Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1178301
StefanN skrev:Vilka fler funktioner får du om du byter instrument?
Om du menar färddatorn så har ju den lilla enbart klocka och temperatur.

Med den stora färddatorn så får du;

Ø L /100km (medelvärde hur mycket den drar per 10 mil)
L /100km (hur mycket den drar per 10 mil i realtid)
Ø km/h (medelhastighet senaste 10 milen (tror jag))
Temp
Digital trippmätare
Km -> 0 (hur många km du tar dig på mängden bensin i tanken)

Bild
#1178305
Saker händer!

Det som gjordes idag var:
• Tömde gamla oljan
• Hade i rengöringsolja
• Tömde rengöringsoljan
• Hade i ny olja och nytt oljefilter
• Försökte hitta vart läckan var
• Bytte skärm!

Hur ser planen ut nu?
1. Jag måste lokalisera läckan. Jag hade koll på värmepaketet medans bilen var igång, såg ingenting. Jag ser fukt som går upp mot värmepaketet men ni får gärna hjälpa mig på den biten (kolla bilder)
2. Byta höger framskärm
3. Städa bilen på ut och insida
4. Ringa lokala skroten och fråga vad 2 bakskärmar kan kosta
5. Byta ut bakskärmarna
6. Fixa nya däck. Stretch? :)))
7. Fixa en ny uppsättning fjäderben och fjädrar.

Listan är ganska preliminär och mycket kan ändras, men motorn ser frisk ut!

Så här kommer en lite mindre bildbomb!
Bild

Detta är gamla oljan. Filtret såg relativt nytt och bra ut, oljan såg bra ut, den tömdes i en bra stråle utan klumpar eller liknande.
Bild

Vad skulle man göra utan Biltema..
Bild

Tomgång i 10 minuter med rengöringsoljan! :D Lägg märke till att lambda inte lyser mer ;)
Bild

Försökte hitta läckan och detta var den största ledtråden jag hade. Detta leder upp till värmepaketet, men det är även fyllt med skit från träd. Så jag tror att boven skulle kunna vara dräneringen? Vad tror ni?
Bild

Denna matta är genomblöt.. Som en tvättsvamp fylld med vatten. Ingen rost under dock, så skulle detta kunna vara relativt nyligen det blev blött?
Bild

Sket i det och började skruva av skärmen. Perfekt med stort rosthål där så jag kunde komma åt skruvarna lättare.. :D
Bild

Bild

Bild

Detta är den enda rosten jag ser bakom skärmen, verkar bara vara ytrost så det skulle jag kunna fixa i framtiden när jag har rätt verktyg.
Bild

Hittade även en låda fina popnitar som är vääldigt likt Volvo original!
Bild

Fräcsht!
Bild

Bästa bilden jag kunde få på underredet. Ser faktiskt riktigt bra ut, den mesta rosten är på rörande saker så som hjulupphängning, fjädring och bromsar.
Bild
#1178355
Ser ut som glykol där under mattan. Ur med mattorna och låt dom torka nu över sommaren, de torkar inte av sig själv där i bilen. Och byt värmepaketet, förstås. Väldigt vanligt fel på dessa att de ger upp med tiden.
Passa också på att dränera all kylarvätska och byt till ny.
Användarvisningsbild
av Turbojeppe
#1178384
Rlind skrev:Ser ut som glykol där under mattan. Ur med mattorna och låt dom torka nu över sommaren, de torkar inte av sig själv där i bilen. Och byt värmepaketet, förstås. Väldigt vanligt fel på dessa att de ger upp med tiden.
Passa också på att dränera all kylarvätska och byt till ny.
Det låter super. Tack för tips, får försöka hinna med detta till helgen! :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]

Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]