Sida 1 av 5

Denesfays P1800S-X65 1969

Postat: sön 03 jan 2016, 23:21
av Denesfay
Lite info innan jag börjar posta bilder osv, i denna tråd.

Jag sätter ihop en P1800S från 1969 åt min morbror. Denna bil är lite speciell då den har S-koden: X65.
Troligtvis har det varit en "experiment" från Volvo. Kanske för att visa hur 1970 års (P1800E) modell skulle se ut eftersom karossen och instrument osv. är precis som på en 1970a (P1800E). Men motorn är en B20B med dubbla förgasare.
Det har varit lite snack om detta tidigare i dessa trådar:
http://svenskavolvop1800klubben.yuku.co ... omaSJPhA_V
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=123041
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=123028


Jag kommer att posta lite bilder här på vad jag lyckas få ihop då och då. Dom som vill får gärna följa mig på vägen och hjälpa mig när jag möter hinder eller kanske har frågor. Jag har aldrig förr hållt på med en så gammal bil som denna. Det har varit Volvo 740 turbo (T5) för hela slanten tidigare.
Jag har hunnit en bit på vägen redan. Här är min tidigare projekttråd där jag postade lite bilder på när jag renoverade motorn samt drivlinan på bilen- Men jag kommer att länka hit där. http://svenskavolvop1800klubben.yuku.co ... omY7JPhA_U

Så jag postar en lite bildserie här nedan så fortsätter jag från detta sedan. Bilderna får väl tala för sig själva i bildserien.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Tanken är att i nästa "steg" få igång motorn. Är i full gång med att märka upp all el mm.

Re: Denesfays P1800S-X65 1969

Postat: sön 03 jan 2016, 23:23
av White
Den här har jag kollat in på Garaget! Jäkla kul projekt, kommer följas. :D

Re: Denesfays P1800S-X65 1969

Postat: sön 03 jan 2016, 23:26
av Denesfay
Jasså, vad kul att någon följer detta lite. :D

Jag ska försöka uppdatera denna tråd ständigt med bilder och info om bygget.
Jag har hållit på med instrumentpanelen idag. Den sista bilden i bildserien är från idag.
Den är nyinklädd och just nu är askkoppen på blästring då den var lite rostig.

Just nu står bilen i detta läge.
Bild

Re: Denesfays P1800S-X65 1969

Postat: mån 04 jan 2016, 09:33
av Lucif3r
Antar att den är helrenoverad inkl. underredet? Ser ju väldigt fin ut iaf :) Dom där ramla skrällerna har ett rätt fräckt utseende, "lite" skillnad mot dagens fotbollar :lol:

Byggs den som 'bruksbil' eller utställningsbil?

Re: Denesfays P1800S-X65 1969

Postat: mån 04 jan 2016, 14:08
av Denesfay
Ja, karossen är genomgången och fixad samt lackerad i 42 Californiavit. Jag valde att även lackera tanklocket i samma färg. Original är detta dock svart för att matcha luftuttagen bak. Men då blir det skillnad på sidorna. Detta tycker inte jag ser bra ut så det blev på detta vis.
Underredet är genomgånget och åtgärdat där det behövdes samt lackerat med en gummiliknande yta för att skydda.
Precis allt blir inte nytt, utan baklyse samt nrplåtsbelysning mm är begagnat (original) fortfarande.
Vissa lister går ej att få tag på så det blir originallister fast så klart putsat så got det går.

Re: Denesfays P1800S-X65 1969

Postat: mån 04 jan 2016, 15:23
av White
Tycker det gör ingenting att använda begagnade grejer med patina till ett sådant här bygge, det är ju litegrand det som är charmen. :)

Re: Denesfays P1800S-X65 1969

Postat: tis 05 jan 2016, 08:18
av lennarte
F--n, vad stiligt. man blir nästan lite avundsjuk.
Kollade på bilden på gren/insugningsrör, Är detta original?? Vad är det för förgasare? Jag har bara sett detta insug med spjäll en enda gång tidigare. Det var min svåger som bytte till sig en -70- års 142 (importerad från England???) med ett igensvetsat tak. Där hade varit ett öppningsbart tygtak (typ Fiat 500) på den som inte blev godkänt när den skulle registreras i Sverige. Där satt dubbla Stromberg förgasare på den och grenröret verkade vara av en typ med variabel längd på insugningsrören. Vi normal körning suger motorn in via dom övre rören (spjällen stängda), man ser hålen vid spjällens överkant. Vid full gas öppnar spjällen och motorn suger in rakt in. Det är kanske detta som är "X65".......
Kul och se en sådan bil, Hoppas din morbror blir nöjd

Mvh
Lennart

Re: Denesfays P1800S-X65 1969

Postat: tis 05 jan 2016, 09:43
av grillchips
Spännande, det här följer vi! :D

Re: Denesfays P1800S-X65 1969

Postat: tis 05 jan 2016, 13:03
av Denesfay
lennarte skrev:F--n, vad stiligt. man blir nästan lite avundsjuk.
Kollade på bilden på gren/insugningsrör, Är detta original?? Vad är det för förgasare? Jag har bara sett detta insug med spjäll en enda gång tidigare. Det var min svåger som bytte till sig en -70- års 142 (importerad från England???) med ett igensvetsat tak. Där hade varit ett öppningsbart tygtak (typ Fiat 500) på den som inte blev godkänt när den skulle registreras i Sverige. Där satt dubbla Stromberg förgasare på den och grenröret verkade vara av en typ med variabel längd på insugningsrören. Vi normal körning suger motorn in via dom övre rören (spjällen stängda), man ser hålen vid spjällens överkant. Vid full gas öppnar spjällen och motorn suger in rakt in. Det är kanske detta som är "X65".......
Kul och se en sådan bil, Hoppas din morbror blir nöjd

Mvh
Lennart
Jag vet faktiskt inte riktigt om detta är originalgrenrör/insug. Men det funkar så som du beskriver. Det på bilden är dessutom nytt. Men det finns också ett likadant använt på hyllan. Man kan ju undra vad man kan ansluta på mitten. Om man kan välja att köra med en förgasare kanske? Förgasarna är Strombergare.

Re: Denesfays P1800S-X65 1969

Postat: tis 05 jan 2016, 14:53
av lennarte
Denesfay skrev:Man kan ju undra vad man kan ansluta på mitten. Om man kan välja att köra med en förgasare kanske?
Eller en förgasare till, kanske... :lol: Som dom amerikanska Six Packs. en huvudförgasare och 2 st "hjälpförgasare". Även Saab Sport hade det så på första halvan av -60-talet (2-T motorn). Angående Strombergförgasare så har jag inte sett någon Volvo med det (förutom 164 och svågerns 142) men Saab 99 hade det.

Mvh
Lennart