Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1149543
Många bäckar små om inte annat.

Ska försöka komma loss att byta termostaten i helgen. Får köpa glykol och servoolja bara. Verkar kunna bli en del som behöver fyllas på när det ska bort så mycket.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1149776
Jag bytte termostaten på farsans bil V70N 06 utan att ta bort servopumpen, men kan säga att det gäller att inte tappa skruvarna för då är det ajöss med dom.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1149841
DayDreamer skrev:Jag bytte termostaten på farsans bil V70N 06 utan att ta bort servopumpen, men kan säga att det gäller att inte tappa skruvarna för då är det ajöss med dom.
Så pass alltså. Jag tittade lite och tyckte det såg rätt hopplöst ut.

Biltema har ju å andra sidan öppet köp om servooljan inte behövs :)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1150692
Hade hoppas kunna byta termostat idag men influensans efterdyningar sitter i så jag orkade inte längre än att hämta ut paketet med termostat i och köpa glykol för påfyllning efter bytet. Det andra jag hade klickat hem samtidigt som termostaten hade också kommit; tändstift och ändrör.

Bild
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1150694
Ändröret var så lättmonterat med verktygen redan i bilen att det åkte på direkt. Får se om jag finjusterar läget lite någon dag, det är stort nog att gå att justera lite vad gäller vinkeln. Nu satte jag det så att inget av avgasröret skulle synas. Tycker det är rätt fult på t ex XC60 där de riktiga avgasrören syns som två små pluttrör mitt i den kromade kanten.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1152647
Idag fick jag tummen ur när vädret bjöd till lite att byta termostaten. Vilket jäkla meck alltså. Termostaten i sig var väl enkel men att haka av drivremmen och ta bort servopumpen tog mig en stund. Men jag fick isär och ihop grejerna. Fick ta till kofot till slut för att bända mot spännaren så att drivremmen skulle gå att haka tillbaka på servons hjul.
WP_20170225_11_42_09_Pro.jpg
WP_20170225_11_42_09_Pro.jpg (1.64 MiB) Visad 783 gånger

Bytte tändstiften när jag ändå höll på. Några hundra mil tidigt men vad tusan. De gamla såg rätt OK ut tyckte jag ändå.
WP_20170225_12_37_35_Pro.jpg
WP_20170225_12_37_35_Pro.jpg (441.84 KiB) Visad 788 gånger
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1152652
Känns för övrigt alltid lika fel att sätta sig i bilen efter meksessionen i de kladdiga brallorna jag precis torkat händerna på i två timmar..
Bilagor
WP_20170225_13_34_48_Pro.jpg
WP_20170225_13_34_48_Pro.jpg (1.45 MiB) Visad 782 gånger
Användarvisningsbild
av Bonden1989
#1153037
SBergdahl skrev:Känns för övrigt alltid lika fel att sätta sig i bilen efter meksessionen i de kladdiga brallorna jag precis torkat händerna på i två timmar..
Har du ingen overall eller nåt? Drar jag alltid på mig om jag tror jag ska bli lite skitig. :)

Roligt att du fick dit termostaten i alla fall! Det lät ju inte allt för lätt... :wink:
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1153075
Jag brukar komma på overallen när det redan är för sent :)

Det var väl egentligen mest skitsvårt i förhållande till hur det var med det gamla termostathuset. Annars var det väl egentligen mest tidsödande, tog mig nog drygt tre timmar. Bytte i och för sig tändstiften också men det gick ganska fort.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 25

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]