Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1163733
Bild

Dags att byta till sommardäcken, men innan dess så lär dem ju göras rent ordentligt både på in- och utsidan och vaxas 8)

Bild

Funderade på att ta ett varv med syra också för att få dem helt rena, men tyckte inte att det var värt det i slutänden.

Bild

"Looks good from far, bur far from good" som jänkarna säger.

Bild

Men tittar man närmare så är inte lacken i så bra skick :(

Bild

Men med lite Polish & sealant så ser dem ju i alla fall bättre ut och ska vara lite lättare att hålla rena framöver hoppas jag.

Bild

Har gjort rent alla rutor ordentligt och lagt på Aquapel för att se om det är något att ha. Biltema flatblade's fick stryka på foten till förmån för Bosch torkarblad också så man är klar för aprilväder / svensk sommar :D Närmast annars i tiden att byta kränghämmarstaget höger fram och så är det dags för en rejäl rengöring invändigt samt polering/vaxning utvändigt.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1163761
Aquapel är skitbra. Men Biltemas mycket billigare version på flaska är nästan lika bra och kostar en bråkdel så jag kör med den istället och lägger på oftare. Har på alla rutor och backspeglarna. Vattnet bara blåser av.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1163770
Försterputsen jag normalt använder ser ju till att vattnet rinner av fint, men hållbarheten är ju för kort för att det ska fungera i längden på ett vettigt sätt. Biltemas antar jag är RainX eller en liknande produkt. Och RainX har jag använt med ok resultat förr.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1163779
Utifrån beskrivningen av hur RainX läggs på så låter det som att det skulle kunna vara snarlikt.

Jag tyckte som sagt inte att skillnaden var särskilt stor mot Aquapel funktionsmässigt. Det kan hända att skillnaden är större på en fräschare vindruta som ger medlen bättre förutsättningar. Båda håller ett par veckor med riktigt bra effekt och ett par månader med hyfsad effekt. Längre på sidorutorna där inga torkare sliter på det.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1165962
Bild

Undrar om man skulle ta och prova om det går att göra något åt mina blekta lister med vaxrester på lite här och var? Dags att rota fram flaskan med Turtle Black tire som jag är rätt säker på är inköpt på Micro(!) och som jag trott skulle ta slut någon gång.

Bild

Börjar likna något, men skulle väl egentligen ha smetat in däcken också såhär i efterhand :oops:

Bild

Vart rätt bra till slut. Håller och funderar på om jag ska engagera mig i att polera bilen med maskin i år. Lacken är ju rätt hårt åtgången genom åren och bitvis så finns det ingen räddning. Men jag tror ju att det med maskin skulle kunna gå att få den att se vettig ut. Och dessutom så kan man ta det hela som ett övningstillfälle. Det skulle ju inte vara någon katastrof om jag råkar polera igenom eller det blir nåt annat tok.
#1166059
Gjorde gött med lite bumpershine [THUMBS UP SIGN] kör du en testrunda me maskin röd bil blir snyggt när man får djup o blänka i den. Började polera 240in häromdagen gjorde bra skillnad med ett varv rubbning på maskin men behövs nog en omgång till . Solid röd som inte är nåt direkt om händertagen de senaste åren
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1166117
Bild

Bytt kränghämmarstag igen. Det har inte låtit så mycket, men lika bra att göra det innan besiktningen i alla fall. Varför jag inte gjorde det när jag bytte till sommardäcken? Den mänskliga faktorn var lite disträ just då :oops:

Bild

Passade på att ta en bättre bild ute i friheten idag 8)
robinb3rgsten skrev:Började polera 240in häromdagen gjorde bra skillnad med ett varv rubbning på maskin men behövs nog en omgång till . Solid röd som inte är nåt direkt om händertagen de senaste åren
På en röd bil så kan det ju bli väldig skillnad om man börjar polera 8)
#1166140
Ja man får lite skillnad som betalning för besväret. Började polera våran mondeo förra året som är nån antracit grå metallic men såg fan ingen skillnad på den alls lite tvättrepor försvann men de va ju inte nån skillnad i övrigt så gjorde inte ens färdigt
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1182685
Bild

Årets besök hos Dekra avklarat med blankt papper och beröm. Och då vart det dags att ta tag i det här med poleringen. Har ju alltid polerat för hand, men nu är det dags att prova med maskin. Så laddad med en maskin och medel så var det bara att bita ihop och köra. Och efter att ha kört en sektion av huven med Menzerna 400 så var det ju bara att konstatera att det här vägen framåt. Ett mellanvarv med Arcticlean Polish & sealant och sedan Menzerna powerlock. Jisses vad hal den är nu!

Bild

I och med poleringen så ryker alla emblem och dekaler 8)

Bild

Ser ju bra mycket bättre ut nu, men det är en del jobb kvar. Dels så är inte bakskärmar / baklucka stötfångare bak polerade och så ska lister + däck få sig en omgång.
Och efter det så är det dags att börja fila på annonsen. Efter 2 års ganska problemfritt ägande är det dags för något annat, dock synnerligen oklart vad än så länge. Helst något mindre, inte allt för dyrt och med vettig förbrukning. Men så har jag sagt ett par år och det har aldrig blivit så. Och sedan kan jag tycka att det är rätt svårt att köpa bil om man är lite intresserad och vill ha ett billigt och bekymmersfritt ägande. Beroende på märke / modell så finns det ju alltid motorer / växellådor eller annat som bör passa sig för ?:-/
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]