Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1130017
efter en lång dag så står det en volvo 360 halvkombi på uppfarten :D underligt hur det helt plötsligt blir något annat än man tänkt från början

Motor: Orginal b200F lågfriktionsmotor, troligtvis M kamaxel, lambdareglerat insprut med katalysator
Effekt: 108hk/6000rpm (fabriksupppgift)
Vridmoment: 159Nm/4200rpm (fabriksuppgift)
förbrukning:Bild

Däck:
vinterdäck 155/80 R13 79Q: 2st Dayton Dw700 och 2st falken Falken ESPIA EP-Z

nu kommer vi till projektet som det ser ut nu
[x] Rostskydda
[-] fixa glykol just nu tåler den bara -18
[x] fixa instrumenbelysning
[x] bättre torkarblad
[ ] stoppa läckan i kylarinloppet(byta kylare?)
[ ] fixa bromsar(låter som bromsbelägg är slut eller nånting)
[x] fixa 2st vinterdäck
[-] bytta kamrem
[ ] rätta till det minimala glappet sidlänges i växelspaken
[ ] fixa gasdämpare till bagageluckan
[ ] klistra fast listen på förardörren och vänster bakdörr
[ ] storservice
[ ] fixa redlinedekalen över hela vänstersidan
[ ] fixa minimala bucklan höger framskärmskant
[ ] ordna glappet i förardörrens gångjärn
[ ] jalusi
[ ] snowcap
Senast redigerad av 8 SkauneJohan, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1130496
det tycker jag också ännsålänge iallafall :D försvånande att de är vettiga i inköpspris trots att de börjar bli så ovanliga :shock:

väldigt sköna stolar, tyst vid 110km/h och bekväm fjädring

det enda som går att klaga på är hur långt borta ratten är :roll: ska försöka fixa det senare 8)

blir spännande o se soppaförbrukningen :-)-)
av Tilly
#1130644
Volvo 300 har ju (i alla fall i Sverige) alltid fått stå ut med att kallas pensionärsbil och skitbil. Dock så var väl de första årsmodellerna med Variomatic och B14 lite väl mesigt motoriserade plus att kvaliteten i början var svajig och att stämpeln som "ingen riktig Volvo" fanns där. Synd på sätt och vis att det aldrig gick att tvätta bort för egentligen är det ju en ganska intressant bil konstruktionsmässigt med sin bakhjulsdrift, bakmonterade växellåda, de Dion-axel och därmed fina viktfördelning. Jag tycker också att bilens grundformer är ganska välgjorda med fina proportioner och lite italiensk stil. Tyvärr känns många yttre och inre detaljer väldigt billigt och taffligt formgivna vilket drar ned helheten och ger ett lite vekt intryck. Man får känslan att om Volvo/DAF hade ansträngt sig lite mer för att få snits på vissa saker så hade bilen kunnat bli ganska snygg och gett ett mer solitt intryck. Hur som helst är den ju ett klart roligare alternativ än Jettor, Escorter, Kadetter och mycket annat i samma storleksklass som fanns på 1980-talet.

Hoppas inte du tar illa upp över mina tankar. Det är ett kul val av bil och så sällsynta som de blivit så verkar ju denna absolut var värd att satsa på.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
#1130656
jag tar jätteilla vid mig, ska gråta mig till sömns i min sambos armar :lol: (bara skojjar såklart)

förstår precis hur du tänker, chassit har ju potential i stil med en porsche 924 eller 944 (samma princip) och håller med om att inredning är lite sisådär i plastkvalitet o design. Tror till och med att volvo drog ut volvo 300 ur nån volvo orginal rallytävling för att den piska skiten ur deras älskade volvo 240 (som såklart också är en bra bil fast mindre sportig)
av V60D5AWDPolestar
#1130664
Jädrar så cool! :-)-) Vårda den väl.
av Schmoyoho
#1130684
Har också en 360 GL fast en -87:a och ska jag vara helt ärlig är det nog bara faktumet att det är en Volvo-drivlina i bilen som gör den bra, det och viktfördelningen på 50/50. Utmärkt bil att sladda med, vilket är det enda jag har den till också eftersom jag fick den gratis. Helt horribel bil att underhålla, det finns verkligen inga reservdelar att få tag på. Ingen finns hos Volvo för att allt har utgått och på skroten är det mesta redan sålt. Jag har besiktat den två gånger med två ombesiktningar och alla gångerna var det delar som var omöjliga att få tag på som var tvungna att bytas. Tändningslås, två dörrhandtag, krängningshämmarstag, en strålkastare (dålig reflektor) och bromsbelägg till framhjulen. Allt var utgått hos Volvo och nästan inget fanns på skroten. Nu är bilen stående för bränslepumpens relä sannolikt gett upp och även det reläet är unikt för 340/360 och således omöjligt att få tag på.

Fast nu ska jag inte såga bilen helt, de är ju helt okej att köra när de väl fungerar. Lätt och liten är ju en kul kontrast till dagens tunga as. Bromsbelägg köpte jag från skandix eller mister-auto, minns inte vilket. Kostade inte så mycket. Kamrem bör väl vara samma som från övriga B200. Dessutom är din bil ju i bra skick, min hade sett bättre dagar redan när jag tog över den.

Är det nytt i MY24 utan automatisk parkerings[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]