Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1201194
Jo de gamla var mer slitna i mitten än i kanterna. Ojämna skuggningar på bromsytorna också. Beläggen var rejält rostiga och fula på baksidan också så grejerna lär ha suttit ett tag.

De nya skivorna verkar dock mycket riktigt ha slitits mer jämnt över hela med lite hårdare inbromsningar. Glidpinnarna är totalt kassa på åtminstone ett ok så blir nog ett byte ändå vad det lider.
Bilagor
IMG_20170930_164314350.jpg
IMG_20170930_164314350.jpg (1.25 MiB) Visad 646 gånger
IMG_20170930_164300841.jpg
IMG_20170930_164300841.jpg (1.53 MiB) Visad 648 gånger
IMG_20170928_170802223.jpg
IMG_20170928_170802223.jpg (1.8 MiB) Visad 645 gånger
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1207817
Bytte till vinterdäck.

Tänkte jag skulle passa på att byta glidbultar på bromsoken bak också men en tankevurpa gjorde att jag bara köpte ett set på Biltema så det blev bara ena sidan gjord idag.

Upptäckte också att jag tydligen hade köpt en extra av den strålkastartorkarmotor som fungerar istället för den som var trasig.. Bara att köpa en till.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1207855
Jag tror ju inte att jag kommer behöva dem på en månad eller så. Men lika bra att passa på när det är fint väder, biler står ändå mest stilla nu så har ingen större betydelse.

Misstaget med torkarmotorn skyller jag på att britterna har skeva referensramar. Passenger side betyder inte samma sak som här men det tänkte ju inte jag på..
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1216661
Det här var ju trevligt, eller nåt. Trasig grenrörspackning. Verkar saknas en skruv längst ut i kanten vilket förklarar varför det inte håller tätt.
Bilagor
IMG_20171205_193344160.jpg
IMG_20171205_193344160.jpg (1.14 MiB) Visad 644 gånger
av S80Frälst
#1224269
SBergdahl skrev:Idag blev det först en kontroll med en handske att det är ordentligt undertryck såväl i oljestickans hål som i påfyllningshålet.

Sedan kamremsbyte. Gick bra och motorn startade igen utan ventilsallad. Tog det lugnt och metodiskt, tog ca 3,5 timme. Rätt OK timpeng på det. Jobbigast var nog att få på multiremmen igen, jäklar vad tight den sitter till och med med spännaren maximalt vriden.

Imorgon bromsarna och om jag hinner torkarmotorerna till strålkastarna, har fått den bättre begagnade jag beställde nu.
IMG_20170927_170829454.jpg
IMG_20170927_190706065.jpg
IMG_20170927_200310269.jpg
Behöver man låsa kamdreven på något sätt.?
Eller gick det bara utan låsning?

Den gamla vattenpumpen såg ju riktigt fin ut.?
Behövdes den bytas ut?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1224339
S80Frälst skrev:
SBergdahl skrev:Idag blev det först en kontroll med en handske att det är ordentligt undertryck såväl i oljestickans hål som i påfyllningshålet.

Sedan kamremsbyte. Gick bra och motorn startade igen utan ventilsallad. Tog det lugnt och metodiskt, tog ca 3,5 timme. Rätt OK timpeng på det. Jobbigast var nog att få på multiremmen igen, jäklar vad tight den sitter till och med med spännaren maximalt vriden.

Imorgon bromsarna och om jag hinner torkarmotorerna till strålkastarna, har fått den bättre begagnade jag beställde nu.
IMG_20170927_170829454.jpg
IMG_20170927_190706065.jpg
IMG_20170927_200310269.jpg
Behöver man låsa kamdreven på något sätt.?
Eller gick det bara utan låsning?

Den gamla vattenpumpen såg ju riktigt fin ut.?
Behövdes den bytas ut?
Jag låste inget. Vevade runt för hand tills det stod rätt, dvs markeringarna rakt upp. Markerade på både drev och gamla remmen med däckpenna och sedan gjorde jag motsvarande märken på nya remmen och la på den i samma läge. Exakt som VIDA föreslår (fast de skriver inget om att markera med penna).

Jo gamla pumpen såg rätt fin ut. Blocket var kliniskt rent invändigt där pumpen satt också vilket kändes bra. Men eftersom det var andra kamremsbytet och jag inte vet om pumpen byttes förra gången gjorde jag det. Mellanskillnaden var inte så stor för ett kit med eller utan pump heller.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1224342
Både kammar och vev ska låsas. Dra runt för hand och ögonmåtta på justerbara kamdrev är totalt meningslöst då kammarna kan peka vartsomhelst trots att markeringarna är rätt.

Skulle någon göra ett sådant tattarbyte på min motor skulle den totalhaverera, allvarligt, då insugsmarkeringen står 2 kugg "fel", eftersom jag använde tolkar som man ska göra och sket fullständigt i markeringarna på kamdreven.

För ytterligare info så stod mina markeringar "rätt" innan bytet, men guess what? jupp, kammarna stod ½ kugg fel vardera åt varsitt håll. Hade jag gjort tattarbyte utan tolkar så hade jag fortfarande åkt runt med felställda kammar.

Så, ja, tolkar ska användas, allt annat är tattarbyten.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1224348
Lucif3r skrev:Både kammar och vev ska låsas. Dra runt för hand och ögonmåtta på justerbara kamdrev är totalt meningslöst då kammarna kan peka vartsomhelst trots att markeringarna är rätt.

Skulle någon göra ett sådant tattarbyte på min motor skulle den totalhaverera, allvarligt, då insugsmarkeringen står 2 kugg "fel", eftersom jag använde tolkar som man ska göra och sket fullständigt i markeringarna på kamdreven.

För ytterligare info så stod mina markeringar "rätt" innan bytet, men guess what? jupp, kammarna stod ½ kugg fel vardera åt varsitt håll. Hade jag gjort tattarbyte utan tolkar så hade jag fortfarande åkt runt med felställda kammar.

Så, ja, tolkar ska användas, allt annat är tattarbyten.
VIDA anger inget behov av tolkar så jag gick på det. Bilen har inte klagat på 500 mil och går precis som tidigare. Men jag kan ju förstås ha haft ren tur också..

Eftersom det är dreven som är kammarnas enda referenspunkt mot kamremmen bör det rent logiskt vara ointressant vad man gör med resten så länge det är exakt samma placering av kamdrev mot rem som tidigare. Givet att det inte stod fel från början då förstås för att man t ex haft av kamdreven utan tolkar.
av smackoo
#1224981
SBergdahl skrev:
Lucif3r skrev:Både kammar och vev ska låsas. Dra runt för hand och ögonmåtta på justerbara kamdrev är totalt meningslöst då kammarna kan peka vartsomhelst trots att markeringarna är rätt.

Skulle någon göra ett sådant tattarbyte på min motor skulle den totalhaverera, allvarligt, då insugsmarkeringen står 2 kugg "fel", eftersom jag använde tolkar som man ska göra och sket fullständigt i markeringarna på kamdreven.

För ytterligare info så stod mina markeringar "rätt" innan bytet, men guess what? jupp, kammarna stod ½ kugg fel vardera åt varsitt håll. Hade jag gjort tattarbyte utan tolkar så hade jag fortfarande åkt runt med felställda kammar.

Så, ja, tolkar ska användas, allt annat är tattarbyten.
VIDA anger inget behov av tolkar så jag gick på det. Bilen har inte klagat på 500 mil och går precis som tidigare. Men jag kan ju förstås ha haft ren tur också..

Eftersom det är dreven som är kammarnas enda referenspunkt mot kamremmen bör det rent logiskt vara ointressant vad man gör med resten så länge det är exakt samma placering av kamdrev mot rem som tidigare. Givet att det inte stod fel från början då förstås för att man t ex haft av kamdreven utan tolkar.
Isåfall gör jag "tattarbyten" varje gång jag byter kamrem.
Men vad vet jag? Kanske jag gör fel varenda gång.
Trist då jag jobbar på en Volvo ÅF...
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]