Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1181828
"Du får välja vad du vill från hela VAGs sortiment. Bilen kostar X% av leasingkostnaden vid xPBB samt förmånsvärde. Du väljer fritt mellan Porsche Macan eller Volkswagen Up!"

Ja, så började det vid jobbyte nyligen. Bolaget ägs av Volkswagen så något annat var inte aktuellt. Men precis allt annat finns inom räckhåll. I teorin. För häng med nu, det är inte så lätt som man kan tro när allt är möjligt. Tvärtom skulle jag säga, det här valet har präglats av olika begränsningar. Det är också en personalbil, fast ganska kraftigt sponsrad med kontantillägg på månadslönen beroende på hur många PBB bilen kostar.

Det jag har att förhålla mig till

1) Andrahandsvärdet avspeglas i min månadskostnad. Det är en operationell leasing, får inte välja något annat.
2) Rabatter skiljer mellan modeller, främst genom kampanjer på utrustning
3) Jag har en bedrövligt brant backe upp till huset. Vintertid kommer jag inte upp utan fyrhjulsdrift
4) 2 barn, 2 vuxna måste få plats
5) Ingen laddmöjlighet på jobbet
6) 5 mil enkel resa till jobbet
7) Jag ville ha en bil som fanns i lager (inkluderar dock sk Hamnlager) pga redan höga mil på privatbilen (530xdn i separat tråd)
8) Adaptiv farthållare!

* Den första tanken var - eGolf! Pendlingen betalar jag privat så det skulle halverat bränslekostnaden om inte mer. Kollade med finansbolaget - tvärnej på att sätta en fast restvärde (vilket är ett måste) på elbilar. Dessutom hade jag antagligen fått dra skarvsladd ner till gatan vintertid. Men det hade jag kunnat leva med för det var verkligen lockande med möjligheten att ta elbil. Åker sällan över 110 km/h pga all trafik ändå. Nåväl vi går vidare.

* Audi A4 TDI 190 Q - kanske den bästa bil som går att få tag i runt 7-8pbb. Roligare att köra än någonsin, tystast också. 7-växlade S-troniclådan känns numera nära perfekt. Föll bort pga sämre kampanjer, inte högre restvärde än något annat, plus att det inte fanns några lagerbilar som var vettigt utrustade. Antingen var de tomhylsor eller så kostade de 480.000 brutto. Evolutionspaketet och alpinpaket kändes som måsten. Men det fanns inga sådana bilar att få tag på. Alla bilar hade en massa sterotjafs för 15.000kr och annat helt meningslöst. Restvärdet på sådana lösa tillbehör beräknas till 25%. Totalt sett blev bilen 2000kr/netto månaden dyrare än den jag valde med alla faktorer inräknade.

* Audi A6 TDI 190Q - Fanns flera bilar som var oerhört snygga pga kampanjer på S-line men ingen av dem hade adaptiv farthållare. Äldre plattform ger dyrare tillval, adaptiv farthållare på A3 kostar 1900kr, på A6 kostar den typ 20.000kr. Avspeglas inte heller i restvärdet. Dessutom behöver jag inte så stor bil.

* Audi A3 eTron - fanns inga lagerbilar. Dessutom ingen laddmöjlighet

* Golf GTE - kostar lika mycket som Passat GTE. Helt meningslös pga generalagentens fokus är helt fokuserad på Passat. Se nedan.

* Passat GTE - otrolig tjänstebilsfavorit på goda grunder. Men pga sämre beräknat restvärde än diesel, sämre rabatter och ingen laddmöjlighet på jobbet blir den dyrare än diesel. Dessutom ingen fyrhjulsdrift. Hade dock kunnat leva med det om bilen blivit billigare.

* Skoda Superb 190 4M L&K - det var vääääääldigt nära att det blev en sådan. Ruskigt kompetent bil om man kastar av sig fördomarna om vad Skoda är. För det är bara fördomar kvar. Blev ungefär 400kr/mån billigare än den jag valde med samma utrustning. Valde till slut bort den pga något högre buller, främst på tomgång. Lite äldre design invändigt också.

* Skoda Kodiaq - finns inga att få tag på. 7-8 månaders leveranstid. Annars låg den väldigt bra till. SUV är kul, dessutom blir min sambo glad eftersom hon är kort. Har också små barn som gillar att sitta högt.

* VW Tiguan - väldigt nära här också. Dock var de bilar som fanns i lager märkligt utrustade. Ofta med panoramatak men utan ordentliga stolar. Executivepaket och adaptiv LED är ett krav enligt mig och många saknade märkligt nog det. Istället "konstig" utrustning såsom panorama, Habanero orange (15k för en lack!) osv. Dessutom är bilen i minsta laget, framförallt bagaget är litet.

