Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Tilly
#1133286
SkauneJohan skrev: instrumentbelysningen lyser så härligt och grönt
Jag skulle vilja vara så drastisk och säga att instrumentbelysning SKA vara grön. Alla andra färger är sämre. Vitt funkar väl men är lite tråkigt. Orange känns inte heller så fränt (tänk gammal kasettradio från tidigt 90-tal). Blått och rött blir för skrikigt. Grönt däremot är tydligt, känns som en lugn färg och ser bra ut.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1133287
är det rejält med krut(framförallt vridmoment) i maskineriet är tomatlåda absolut att föredra exempelvs jänkaren jag hade (jeep cherokee xj-95) 4.0 liters 6a med 190+hk, 300nm+ och bara 1750kg bil där var det störtskönt med automat, speciellt när man körde i snö upp till knäna med 4hjulsdriften inkopplad 8) gud vad jag saknar den :cry:
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1133327
Tilly skrev:
SkauneJohan skrev: instrumentbelysningen lyser så härligt och grönt
Jag skulle vilja vara så drastisk och säga att instrumentbelysning SKA vara grön. Alla andra färger är sämre. Vitt funkar väl men är lite tråkigt. Orange känns inte heller så fränt (tänk gammal kasettradio från tidigt 90-tal). Blått och rött blir för skrikigt. Grönt däremot är tydligt, känns som en lugn färg och ser bra ut.
håller med dig 100% är bara 240, mazda 626 och 360 som jag har testat med grön belysning (och då 626/360 med den sköna gröna) och jag har ändå kört många bilar :shock:

och blått skär riktigt i ögonen, horribelt :-O)
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1133412
lite bilder på bilens hjärta

Bild

Bild

Bild

ett litet tillägg, anledningen till att kamremmen och kylarvätskan aldrig blev bytad igår är att kylaren har en minimal läcka och packboxen mellan kamaxel/ventilkåpan läcker och behöver fixas
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1133578
White skrev:Ser ju riktigt anständigt ut under huven. :)
rent och fint med normal standard :D fast din vita är ju ännu värre, där går ju att meka med vita handskar :shock:
Lucif3r skrev:Ser rätt trångt ut, påminner om volvo-framkraffsarna som man knappt får ner handen på :P
visserligen mer trångt än i en 240 men att bytta framlyse och kamrem går utan större problem så det är inget i stil med en felhjulsdriven "shitbox" :lol:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1133583
Shitbox... Säger han med en 360 :mrgreen: :mrgreen:
Äh, 85x70 är inte så farliga ändå. Dock är standardproceduren att plocka ur luftfilterboxen och kylfläkten vad man än ska göra... Och höger framhjul... Båda sakerna tar bara 2min dock, framhjulet lite längre beroende på hur långt bort domkraften står :P . Men Volvo tänkte faktiskt lite längre än vad näsan räckte på den tiden, så det är faktiskt pissenkelt att plocka bort det mesta som är i vägen.
Enda jag håller med om är riktigt trångt är kamremsbyte... Det är främst spännaren som sitter väldigt dumt till, så det är riktigt trångt att få ner verktygen dit. Och plocka ner växellådan är ett rent h-e förståss... Det är inget man gör på en kafferast som på 2/7/900-serien direkt.... :roll:

Annars ligger dom främsta skillnaderna just i motorerna, rödblock kontra vitblock, inte mycket som går att jämnföra där. Rödblockare är ju så fruktansvärt primitiva(på gott och ont), medans vitblockarna är betydligt mer kinkiga och kräver mer kunskap och specifika verktyg(specifik kamlåsning, kamkåpstvingar, speciallim och lite sånt), även här på gott och ont.
Största skillnaden, och det alldeles för många gör fel, är att toppen aldrig ska planas. Den får bågna bra mycket mer än man någonsin får plana toppen, så bågnar den så mycket att den ligger utanför toleransen är det bara att kasta toppen. På rödblockarna kan man däremot plana topparna en halvmeter typ :lol:
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1133613
nu jämför jag 360 med andra bilar i samma storleksklass och årsmodell typ golf mk2, ford escort mk4, opel kadett och alla dom är både felhjulsdrivna och typiska "shitboxar"

är faktist imponerad över hur bekväm och tyst i 110km/h 360 är i jämförelse med både dessa och 240. Exempelvis potthål sväljer den riktigt bekvämt, enda dåliga är fartgupp där den är rätt obekväm(gissar pga korta hjulbasen)
Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]