Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Lillarapunzel
#1064347
Så har jag äntligen en bil igen! :D
Hade ju tidigare ett 940 vrak som jag och pappa tyvärr blev helt och hållet blåsta på. Har skrivit en tråd om det tidigare här på garaget.
Men nu har vi alltså hittat en annan bil som vi hoppas väldigt mycket på!

Så jag tänkte presentera den här nedan.
Modell: 854
Årsmodell: 1996 - Är dock registrerad redan i oktober 1995, men först i trafik första gången i juni 1996 ?:-/
Kaross: Sedan
Paket: SE 2.5 - Vad är det??
Växellåda: Automat
Hästkrafter: Ca. 150 hk
Antalet ägare: Vi blir 4:e. Senaste innan oss köpte den våren 2004.
Miltal: Ca. 23 000 mil. Besiktigad senast 30/3-16.
Färg: Mörkblå
Rostfri? Ja, till 100% !
Utrustning: Allt man kan önska sig! ABS, krockkudde förare, servostyrning, dragkrok, skinnklädsel m.m.
Inköpspris: 8 000 kr - ett riktigt kap om du frågar mig! :D

Just det, så hade den ju lite småfel också :roll:
Dessa är följande:
- ACn funkar inte, termostaten är misstänkt paj.
- Automat-växellådsoljan är aldrig bytt, och ser ut som grusig Coca-Cola...
- Bromsskivorna bak är rostiga, vilket den sedermera fick 1a på vid senaste besiktningen.
- Kamremmen är iaf inte bytt hos den här ägaren som haft den sedan -04. Tyckte pappa sa något om att han hade hittat något papper om det från februari 2002, när den gått ca. 10 000 mil. Alltså är den (antagligen) inte bytt på 14 år och ca. 13 000 mil...
- Servicelampan lyser då den servades senast i januari 2015, och det är april 2016 nu.

Har tyvärr inga bilder på den - än. Men får ta och fota den någon dag! :wink:

Har ni några frågor om den får ni givetvis ställa de. Jag svarar så gott jag kan!

/Lillarapunzel
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1064373
Det var du som frågade om denna bil i 85x70 sektionen, där typ alla avrådde dig ifrån att köpa den?

Nå 150hk finns inte på vitblockarna. Det är 120, 140/144(same shit), 170, 193, 210, 225, 239, 240 eller 250hk som finns att välja bland.
Du har 140.
av Lillarapunzel
#1064374
Lucif3r skrev:Det var du som frågade om denna bil i 85x70 sektionen, där typ alla avrådde dig ifrån att köpa den?

Nå 150hk finns inte på vitblockarna. Det är 120, 140/144(same shit), 170, 193, 210, 225, 239, 240 eller 250hk som finns att välja bland.
Du har 140.
Ja, det kan hända att det var jag... :roll: :lol:
Aha! Har för mig att det stod typ 146 hk eller något i papprena...
av Lillarapunzel
#1064483
Här kommer lite bilder på pärlan! :D
Har dock inte kommit på något bra smeknamn än, mitt 940 vrak hette DDL, men kallades för Doddan. Den här heter ju BJM, och jag kommer inte på något bra smeknamn till det - det stör mig, haha... :???:

Bild
Bakifrån

Bild

Bild
Från sidorna
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1064557
Inte var den speciellt rostig, bara sånt gör bilen mycket mer attraktiv. Dom andra felen som du rabblade öpp går ju att laga :)

Hoppas att den kommer att hålla bra och fungera utan bekymmer för dig :)
av Lillarapunzel
#1064709
DayDreamer skrev:Inte var den speciellt rostig, bara sånt gör bilen mycket mer attraktiv. Dom andra felen som du rabblade öpp går ju att laga :)

Hoppas att den kommer att hålla bra och fungera utan bekymmer för dig :)
Den är öht inte rostig :wink:
Ja, precis! Och vi köpte den ju billigt just för att vi vet att vi kommer få lägga ut uppemot 10 000 kr på reparationer och service av div. slag.
Men ja, jag hoppas också att det äntligen går bra!
av Lillarapunzel
#1066579
Så har vi stött på det första icke-förväntade problemet...
Transportstyrelsen hävdar att ägarbytet inte skrevs på det senaste registreringsbeviset, och har då inte låtit ägarbytet gå igenom. Vi använde det registreringsbeviset som var utfärdat våren 2004, när bilen senast bytte ägare, men Transportstyrelsen var tydligen inte nöjd med det :evil: Så nu har vi ringt de vi köpte den av, och de skulle beställa ett splitternytt EU-registreringsbevis, skriva under och skicka till oss.

Edit: Tittade på Transportstyrelsens regg.nr-app och enligt den så finns det inte ens något senare registreringsbevis än 2004 på våran bil. Och dessutom, när vi köpte 940 vraket hade den ju haft en och samma ägare sedan den var ny. Det registreringspappret var alltså utfärdat på lucia -96, men då klagade de minsann inte. Vad är det här egentligen?! :-(O)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 159
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]