Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Turbojeppe
#1253438
Så tiden för att trimma bilen är runt hörnet. Men innan jag chippar och byter turbo, vill jag att den lilla 13g fungerar som den borde.

Efter att jag har googlat lite märkte jag att det blir som att hitta en nål i en höstack för mig. Så mycket saker att kontrollera om laddtrycket är dåligt.

Det laddar just nu 0,5 bar (0,7 original) och väldigt instabil, svajar ner mot 0,4 på längre gaspådrag. Jag vet inte riktigt vart jag ska börja titta. Jag hör ibland ett vissel när jag accelererar försiktigt.

När jag står framför min motor och drar gasrullen, ganska snabbt men inte länge, hörs något suga från under luftfiltret, det här är inte det normala luftfiltret-sugande utan en snabb sugning. (det värsta är att jag inte vet om det är normalt?) Även det lägre intercooler-röret suger innåt innan det får mer tryck, är det normalt?

Finns det något ställe där de är mer benägna att läcka? Det övre intercooler-röret kollapsar inte som jag har sett andra gör. Så jag tittar bara på motorn och undrar hur i helvete jag hittar den här läckan och vart jag ska kolla.. :(
Användarvisningsbild
av p1ngwin
#1253448
Hade en V70 2.5t för några år sedan och den började ladda dåligt och när vi hissade upp bilen såg vi att slangklämman som höll undre röret till intercolern hade rostat av så det blev "tjuvluft" efter det funkade den klockrent, kolla först och främst sådana enkla saker.
Användarvisningsbild
av Turbojeppe
#1253973
p1ngwin skrev:Hade en V70 2.5t för några år sedan och den började ladda dåligt och när vi hissade upp bilen såg vi att slangklämman som höll undre röret till intercolern hade rostat av så det blev "tjuvluft" efter det funkade den klockrent, kolla först och främst sådana enkla saker.
Tack för tips! :D Ska definitivt kolla alla intercooler rör och klämmor. :)
Användarvisningsbild
av Turbojeppe
#1253979
Brorsan invigde sitt garage med att låta mig greja i det :-D Gött med utrymme.

Bild


Ooooch i med rondellen.

Bild


20mm spacers från jspec!

Bild


Resultatet blev bättre än förväntat och tar inte i någonstans. :-)

Bild

Bild

Bild


Kapade varsamt där fram så det blev en ytters liten skillnad. Vi får se om jag väljer att ta ett varv till.. :oops:

Bild
Användarvisningsbild
av Turbojeppe
#1263720
Detta var ju långvarigt!
Synd att dom skulle ändra reglerna för besiktning, tidigare behövde jag besikta ungefär varannat år, men detta sket sig totalt. Fyra tvåor som kommer åtgärdas snarast, förbättringar och lite annat krimskrams kommer skaffas. Men först på listan är coilovers. Äntligen. :-D

Bild

Bild
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]