2017-02-08
Igår sprang ett bromsrör läck, tog mig lyckligtvis hem så jag kunde undvika bärgning.
När jag lyfte upp bilen så fann jag att bromsröret ut till höger bakre bromsok hade legat och gnidit mot ventilationsslangen från tank/påfyllning så det skavt ett rejält hål.
Då jag inte fick loss röret vid slangen på axeln så skaffade jag en skarvhylsa, kapade röret och skulle precis spänna ihop andra delen av hylsan, då gick rörhelvetet av precis vid nippeln vid oket...
I ren ilska så lyckades jag dock få loss röret från slangen, fick vinklat fästet lite och fick på en svetstång.
Och kanske var det tur i oturen att det gick av som det gjorde, om det nu var svagt precis där så kunde det ju hänt värre grejer om man varit i en situation där man var tvungen att trycka till ordentligt.
Idag åkte jag iväg och lånade verktyg och fick gjort ett nytt rör med nya nipplar, (tur man har vänner med verkstad :) ) och sen montera och lufta, så nu går det väl ett tag igen får vi hoppas! :D
Ska bara klura lite på hur jag ska skydda det nya röret :?
2017-02-15
Idag fick pappa komma och bogsera mig hem...
Kom körandes lugnt och stilla genom några rondeller sen började den plötsligt rycka och inte riktigt gå på alla cylindrarna.
Bogserade hem bilen och började att felsöka, felkod på "missfire" på tredje cylindern och det första jag gjorde var att riva ur stiften för att kunna köra in bilen på starten. Då visade det sig att det stod bensin i cylinder nr.3, tänkte att soppa får den i alla fall!
Fick in bilen och koncentrerade mig på tändningen, provade med andra stift men det hjälpte inte, efter att ha bytt stift igen ihop med rotor/lock och kablar så hostade den igång. Men den gick illa och gick inte på alla.
Kontrollerade kompet, låg runt 16bar på alla.
Cylinder nr.3 fuktig igen, så jag rev spridarbryggan och ser då att spridare nr.3 inte håller tätt utan det droppar/rinner rätt mycket bränsle genom den. Inte så konstigt att den fyller loppet med soppa då.
Så iväg som en galning bort till skroten, kom dit med 5min tillgodo (det tar ju inte längre tid att riva av spridarbryggan) och ser då att dom naturligtvis har stängt just denna vecka, så jäkla typiskt...
Jaja, i morgon får det bli Helsingborg i jakten på en spridare, det är ju givetvis inte samma på denna som på de äldre GLT:erna, för av dessa har jag 10 liggande, men vad hjälper det nu... ;)
2017-02-16
Bytt spridaren nu, så nu går motorn på alla cylindrarna igen.
Men, motorn knackar (typ vevstakslager) och den ryker rejält med olja!??
Edit: Tänker på ifall det hänt någonting när motorn högg till och fastnade då jag gjorde startförsök utmed vägen, cylindern var ju trots allt full med bensin!?
Kamremmen ligger rätt.
-----
Nu är motorn tyst! :D :D :D
Eftersom oljenivån var liknande som tidigare så tyckte jag att det var lite långsökt till en början att den spätt oljan så pass, men det ska tydligen inte till speciellt mycket bensin för att oljan ska tappa sina egenskaper.
Bytte olja och filter för att kunna utesluta ytterligare en del, och efter en lång runda nu på några mil så finns inte oljudet kvar.
-----
Jag passade på att ta en bild när jag bytte olja och filter, bilden visar fästet till oljefiltret, rent och snyggt!
Har inte sett någon tidigare som är så pass ren här, det brukar alltid finnas lite koks.
Helt ärligt vet jag inte varför bilden kommer upp och ner!??
2017-02-27
Det blev byte av bränslefilter idag, tyckte det passade bra då jag fått problem med spridarna.
Vet ju inte om det handlar om skit, men bättre att vara på den säkra sidan.