* Volkswagen Alltrack TDI190- egentlig given på många sätt pga bra rabatter, prisvärd utrustning och urstarkt andrahandsvärde. Men ingen tillgänglig bil var helt "rätt". Till att börja med kan jag inte ha en svart bil eftersom bilen blir skitig på nolltid, samma med mörkblå. Där försvann 50% av bilarna. Vill man dessutom har Executivepaket försvann 25% till. En märklig sak som jag störde mig på är också att alla Alltrack har de "sämre" bakljusen med glödlampor istället för LED som finns till Passat. Ingen jättegrej men bilen ser verkligen äldre ut med de lamporna. Dessutom saknades Active Info Display på de övriga som var kvar. Hade jag iofs kunnat leva med. Främst var det att jag inte hittade någon i nån smutstålig färg.

Ja vad blev det då efter allt diskvalificerande? Jo en Passat TDI190 4M Executive R-line. En riktig tjänstebilsklassiker men nu utrustad till tänderna för rätt pris. Dessutom räknas paketen in i andrahandsvärdet till samma % som bilen vilket gör stor skillnad på min totalkostnad. Bilens enda "tillval" utöver paketen är metallic - allt att är "standard". Tyvärr räknas inte det så i förmånsvärdet men man kan inte få allt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
#1181829
Vad är då intrycken efter första 100 milen jämfört med 530xdn som kostade mig 20% av Passatens pris?

- Motorn är sämre på allt annat än tystare tomgångsljud. Fyrcylindrig diesel är nog det värsta jag vet och detta inkluderar även denna som i test får betyget att den är den bästa på marknaden. Men det hjälper inte, jag hatar ljudet. Dock tystare på tomgång vilket är ett plus.

- Växellådan är sämre i all körning under säg 20 km/h. Sedan är det ingen skillnad. Men vid krypkörning märks att det inte finns någon momentomvandlare. Det går inte att krypköra lika långsamt plus att bilen går iväg olika fort varje gång beroende på hur vägen lutar om ni förstår. En tydlig skillnad är att jag förut kunde krypa upp för min branta backen, nu behöver jag ta sats för att få så mycket fart att kopplingen greppar. Med släp är det inget bra.

- Instrumentering och connectivity, här märks hur gammal BMWn var. Största skillnaden är verkligen hur mycket modernare bilen är invändigt och hur den agerar tillsammans med uppkoppling. Apple Carplay känns dock bortkastat eftersom den inte stödjer Waze eller Google Maps.

- Adaptiv farthållare tillsammans med Lane Assist gör verkligen sitt jobb. Det är _stor_ skillnad! Här motiveras nästan hela bilbytet eftersom det är så extremt mycket vilsammare att köra till jobbet.

- Bagage och innerutrymmen är större än BMWn. Dessutom knakar inte listerna som de gjort i varenda BMW jag ägt!

- Helskinn är värdelöst. Varmt, svettigt, kladdigt. Hade aldrig valt det själv. Ventilerar ingenting jämfört med textil och alcantara.

- Ellucka och keyless är trevligt som attan. Dessutom gör placeringen av knappen att man kan trycka på den även om man håller något tungt i händerna. Mycket bättre placering än undertill en list som brukar vara fallet. (Det är hela bakre VW loggan man trycker på.

- Backkamera, smart placering som gör att den alltid är ren. Men perspektivet är så annorlunda mot speglarna att jag inte använder den annat än för att backa till släp. Det är iofs en bra användning i sig.

- Förbrukningen är bara 8cl lägre i snitt än BMWn. Inte jätteimponerande direkt för två cylindrar mindre och en "snål" automatlåda.

- R-line gör verkligen skillnad på utseendet i min mening. Den ser så bra ut en Passat går att få tycker jag.

Hittils är jag nog så nöjd man kan vara med en "tråkig" bil men jag märker istället hur mycket mer avslappnad jag är när jag åker. Dels pga säkerhetssystemen men också för att jag för första gången inte äger bilen själv. Lyssnar inte alltid efter minsta missljud, åker inte runt ständigt orolig för stenskott, parkerar inte bilen längst bort på parkeringen. "Normalt slitage" ingår och dit räknas sådant jag tidigare alltid åkt runt på helspänn efter. Det är skönt att slippa det.
#1181837
Sedärja, man får väl ändå "gratulera" till en ny bil, det är ju alltid kul liksom. Riktigt diger research du gjorde på modellerna i listan, men jag tror nog att du valde rätt. Dels är Passaten (numera) riktigt snygg även om baken är lite väl anonym, fronten däremot är riktigt vass.
#1181873
Intressant att välja en Passat istället för en A6 p.g.a. att A6 är för stor. :wink:

Sist jag satt i dem fick jag uppfattningen att Passaten tack vare bättre packningsgrad är väl så stor invändigt. Speciellt bagaget är större. A6 är längre, men mindre inuti.

