Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Denesfay
#1034988
Har för mig att jag läst att just 1969 års modell av P1800S har Strombergare. Men kan ha fel.

Här är lite bilder.

En bild på insuget igen. Här monterad på motorn:
Bild

En av dom två nya förgasarna:
Bild

Ett kontaktstycke som jag inte alls vet vad det är till. Den svarta kabeln går till relästationen. Den gula går in till instrumentpanelen till vänstra sidan om ratten sedan vidareskarvad till högra sidan. Motorrumsbelysning?
Bild
av Denesfay
#1035148
Idag har jag provat av samtliga reläer. Två reläer fungerade inte som dom skulle. Så ett par nya ska inhandlas.
Jag har även lackerat den nyblästrade ask-koppen. Så den är monterad i instrumentpanelen.
Fick även dit den brytarlösa fördelaren.

Bild
Användarvisningsbild
av GT-mannen
#1035456
Denesfay skrev:Har för mig att jag läst att just 1969 års modell av P1800S har Strombergare. Men kan ha fel.
Du har rätt, till viss del. Det var bara vänsterstyrda bilar som hade Stromberg. Högerstyrda hade SU.

Intressant projekt, för övrigt.

/Håkan
#1036466
Provmonterade förgasarna i Fredags för att se om jag hade alla bitar för att få dit gasreglaget.

Det fattas fäste på insuget för gasreglaget. Det som bussningen ska sitta i.
Har sett att 140 har ett fäste som skulle passa men dom har en kulled på detta fäste. Kanske går det att köpa det fästet och borra upp och bort kulleden så en bussning går att få dit istället.
För detta fäste går ej att köpa nytt. Jag har letat som en tok på webben. Det finns till B18 eller rättare sagt en annan modell på insug. Detta fäste som finns är rakt och passar ej på insuget jag har.

Sedan fattas dom två armarna med kulleder som ska mellan förgasarna och själva gasreglaget. Men dessa går ju att köpa.

Här är en bild iaf.
Bild
#1036705
Denesfay skrev:Det fattas fäste på insuget för gasreglaget. Det som bussningen ska sitta i.
Har sett att 140 har ett fäste som skulle passa men dom har en kulled på detta fäste. Kanske går det att köpa det fästet och borra upp och bort kulleden så en bussning går att få dit istället.
Det var så (nästan helt säker) att enkelförgasare har kula på fästet och dubbelfögasare saxpinne. B18 hade nog saxpinne på alla, det ville gärna "gnälla" i bussningen när den blev "gammal och torr. Det "knorrade" i den när motorn gick på tomgång

Mvh
Lennart
#1040959
lennarte skrev:
Denesfay skrev:Det fattas fäste på insuget för gasreglaget. Det som bussningen ska sitta i.
Har sett att 140 har ett fäste som skulle passa men dom har en kulled på detta fäste. Kanske går det att köpa det fästet och borra upp och bort kulleden så en bussning går att få dit istället.
Det var så (nästan helt säker) att enkelförgasare har kula på fästet och dubbelfögasare saxpinne. B18 hade nog saxpinne på alla, det ville gärna "gnälla" i bussningen när den blev "gammal och torr. Det "knorrade" i den när motorn gick på tomgång

Mvh
Lennart
Så kan det vara du. Fästet jag är ute efter ser ut på detta viset:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... dddc18.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... 7a8b8b.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ ... b8de47.jpg
#1040966
Lite urval av vad som hänt senaste tiden.

Luftburk förberedd för montage. DOck sker detta senare då den annars kommer vara i vägen.
Bild

Hur fasen ska spolarmunstyckena skruvas åt? Gängnan räcker liksom inte upp mot torpedplåten för att man ska få fast dom? Vänder jag på brickan som man ser på bilden så hamnar ju munstycket helt snett? Fattas det prylar här eller är det helt fel spolarmunstycken? Jag har sett att det sitter kortare varianter på en del Amazon och PV m.m.
Bild

Sidospeglar sitter på plats. Polerade så gott det går med autosol.
Bild

Instrumentpanel i princip klar för montage. ska modifiera varvräknaren innan bara.
Bild

Nya stänkskydd monterade fram och bak.
Bild

Tror inte detta är rätt värmeskydd för dessa förgasare men med lite modifikation gick dom dit ändå. Ena förgasaren har ju en nippel nedåt som går emot skyddet om man itne gör som jag har gjort på bilden.
Bild

Täcklock för hålet till originaltändspolen (hemmagjort). Nu ska en eftermarknadsspole monteras i motorutrymmet istället. Ska chokevajern gå ut denna väg eller ska den ut genom ett hål i pedalhuset?
Bild

Har provat grillen. Det ser ut som om att det får bli den övre kombinationen där det bara fattas 6 st clips för att få ihop den. Det undre gallret passar ej i denna ram som finns nu. Det ska ju igentligen vara det undre gallret på en 1970. Men misstänker att det får bli den övre varianten till att börja med då en ny ram är fruktansvärt dyr.
Bild

Den övre prydnadslisten sitter monterad. denna är begagnad. Jag har inte sett att det går att köpa nya sådana?
Det fattas lite fästen för den andra som ska beställas hem i nästa beställning.
Bild

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]