Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1138637
Lucif3r skrev:Finns ju alltid alternativet att ta bort baljan, och antingen göra det platt, eller göra en fyrkantig låda om man vill förvara något där :)
Nä, det är ju varken orginal eller snyggt. :wink: Fast visserligen syns det inte så mycket där tack vare plastlisterna. Får ha det som en sista utväg ifall allt annat skiter sig.
#1138653
FyoDisco skrev:
Tilly skrev:Reservhjulsbaljan finns som ekonomiplåt. Det finns både hela baljan och tvådelad där den inre plåten (som syns på din bild) är för sig. Jag tror dock att det kan bli problem med att bara byta den inre delen då det ser ut som att det blir svårt att hitta någon frisk plåt i den yttre delen att svetsa mot. Så antingen är det byte av hela baljan som gäller eller så får du försöka lappa den yttre delen så att du får en frisk kant att svetsa den inre delen mot.
Förstår inte riktigt vad du menar med den inre och yttre delen. När jag tittar på skadan så verkar det bara vara en enda plåt. Eller två delar är det ju som sitter fast i skarven, och där är det bara den inre plåten, alltså den som vetter in mot bilen, som är skadad vad jag kan se. Bilderna kanske luras lite, men det som syns genom skadan är någon gummiliknande tätningsmassa. Karroserikitt kanske? Plåt är det i alla fall inte.
Nej, det förstår jag för det var inte glasklart utan bild. Men nu kommer en bild. Såklart är inte baljan delad på bilen för där är den ju ihopsvetsad. Men det går att köpa baljan del för del om man tror att man bara behöver byta den ena. Den gula delen på bilden är den yttre baljan. Den svarta delen är den inre och den som visas på dina bilder. Ofta är det som rostigast just här på insidan medan övriga baljan kan ha klarat sig ganska bra (om vi snackar lite nyare 240). Det är inte alldeles lätt att få till det med inpassningen om man byter hela baljan och det kan vara lättare att bara ta bort det som är dåligt och sätta dit en ny inre del. Sedan går det naturligtvis att tillverka den inre delen (eller så mycket som man behöver byta av den) själv.

Bild
#1141189
Tack Tilly! Nu förstår jag. Har köpt den inre delen och hoppas att det räcker med att byta delar av den.

Förresten, jag ska köpa en ny och större kompressor nu i helgen. Vad kan ni rekommendera för någon kompressor till lättare blästring? Vad för luftmängd bör den ha? Jag har tittat på runt 200L/min. Räcker det?
#1142842
Fick tidigare hem ett paket från CVI-Automotive innehållandes en tankarmatur, tätningar, bränsleslang samt den inre delen av reservhjulsbaljan. Jag hoppas dock inte behöva använda plåten, men kan vara bra att ha ifall det skiter sig med att bocka egna små plåtbitar. Sen sprejade jag bensintanken med Hagmans bodyspray, men glömde ta bild på det. Såg fint ut i alla fall. :D

Bild

En ny och större kompressor inhandlades och jag satte igång med blästrandet igen. I början gick det bra, men sen efter ett tag tycker jag att resultatet uteblev. Trots att jag tog bort det värsta med stålborste blåste på med blästern så hände det inte så mycket. Gör jag något fel eller? Börjar bli riktigt less nu och lusten börjar tryta. Känns omöjligt att fixa denna rost. Fortsätter det såhär så blir nog denna Volvos öde inte vad jag hade hoppats på. :( Någonting måste i alla fall vara fel för andra verkar få bort rosten mycket enklare. Kan det vara Julas blästringssodas fel? Eller räcker kompressorn fortfarande inte till?
Senast redigerad av 2 FyoDisco, redigerad totalt 0 gång.
#1142910
DayDreamer skrev:Jag skulle nog använda sådan där rost ätare sedan för att verkligen försäkra att all rost försvinner och inte kommer tillbaka :D
Tror jag har någon sådan rostätare från Mekonomen nere i garaget. Kan man applicera det på de sista små rostporerna så att de försvinner, eller? Fungerar det verkligen? Jag är lite skeptisk till rostätare och sådana grejer.
#1142920
Jag tycker rostätare har fungerat bra när jag använt det. Det reagerar ju med rosten och stoppar fortsatt rostbildning. Sedan på med bra rostskyddande grundfärg.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]