Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av chasba
#1153671
Har i dag hatt service nummer 3 i rekken. Tilbakemeldingen fra serviceteknikeren er at alt ser bra ut, men det nærmer seg bytte av bremseklosser foran. Får sjekke priser i morgen og avtale time for bytting. :)
Användarvisningsbild
av chasba
#1172536
I dag har jeg fått oppdatert navigasjonen i bilen. Vi er nå på versjon 31489568 AA. :)

Etter å ha fått oppdatert Sensus for en kort tid tilbake, så har jeg fått muligheten til å ha norsk tale fra navigasjonsdamen. :wink:
31489568AA.jpg
31489568AA.jpg (270.84 KiB) Visad 1019 gånger
Bilen har under mitt eierskap vært gjennom følgende oppdateringer:

Publisert 05.05.2017
Versjon 31489568
CD-database MCA/15/29

Publisert 04.11.2016
Versjon 31489567
CD-database MCA/15/29

Publisert 24.05.2016
Versjon 31421839
CD-database MCA/15/29

Publisert 05.11.2015
Versjon 31421838
CD-database MCA/14/29

Publisert 22.04.2015
Versjon 31421079
CD-database MCA/14/29

(Kanskje for spesielt interesserte ...)
Användarvisningsbild
av chasba
#1176712
YouTube-brukeren volvosweden har i det siste lagt ut noen interessante videoer der man blant annet ettermonterer en brakett som sterkt reduserer vibrasjoner på luftinntaksrøret, forebygger slitasje mellom ulike deler og tetter koblinger der det oppstår oljesvetting.

Dette måtte jeg naturligvis sjekke på min egen bil, og jeg så samme problem som det vises til i videoene. Jeg tok derfor på meg oppgaven med å fikse problempunktene nevnt over. Braketten har delnr. VO 30741409 og de to skruene har delnr. VO 982775.

De to Bosch-dekslene i video #1 som skal dekke to drivstoff-relaterte deler (aner ikke hva de heter) virker vanskelig å få tak i, så jeg har ikke fått gjort denne delen av todo-listen. Work in progress, altså. :|

Her er noen bilder fra prosessen på det jeg har fått fikset:
1. slitasje.jpg
Slitasje bak på boks på luftinntaksrør. Padding installert, glemte dessverre å ta bilde. D'oh.
1. slitasje.jpg (455.44 KiB) Visad 1009 gånger
2. slitasje.jpg
Slitasje på ledningsnett fra boks på luftinntaksrør. Padding installert, glemte dessverre å ta bilde. D'oh.
2. slitasje.jpg (683.11 KiB) Visad 1013 gånger
3. slitasje-foer.jpg
Uten brakett fra fabrikk. Tsk, tsk.
3. slitasje-foer.jpg (538.92 KiB) Visad 1005 gånger
3. slitasje.jpg
Brakett montert.
3. slitasje.jpg (446.47 KiB) Visad 1004 gånger
3. slitasje-ferdig.jpg
Brakett montert med luftinntaksrør montert. Sitter knallbra nå!
3. slitasje-ferdig.jpg (391.9 KiB) Visad 998 gånger
3. svetting.jpg
Koblingspunkt etter demontering. Mye oljerester.
3. svetting.jpg (450.8 KiB) Visad 1000 gånger
Permatex.jpg
Jeg brukte Permatex Ultra Black pakningssilikon til tetningsjobben.
Permatex.jpg (58.5 KiB) Visad 996 gånger
3. svetting-ferdig.jpg
Koblingspunkt ferdig tettet og montert. Må kontrolleres i etterkant.
3. svetting-ferdig.jpg (501.41 KiB) Visad 1001 gånger
Ganske fornøyd med arbeid til nå, selv om det kun er forebyggende. :)
Användarvisningsbild
av chasba
#1183040
Tok familien på en kjøretur til Havøysund i går, og i det fine været husket jeg på å ta et par bilder av bilen:
1.jpg
1.jpg (215.68 KiB) Visad 327 gånger
2.jpg
2.jpg (209.03 KiB) Visad 327 gånger
Jeg er fortsatt utrolig glad i XC70-en. :-)
Senast redigerad av 1 chasba, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av chasba
#1185791
For litt over en måned siden, fikset jeg flere motorrelaterte ting på bilen, bl.a. ettermonterting av en brakett som sterkt reduserer vibrasjoner på luftinntaksrøret, forebygging av slitasje mellom ulike deler og tetting av koblinger der det oppstår oljesvetting. Fra 1. juni til dagens dato har jeg kjørt om lag 120 mil.

Nå har jeg nettopp tatt en sjekk for å kontrollere om de overnevnte problemene er borte, og det kan jeg heldigvis rapportere at de er. :-)

Det er helt sikkert lett å lure seg selv til å tro at det er mindre støy fra motorrommet med montering av braketten som sikrer luftinntaksrøret bedre, men jeg opplever det i alle fall slik. Dieselkaklingen kommer man ikke utenom, men det er jo litt av sjarmen.

Det er ingen tegn til videre slitasje mellom boksen på luftinntaksrøret og ledningsnettet etter påføring av padding bak på boksen.

Til slutt kan jeg avslutte med to bilder som viser før og etter påføring av pakningssilikon på koblingspunktet mot luftinntaket:
Svetting.jpg
Svetting.jpg (169.18 KiB) Visad 330 gånger
Svetting - fikset.jpg
Svetting - fikset.jpg (152.91 KiB) Visad 330 gånger
Senast redigerad av 1 chasba, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1192482
Var någonstans på kopplingspunkten påfördes packningsmaterialet? Var det strax innan plastflänsen?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Vi som beställt nya XC60

Najs nu är min också byggd, beräkn[…]

Har funderat på att byta till inscriptio[…]

Kupefläkt

Bilar med automatiskt klimatanläggning har in[…]

BRA återkoppling av problemet :)