Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Wickbom
#1175223
Hej!

Relativt ny på forumet och relativt ny i bilvärlden.
Har fått ärva min fars V50. Den är tillverkad 05 och är 2006 års modell..

Bild

Tanken med den här tråden är dubbla.
Dels har jag tänkt att förbättra på den, då jag tycker att den inte har fått tillräckligt med kärlek och omsorg tidigare. Detta med lite tillbehörsinköp, förbättringsinköp och service.

Dels för att jag tänkt använda det här forumet som bollplank med er andra användare som har mer erfarenhet kring bilar och vad som bör göras.

Med hopp om bra diskussioner och en fin bil

MVH
Fredrik
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1175231
Kan bli ett trevligt projekt :)

Här är min förra garagetråd där det kan finnas lite tips för den som vill http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=112406

Det mest uppenbara såhär i efterhand är nog
-Sportratt
-Grill från S40n
-Kromlampor runt om
-Handtag till bagageluckan, det nyare som dessutom har V O L V O loggan
-Vinge om du inte har en sådan
-Framlyktor från S40n
(-Ta bort bilhandlartexten på nummerskyltshållaren om sådan finns)

Aja, lycka till och uppdatera ofta
av Wickbom
#1175233
Micce1980 skrev:Kan bli ett trevligt projekt :)

Här är min förra garagetråd där det kan finnas lite tips för den som vill http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=112406

Det mest uppenbara såhär i efterhand är nog
-Sportratt
-Grill från S40n
-Kromlampor runt om
-Handtag till bagageluckan, det nyare som dessutom har V O L V O loggan
-Vinge om du inte har en sådan
-Framlyktor från S40n
(-Ta bort bilhandlartexten på nummerskyltshållaren om sådan finns)

Aja, lycka till och uppdatera ofta
Oj, men hjälp vad mycket roligt du gjort! Snyggt! (BE)
Känner spontant att det kan komma en massa frågor till dig!
av Wickbom
#1175834
Liten mindre uppdatering.
Har gjort iordning en lista över saker att tillföra volvon. Interiört, exteriört och bekvämlighetsmässigt. Den sistnämnda kategorin är lite lullig då det kan komma att handla om att från nackskydd, GPS eller nyckelring.

På tal om nyckelring. Var bara tvungen.
Bild

På inköpslistan står nu annars.
Stänkskydd fram och bak
Krok som fästs på nackskyddet bak för att kunna hålla påsar och annat i baksätet
GPS.
Takbox
Bagagerumsmatta
Elektrisk bilvärmare (satan va dyra de var)

Ett axplock blott här. Har även spanat in en backkamera på Jula samt går i tankarna på att låta installera en medialösning. Vill dock ha mer info om det hela först.

Lite frågor, som jag hoppas att någon skulle kunna svara på :D

1. Grill. Har hittat ett par fräcka XC grillar efter att ha läst tipset från Micce1980. För en ganska så n00big person så verkar grillen i sig inte spela så stor funktion mer än inblåset. Fyller grillen en större funktion vad gäller kylning? Eller är grillen mest bara en kosmetisk detalj?

2.Ena luftutblåsets vinklar (ingen aning om det är det som de heter) har lossnat och vrids inte med när man försöker justera hur luften ska blåsa. Detta är ingen stor sak som så, men det stör mig tillräckligt för att jag ska ge mig på det. Har köpt verktyg från Vparts och försökte öppna upp idag, men fick inte upp ordentligt och det slutade mest med svett och svordomar. Någon som varit med och öppnat upp hela denna? Hur går man isåfall tillväga?
Bild
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1175839
Wickbom skrev:Liten mindre uppdatering.
Har gjort iordning en lista över saker att tillföra volvon. Interiört, exteriört och bekvämlighetsmässigt. Den sistnämnda kategorin är lite lullig då det kan komma att handla om att från nackskydd, GPS eller nyckelring.

På tal om nyckelring. Var bara tvungen.

Lite frågor, som jag hoppas att någon skulle kunna svara på :D

1. Grill. Har hittat ett par fräcka XC grillar efter att ha läst tipset från Micce1980. För en ganska så n00big person så verkar grillen i sig inte spela så stor funktion mer än inblåset. Fyller grillen en större funktion vad gäller kylning? Eller är grillen mest bara en kosmetisk detalj?

