bli nästa månad isf!

Kollade biltemas hemsida, 129kr för filter. Tillfällig lösning till jag byter alla filter samtidigt sen. Äsch, beslutsångest.

Det har dykt upp ett meddelande "larmsystem service erfordras". Det är en sensor i bagageutrymmet som hänger lös, ser ut som en glaskrossensor. Ska se vad man kan göra åt det senare!
av Xabet
#1184603
Här kommer en inte så värst rolig uppdatering.

Åkte till en arbetskollega som har en T5a för att prova hans magnetventil. De såg dock inte helt identiska ut och det skiljde en siffra i slutet, PA6 GF30 < 4 var det på min och på hans var det < 5 i slutet.
Bild Bild
Det saknades dessutom en slangklämma på min, men vi skiftade lite snabbt och provkörde och jag upplevde att motorn inte tappade kraften längre vid 3000 varv. Något bättre blev det men inte helt klockrent.

Däremot vid bytet märkte jag att det var en tunn hinna med olja på anslutningen som går mot kompressorhuset(?)
Bild

Jag lossade slangen mot interoolern och det var en del olja där med.
Bild

Det är tydligen inte helt ovanligt men antagligen inte så bra, så nu har jag rivit ner allt fram till vevhusventilationen/oljefällan och ska undersöka om den behöver rengöras.

Bild

Självklart upptäcktes en del strul under rivningen..

För det första så tycker jag att spännrullen på remsträckaren glappar en hel del. Håller man kvart i tre samt halv sex och vickar fram och tillbaka så är det glapp. Inget axiellt.
Bild
Sen så självklart när jag skulle få i torxbitsen för att kunna lossa på spännaren så tappade jag bitshelvetet så den försvann in i ett svart hål :evil:
Jag blev så förbannad att jag tog tag i spännaren och tryckte allt vad jag hade och lyckades lirka loss remmen. Rekommenderas dock inte.

När jag kommit så långt att kylarfläkten kommit ur motorrummet så var det dags att skruva loss generatorn.
Första skruven gick bra, andra skruven snurrade ett varv sen ramlade den ut i handen på mig. Tro faan det när den såg ut såhär!
Bild

Va i helvete liksom.

Sen gjorde jag en allmän översikt och fick se att övre motorfästet är slut. Om man bänder försiktigt med ett brytjärn så är gummit nästan helt löst i fästet.
Bild

Får ta och byta det vid tillfälle.

Kollade lite snabbt oljan till växellådan också för vem vet när den byttes senast. Den såg dock rätt okej ut tänker jag. Något mörkröd till färgen.
Men jag har planerat in att byta vid nästa service och sedan nollställa adaption och oljeräknaren. Skadar väl inte.
Bild
av Xabet
#1186393
Här kommer en sen uppdatering då jag varit på semester.

Jag kom inte så långt i mitt vevhusventilationsprojekt.. fick loss själva huset men sen höll jag på att bryta armarna av mig för att få loss slangarna. Det blir nog lätt så när insuget sitter kvar.

Försökte lossa den nedre grenrörsbulten, som sitter lite käckt vid termostathuset och det var helt omöjligt med verktygen jag har. Jag modifierade en fast nyckel och lyckades skruva mindre än ett halvt varv sen var det stopp.
Sen så i och med att bilen akut behövdes i morgon så fick jag lov att sätta tillbaka allt igen.

Så nu blir det att köpa specialhylsa till grenrörsbulten samt ett helt färdigt kit för vevhusventilationen. För vissa slangar är riktigt slitna och vad jag hann se så var det mycket avlagringar och olja i slangar och i själva burken.
Det kommer bli en övergripande genomgång av alla slangar i motorrummet.

Och så var det detta med oljan.. vad jag än skruvar bort så är det olja i verkar det som. När jag fick loss slangen från utloppet på intercoolern så nästan rann det olja ur slangen.

Till och med under motorkåpan är det olja.

Bild

Det kan dock även bero på packningarna under tändspolarna? Det var garagegrannen som kom och tipsade. Han var mycket trevlig och lånade även ut komp-provare och en tryckprovare, tack för det (och tack för pratstunden!)

Så, nya tag nästa vecka!
av Xabet
#1196618
Har äntligen kommit för mig att beställa delar till bilen. Provade Vparts och det var riktigt snabb leverans, må jag säga.
Hittade dock ipdusa strax efteråt, och där var det såklart billigare.. får prova den sidan en annan gång.

Det blev hursomhelst ett vevhusventilationskit och en spännare till multiremmen.

Bild

Ska bara få tag på en ny fästbult till generatorn. Det vore väl klokt att försöka få ur den gamla bulten som gått av i blocket när jag ändå har ner insuget och prylar runt om.

Sen har jag även köpt en felkodsläsare på ebay. Har dock inte provat den än.

Bild

Ska bli spännande att se om den hittar några felkoder i systemen. Jag har ju problem med att motorn går in i nå felsäkert läge när farthållaren är aktiverad. Sen även det här med att motorn "stryps" vid 3000 varv och sen segar sig förbi.
Så vitt jag förstår så finns en slags spärr vid 2500 varv när man kör iväg med motorn kall (när den inte uppnått rätt arbetstemperatur). Lite så känns det fast vid 3000 varv när motorn är varm.

Jag nämnde tidigare att en ny magnetventil var beställd. Det blev en från Autotech.

Bild

Det är kanske dumt att beställa just den när jag inte ens konstaterat att det är fel på den gamla, men jag har läst att folk är nöjda med den här ventilen, och kan det få motorn att gå, om än lite, bättre än original så kan det väl vara värt att prova iaf.

Vidare går jag i tankar att xenonkonvertera helljuset. Det kan ju bara bli bra eftersom att det redan sitter xenon i halvljuset som dessutom hjälper till vid helljus. Har dock beslutsångest om varifrån jag ska beställa. Blev avrådd att beställa från xenonkungen trots att jag tycker de verkar seriösast i branschen. Istället blev jag tipsad om VVME, men de har så rörig hemsida. Bra priser dock!
Jag vill ju dock ha bort torkararmarna som är till strålkastarna och sätta täckpluggar.. för armarna är så otroligt fula. Lagen säger att det måste finnas strålkastarspolning om man ska ha xenon i halvljusen (såklart) men varför armar och inte högtrycksspolning?? Det hade jag både på passaten och golfen. En eftermontering av högtryckspolning verkar vara svårt så torkararmarna får väl vara kvar så länge...

Sen har jag även funderat på att lacka ner resten av bilen, sitter ju svarta lister längst ner runtom, men eftersom att takräckena ska få vara kvar så känns det som att ha allt annat i silver kan se knepigt ut. Så eventuellt då om jag bara lackar ner listerna fram/bak och behåller dem under dörren svarta? Mjaa, jag får väl se.

That's all for now!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]