- tis 30 maj 2017, 11:55
#1176143
Efter ca 6års uppehåll från detta forum och ägandet av en 740 turbo så är jag tillbak igen 8)
Jag har köpt mig en 855 T5 -95 Manuell 225hk, rolig bil att köra men det var för bagagets skull som det vart köp. Två barn och hund tar plats :roll:
Bilen hade en del fel så som dåligt urtrampningslager, turbon var dålig, gasdämparna till bakluckan är slut bl.a
Jag har redan börjat demontera växellådan som är ganska omfattande på dessa bilar så jag tänkte att det kan va ide med en projekt tråd.
Lite snabbt beskrivet så besiktades bilen kort efter köp med anmärkning på SRS lampan inte lös. Efter en del googlande så fann jag att det var vanligt att en transistor brann upp på baksidan av mätarhuset. Sagt och gjort så revs brädan ut och mätarhuset skulle få sig en omgång med lödkolven. Transistorn lokaliserades och böts ut mot en ny. Montera ihop mätarhus, instrumentbräda och släckte felkoderna och vips så tändes SRS lampan och slocknar efter några sekunder -)
Nybesiktad och dan, in i garaget för att börja riva ner växellådan. Det blir byte av urtrampningslager, tryckplatta, lamell och bakre packbox vevaxel. Har även beställt komplett vevhusventilation samt stabilisatorstag fram höger och vänster då dom såg dåliga ut.
Bild på hur bilen ser ut.
/Nicklas
Jag har köpt mig en 855 T5 -95 Manuell 225hk, rolig bil att köra men det var för bagagets skull som det vart köp. Två barn och hund tar plats :roll:
Bilen hade en del fel så som dåligt urtrampningslager, turbon var dålig, gasdämparna till bakluckan är slut bl.a
Jag har redan börjat demontera växellådan som är ganska omfattande på dessa bilar så jag tänkte att det kan va ide med en projekt tråd.
Lite snabbt beskrivet så besiktades bilen kort efter köp med anmärkning på SRS lampan inte lös. Efter en del googlande så fann jag att det var vanligt att en transistor brann upp på baksidan av mätarhuset. Sagt och gjort så revs brädan ut och mätarhuset skulle få sig en omgång med lödkolven. Transistorn lokaliserades och böts ut mot en ny. Montera ihop mätarhus, instrumentbräda och släckte felkoderna och vips så tändes SRS lampan och slocknar efter några sekunder -)
Nybesiktad och dan, in i garaget för att börja riva ner växellådan. Det blir byte av urtrampningslager, tryckplatta, lamell och bakre packbox vevaxel. Har även beställt komplett vevhusventilation samt stabilisatorstag fram höger och vänster då dom såg dåliga ut.
Bild på hur bilen ser ut.
/Nicklas