2.Ena luftutblåsets vinklar (ingen aning om det är det som de heter) har lossnat och vrids inte med när man försöker justera hur luften ska blåsa. Detta är ingen stor sak som så, men det stör mig tillräckligt för att jag ska ge mig på det. Har köpt verktyg från Vparts och försökte öppna upp idag, men fick inte upp ordentligt och det slutade mest med svett och svordomar. Någon som varit med och öppnat upp hela denna? Hur går man isåfall tillväga?
Bild
1. Grillen är kosmetika ja, spelar ingen roll vad du sätter där

2. Luftutblåset lossar du enkelt med några små knyck, här vid pilarna kan du föra in ett plastverktyg
img-5291-1.jpg
img-5291-1.jpg (81.21 KiB) Visad 3293 gånger
Nyckelringar kan ju vara trevliga =) väntar själv på en Ocean Race nyckelring nu, hoppas ebay säljaren postar snabbt
av Wickbom
#1175840
Micce1980 skrev:
Wickbom skrev:Liten mindre uppdatering.
Har gjort iordning en lista över saker att tillföra volvon. Interiört, exteriört och bekvämlighetsmässigt. Den sistnämnda kategorin är lite lullig då det kan komma att handla om att från nackskydd, GPS eller nyckelring.

På tal om nyckelring. Var bara tvungen.

Lite frågor, som jag hoppas att någon skulle kunna svara på :D

1. Grill. Har hittat ett par fräcka XC grillar efter att ha läst tipset från Micce1980. För en ganska så n00big person så verkar grillen i sig inte spela så stor funktion mer än inblåset. Fyller grillen en större funktion vad gäller kylning? Eller är grillen mest bara en kosmetisk detalj?

2.Ena luftutblåsets vinklar (ingen aning om det är det som de heter) har lossnat och vrids inte med när man försöker justera hur luften ska blåsa. Detta är ingen stor sak som så, men det stör mig tillräckligt för att jag ska ge mig på det. Har köpt verktyg från Vparts och försökte öppna upp idag, men fick inte upp ordentligt och det slutade mest med svett och svordomar. Någon som varit med och öppnat upp hela denna? Hur går man isåfall tillväga?
Bild
1. Grillen är kosmetika ja, spelar ingen roll vad du sätter där

2. Luftutblåset lossar du enkelt med några små knyck, här vid pilarna kan du föra in ett plastverktyg
img-5291-1.jpg
Nyckelringar kan ju vara trevliga =) väntar själv på en Ocean Race nyckelring nu, hoppas ebay säljaren postar snabbt
Supertack!
av Wickbom
#1176294
Luftutblåset fixat!
Gått och stört mig så länge nu på att alla vinklar inte funkat. En hade lossnat och tack vare Micce1980s instruktioner så kunde jag nu öppna upp och ta loss det för att fixa till det hela.

Bild

Bild

Efter lite pill och lim så satt den åter på plats och fungerade som den skulle.


Imorgon ska den in på biliaverkstaden. Hade tidigare hundarna i selar i baksätet och yngsta hunden blev lite trumpen en gång över att behöva sitta kvar medan vi tog en tripp in på macken och bet således sönder delar av bältet.... Fick en anmärkning på besiktningen senast och nu ska det fixas. 2300kr fattigare efter detta och vovven har fått en del hot om att bli en pälsmössa.... Men läxan är lärd och en bilbur är inköpt.
av Wickbom
#1176402
Bild

Bilen hämtad och klar, 2600kr fattigare men ett nytt säkerhetsbälte rikare och tvåorna släckta. Hunden som tuggade på bältet slapp dessutom bli en mössa som straff :wink:

Lämnade in den hos Bilia i Alvik imorse och de var klara på typ en halvtimme. Hade läst här på forumet innan om verkstäder som tog mellan 3 till 8 tusen för att byta bälte så tycker ändå att jag kom billigt undan. Vad säger ni? I vilket fall som helst var de sjukt trevliga och tillmötesgående, så big up för dem.

En fråga som uppkommit är att jag fått reda på att jag har en V50 limited edition. Jag har dock inte en aning om vad limited edition innebär i V50 kretsar och försöker jag googla det hela så hänvisar de flesta sidorna till en volvosida som är släckt sen flera år tillbaka. Någon som vet? Något speciellt tillbehör eller egenskap? Rätt namn är såklart Volvo V50, 1.8 2006 Limited edition.
Användarvisningsbild
av Mini_ice
#1176857
Alltid bra att bolla idéer med någon, jag har en bagagerumsmatta riktigt billigt om du är intresserad!

Trevlig tråd ska följas..
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1176859
Limited Edition är väl Kinetik? Hyffsat lätt att se iaf, har du farthållare i ratten?

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]