Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av joysam
#1157045
Sträckan jag kört är E45, Karlstad-Göteborg.

Om man som i mitt fall inte tjänar något på att vara hetsig, vad är då vinsten med att vara det?

Det är mycket 1+1-väg och även om jag med lätthet kör om en lastbil så är det sällan luckan är stor nog för de komma förbi de två lastbilarna framför den första jag körde om.
(Eller bil med släp, hästtransport, de sju bilarna som ligger så tätt att det kan bli trassligt om jag ska trycka mig in mellan dem etc.)

Och då ger inte den hetsiga omkörningen någon reell tidsvinst.

Från Trollhättan till Gbg, 2+2-väg nästan hela sträckan, är det ju avsevärt enklare att ligga på en högre hastighet men den korta sträckan innebär att tidsvinsten utslagen över hela körningen inte blir så stor.

Men det märks på förbrukningen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1157062
Jag ligger på kring 250 mil per månad och min bränslekostnad har sjunkit med ca 1000kr/månad med hybriden till kring 1500kr.. Fast sen får man räkna ungefär 200kr mer i elräkning per månad också.
Användarvisningsbild
av Derank
#1157089
Sen kostar väl hybriden kontra en vanlig V60 en del till. Så det tar ju några år innan man är breakeven om man säger så. Som privatögande iaf. Ta du den som tjänstebil sänks ju förmånsvärdet.

Men jag antar att du redan kalkylerat på den totala kostnaden.
Användarvisningsbild
av joel80
#1157101
Mjo.. Men inte så farligt mycket mer. Efter supermiljöbilspremien fick jag betala 450k.. Sen är det ingen skatt och jag sparar ca 1000kr per månad i soppa. Hade jag inte kört så många Gävle - Stockholm t.o.r varje vecka hade det blivit ännu mer.
Det blir ca 36000 på tre år.. Då är vi nere på 414k.. Sen är det ingen skatt. Jämför man med en D5a så är det väl ca 7000kr på 3 år.. Då är vi nere på 407k..
Sen finns det vissa fördelar med gratisparkering och så på vissa platser som kanske gör en slant till.

Att för drygt 400k få en bil med 0-100 på under sekunder och rätt så fullsmetad med utrustning (Summum, driver support, dragkrok, backkamera, VOC mm) tycker jag är rätt bra. Lägger man på motsvarande på en D5a blir det dyrare.

Jag har inte räknat med förmånsvärdet i den kalkylen.. Så den borde vara rimlig även som privatbilsförare.. Speciellt om man har den fler år.. Då blir det ännu bättre.. Och om man inte kör i snitt 4 långresor per vecka. :)
av joysam
#1183383
Bilen rullar på om än en aning ryckigt emellanåt.

Det är främst vid låga varv, säg mellan 1300-1700 rpm, som problemen uppstår.

Det finns en tråd här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=135020 fler än mig verkar ha samma problem.
av joysam
#1188825
Hämtade ut min bil från Stendahls i Stenungsund idag.

Byte av EGR-ventil stod på schemat.

Än så länge går den utmärkt, inga nervösa ryckningar.

Bemötandet hos Stendahls var dessutom fantastiskt mycket bättre än hos BraBil.
av joysam
#1236529
Bilen har börjat läcka motorolja.

Först trodde jag att det var hög oljeförbrukning (1 liter på 150 mil) men det var innan jag såg oljefläckarna i carporten.

Det får bli ett verkstadsbesök.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]