Det var hur som helst intressant att läsa dina funderingar. Passat ligger väldigt bra till om du tittar på vad du får för pengarna. Jag har varit väldigt, väldigt nära att välja en själv -- men det har alltid slutat med att jag tyckt den varit för "tråkig". Inte direkt ett logiskt beslutsunderlag. :oops:
#1181875
Tack. Ja det är främst yttermåtten jag tänkte på vad gäller A6. Helt ärligt skulle jag klara mig med mindre bil än Passat också men det finns liksom ingen poäng att välja en mindre bil. Pga hur rabatter och kampanjer är utformade så blir exempelvis en Golf Alltrack lika dyr som min Passat så varför skulle jag välja den istället? Sämre stolar, bullrigare bil. Samma med A3, kostar lika mycket. Generalagenterna riktar all fokus kampanjmässigt på vissa modeller så allt annat blir orimligt dyrt i jämförelse.

Fick jag välja helt fritt så hade jag nog istället valt F31 320XDA eller 520xd främst pga bättre automatlåda men den möjligheten finns inte som det ser ut nu.

"Tråkig" ja, pulsen slår ju inga dubbelslag men jag vet inte om en A4 eller A6 hade varit roligare ändå. Det enda som verkligen lockade är 6-cyl diesel men då finns i princip bara Touareg och Allroad men det blir en prisskillnad på över 3000kr/mån och så kul är det inte att sitta i bilkö bakom 6-cylindrar. Tänker att jag kanske kan skaffa mig nån slags hobbybil som uppfyller det behovet istället.
#1181917
Har själv en A6 Allroad med 6-cylindrar som förmånsbil. Lyckligtvis rör det sig inte om 3000:- mer än en Passat för mig -- även om förmånsvärdet nog rör sig om kring 1700:- mer än en Passat GTE. För mig var det värt det att inte behöva köra Passat, men jag har full förståelse för att GTE har blivit en tjänstebilsfavorit.

Jag sitter själv och funderar på vilken bil jag ska välja nästan gång. Eftersom barnen ska börja övningsköra så blir det troligen något med manuell växellåda. Det ger att huvudalternativen just nu är BMW 330i touring eller V90 CC D4, vilka bägge attraherar mig någorlunda och går att få med manuell växellåda.

Nya 5-serien verkar ha automatlådan "inkluderad" vilket gör det svårt/dyrt att köpa en sådan med manuell. Detsamma gäller E-klass. Jag har en vag misstanke om att jag kommer att välja V90 CC. Hade den varit lika stor i bagaget som nuvarande XC70 hade det utan minsta tvivel blivit en sådan -- som ersättning för nuvarande XC70. Men nu lär jag behålla XC70:n, och då skulle jag i teorin kunna ta en mindre bil. Lyckligtvis har jag lite tid innan jag behöver bestämma mig. :D

Kanske du har några förslag som jag missat?
#1181998
Malmstroem skrev:Jag sitter själv och funderar på vilken bil jag ska välja nästan gång. Eftersom barnen ska börja övningsköra så blir det troligen något med manuell växellåda. Det ger att huvudalternativen just nu är BMW 330i touring eller V90 CC D4, vilka bägge attraherar mig någorlunda och går att få med manuell växellåda.

Nya 5-serien verkar ha automatlådan "inkluderad" vilket gör det svårt/dyrt att köpa en sådan med manuell. Detsamma gäller E-klass. Jag har en vag misstanke om att jag kommer att välja V90 CC. Hade den varit lika stor i bagaget som nuvarande XC70 hade det utan minsta tvivel blivit en sådan -- som ersättning för nuvarande XC70. Men nu lär jag behålla XC70:n, och då skulle jag i teorin kunna ta en mindre bil. Lyckligtvis har jag lite tid innan jag behöver bestämma mig.

Kanske du har några förslag som jag missat?
Den enda som saknas i den uppräkningen är väl nya Audi A6 men det blir nog samma där, automatlådan kommer i princip inkluderas av importören. Anledningen är enkel, säkert mer än 90% säljs med automatlådan ändå och all logistik vad gäller demobilar osv blir billigare ju färre alternativ som finns.

Men för övningskörning, är det inte bättre att köpa en separat bil för det än att åka runt med ålderdomlig transmission? Jag skulle inte sätta mig i en vardagsbil med manuell låda längre. Dock är det förstås präglat av Stockholmstrafiken...
Perra83 skrev:Synd att du bara kunde välja VW bilar. Flera punkter som du räknar upp där är en Volvo klart bättre
Ja det är inte självklart att det blivit något från VAG om jag kunde valt fritt. V90 D4 AWD, 520xd, 320xd exempelvis hade lätt varit starka alternativ. Dock är fördelen med att bolaget har band till VAG att rabatterna blir ganska hälsosamma - det varierade mellan 16-22% exklusive paketrabatter 8)
#1182003
ser fin ut, bättre än Vit V90 D3 business och business adv
#1182006
Tack! Ja som Passat räknat tycker jag nästan den är så snygg den kan bli.
Saknar kanske LED-high för yttersta finess men någon sådan fanns inte att få tag på utan att tappa en massa annan utrustning.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen