Shitbox... Säger han med en 360 :mrgreen: :mrgreen:
Äh, 85x70 är inte så farliga ändå. Dock är standardproceduren att plocka ur luftfilterboxen och kylfläkten vad man än ska göra... Och höger framhjul... Båda sakerna tar bara 2min dock, framhjulet lite längre beroende på hur långt bort domkraften står
. Men Volvo tänkte faktiskt lite längre än vad näsan räckte på den tiden, så det är faktiskt pissenkelt att plocka bort det mesta som är i vägen.
Enda jag håller med om är riktigt trångt är kamremsbyte... Det är främst spännaren som sitter väldigt dumt till, så det är riktigt trångt att få ner verktygen dit. Och plocka ner växellådan är ett rent h-e förståss... Det är inget man gör på en kafferast som på 2/7/900-serien direkt.... :roll:
Annars ligger dom främsta skillnaderna just i motorerna, rödblock kontra vitblock, inte mycket som går att jämnföra där. Rödblockare är ju så fruktansvärt primitiva(på gott och ont), medans vitblockarna är betydligt mer kinkiga och kräver mer kunskap och specifika verktyg(specifik kamlåsning, kamkåpstvingar, speciallim och lite sånt), även här på gott och ont.
Största skillnaden, och det alldeles för många gör fel, är att toppen
aldrig ska planas. Den får bågna bra mycket mer än man någonsin får plana toppen, så bågnar den så mycket att den ligger utanför toleransen är det bara att kasta toppen. På rödblockarna kan man däremot plana topparna en halvmeter typ :lol: