garinge skrev:Som jag skrev, därför man inte har bilarna kvar så länge, man byter till något nyare, men visst min gamla V70 är mer lättmeckad än "moderna" bilar, men elsystemet på min gamla v70 -00 var mycket trevligare, där kunde man lossa mätarhus/ecc utan problem, nuvarande V70 -01 så är den skitsnabb med att sätta felkoder och bråka, som förra sommaren råkade slå på tändningen med ecc:n ur, vips SRS airbag felkod, i somras råkade jag vid sista ledlampan i DIM ha tändningen på när jag satte i kontakten för att kolla så allt lyste, vips felkod, hände aldrig på den gamla...
Med V70 -00 antar jag att du menar första gen. V70, dvs samma modell jag har?
Isf får jag inte riktigt ihop det du säger... Sätter man på tändningen med en komponent urdragen(t ex ECC panelen) så sätts felkod på den direkt.
Däremot instrumenthuset sätter ingen felkod, därför att dom är lagrade
I insturmenthuset. Så är huset urkopplat så får man inga koder heller
Startar man däremot huset utan alla givare ikopplade(hastighet, blinkers, färddatorknapp, generator, tankgivare osv osv) så sätter den genast en million felkoder :roll: (ok, det är 14 om jag inte minns fel nu). Det vet jag eftersom jag har haft mitt hus på bänk när jag byggde min arduino-färddator
Det jag däremot kan tänka mig är att 85x70 själv raderar vissa koder när komponenterna blir återinkopplade(ABS är ett exempel, dom flesta koderna försvinner automatiskt när felet är åtgärdat), medans P2orna lagrar dom för alltid, eller tills man manuellt raderar dom.