- fre 06 jan 2017, 01:28
#1138135
Finns ju alltid alternativet att ta bort baljan, och antingen göra det platt, eller göra en fyrkantig låda om man vill förvara något där :)
Moderator: Moderatorer
Lucif3r skrev:Finns ju alltid alternativet att ta bort baljan, och antingen göra det platt, eller göra en fyrkantig låda om man vill förvara något där :)Nä, det är ju varken orginal eller snyggt. Fast visserligen syns det inte så mycket där tack vare plastlisterna. Får ha det som en sista utväg ifall allt annat skiter sig.
FyoDisco skrev:Nej, det förstår jag för det var inte glasklart utan bild. Men nu kommer en bild. Såklart är inte baljan delad på bilen för där är den ju ihopsvetsad. Men det går att köpa baljan del för del om man tror att man bara behöver byta den ena. Den gula delen på bilden är den yttre baljan. Den svarta delen är den inre och den som visas på dina bilder. Ofta är det som rostigast just här på insidan medan övriga baljan kan ha klarat sig ganska bra (om vi snackar lite nyare 240). Det är inte alldeles lätt att få till det med inpassningen om man byter hela baljan och det kan vara lättare att bara ta bort det som är dåligt och sätta dit en ny inre del. Sedan går det naturligtvis att tillverka den inre delen (eller så mycket som man behöver byta av den) själv.Tilly skrev:Reservhjulsbaljan finns som ekonomiplåt. Det finns både hela baljan och tvådelad där den inre plåten (som syns på din bild) är för sig. Jag tror dock att det kan bli problem med att bara byta den inre delen då det ser ut som att det blir svårt att hitta någon frisk plåt i den yttre delen att svetsa mot. Så antingen är det byte av hela baljan som gäller eller så får du försöka lappa den yttre delen så att du får en frisk kant att svetsa den inre delen mot.Förstår inte riktigt vad du menar med den inre och yttre delen. När jag tittar på skadan så verkar det bara vara en enda plåt. Eller två delar är det ju som sitter fast i skarven, och där är det bara den inre plåten, alltså den som vetter in mot bilen, som är skadad vad jag kan se. Bilderna kanske luras lite, men det som syns genom skadan är någon gummiliknande tätningsmassa. Karroserikitt kanske? Plåt är det i alla fall inte.
DayDreamer skrev:Jag skulle nog använda sådan där rost ätare sedan för att verkligen försäkra att all rost försvinner och inte kommer tillbaka :DTror jag har någon sådan rostätare från Mekonomen nere i garaget. Kan man applicera det på de sista små rostporerna så att de försvinner, eller? Fungerar det verkligen? Jag är lite skeptisk till rostätare och sådana grejer.