Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1188668
Varför köper man en T6 awd och försöker kör snålt? Självklart spelar förbrukningen roll, men att åka runt och tänka på förbrukningen tar ju all glädje. Nu har du köpt bilen, kör den så du njuter. Drar den för mycket sås, byt bil.
#1188674
MartinS skrev:Varför köper man en T6 awd och försöker kör snålt? Självklart spelar förbrukningen roll, men att åka runt och tänka på förbrukningen tar ju all glädje. Nu har du köpt bilen, kör den så du njuter. Drar den för mycket sås, byt bil.
Varför köper man en bil med 300 hk om man inte kör med gasen i botten hela tiden? Lika trist att alltid köra fort som att alltid köra långsamt så att åtminstone ibland köra åtminstone liiite medvetet tycker jag inte skadar. Sen är det ju skillnad, jag snålkör lite lätt när jag kan spara soppa med enkla medel, t.ex när jag pendlingskör blir jag inte gladare av att om bilen dricker extra soppa, då underhåller jag mig själv bättre med att försöka hålla förbrukningen nere. Bilen dricker ju ändå mycket och jag kör ändå omvägar för skojs skull och gör onödiga kickdowns, så det går ju på ett ut. Bara det inte blir att man jagar droppar, då håller jag nog med om att man är fel ute med att ha en T6:a.

edit: sen tycker jag det är lite fascinerande att se vad för förbrukningar man kommer ner i med 300+ hk och två ton Volvo. Kul kombo att "kunna" köra snålt men ändå ha en massa hästar. Har nästan nosat på 0,8X i min V8 men då var det långfärd och väldigt mycket eco-driving. Har också varit nere på drbrains siffror med en T6a men med högre snittfart och mindre eco-driving. Eller XC90_executive som lade upp bilder på förbrukningsstaplarna i hans V60 Polestar efter lite körning i sportläget. Minns inte siffrorna men lågt var det. edit: hittade
Spoiler »
#1188680
Jag njuter varje gång när jag kör och ångrar inte en sekund att jag bytte från D5 till min T6'a, tyckte bara det var kul att se att den kan gå så pass snålt om man vill vilket jag tycker är ganska imponerande trots allt.. det är ju nästan siffror i klass med min gamla D5'a :roll:

Denna tur jag visat förbrukningen på var lite motorväg men mestadels landsväg med 70-60-40 och dessutom med dottern i baksätet har jag ingen lust att köra som en biltjuv. Det får jag göra när jag kör själv :wink:
#1188730
Jag säger inte att man skall köra som en biltjuv, men åker man runt och tänker på att man skall köra snålt skippar man kanske de där härliga accelerationerna när tillfällen ges. Det är ju dom man betalar den höga förbrukningen för.

Jag nollställer i princip aldrig snittförbrukningen i min XC60 numera, jag stoppar huvudet i sanden istället :-)
#1190134
Fjäderbensstag/momentstag från S/V60 monterat... Får se om man märker någon skillnad, troligtvis inte :roll: Men 200kr kan det ju vara värt oavsett!

Stör mig lite på att det står R-Design... kanske skulle fixa så det står "Polestar" eller "Made By Sweden" istället...
Bilagor
DSC_3921.JPG
DSC_3921.JPG (395.68 KiB) Visad 1419 gånger
#1192581
Ibland har låspluppen HF och HB åkt upp igen vilket resulterat i en olåst dörr :???:
Så gårdagens projekt var att byta två låskistor. Inte så sugen på att lämna in på Volvo och betala 4-5000/dörr. Så det blev två nästan nya från JB för ~1100kr/st

Tack vare denna guide http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ak#p911447 gick det ganska smärtfritt, första dörren tog väl 2-3tim (varav låång tid spenderades på hur man får loss rutan från hissmekanismen, min satt bara fast med ett snäppfäste i plast på ett ställe. Kanske för att jag har laminerade rutor? Inte två skruvar som det brukar) medans nästa gick på runt 1tim.
Massa små låsclips, den som designat dom borde skjutas :roll:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]