Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1275676
Vill inte kapa denna tråd med att prata en massa ekonomi, men eftersom ämnet kom upp kan jag tipsa om en rätt nystartad sajt som heter teslakalkylen.com.

Namnet till trots är sajten inte helt fokuserad på Tesla, utan man kan enkelt skapa kalkyler för vilken bil du vill, och jämföra mellan olika typer av ägande (privat, firma etc.)
Beräkningarna verkar sunda och robusta. Jag har iaf inte lyckats sticka hål på metoden, och det som slår en är hur himla billigt det är att åka elbil om man kan ta den på firman.

Kan man hålla sig från att kryssa för allt för mycket i (den iofs rätt korta) extrautrustningslistan så kan man ganska enkelt räkna hem en S75D mot en rätt ordinär V90 eller liknande. Och en S100D kostar egentligen inte såå mycket mer, när man inte betalar med skattade pengar. Väljer man en lite mer modest elbil blir det nästan löjligt billigt.

Jag har tyvärr inte möjlighet att ta ut en bil via jobbet, så jag gjorde som du, Joel. Om ett par veckor hämtar jag också ut en Leaf, som får bo hos oss i ett år. Skall bli spännande att testa den, får se om man blir irriterad på ”rapid-gate”. Men jag tror att det kommer att funka bra under tiden man väntar på Model3, när den nu kommer?

Det sjuka är att leveranstiderna på en del elbilar är så långa, så man kommer kanske att behöva fatta beslut inom redan ett par månader om vilken bil man skall ha härnäst, om man skall vara säker på att få en ny bil lagom till att Leafen skall tillbaka.
#1275677
Det är mer el mindre bara egenföretagare som får ihop att kalkylen sisådär på en Tesla, jag skulle lätt kört en tesla om jag hade råd, men jag kollade lite lätt förra året och bara service och försäkring drar iväg så ini bomben och sedan behövs det en mille ochså såklart. Och som personalbil skulle den kosta närmare 15k i månaden var det någon på jobbet som räknade ut åt mig.
#1275680
Wilson, jo jag har koll på Teslakalkylen och för mig gick det inte ihop där heller. ;)

Känner Danni lite (han som ligger bakom sidan) och har diskuterat det lite med honom via Facebook, med mitt läge där jag kör nästan alla mil med leasingbilen i tjänsten blir det inte lika positiv kalkyl.

Leafen kommer dock bli riktigt billig. Jag kommer ju kunna plocka ut 18.50kr/milen, samt får som sagt nästan 2k mindre bränslekostnad i firman. Med ca 220mil i månaden ger det runt 4000kr skattefritt vilket betalar både leasingen samt den tusenlapp i månaden jag räknar för övermilen. ;)
El-kostnaderna räknar jag blir ca 400kr i månaden. En lite mindre om jag står på gratisstolpar lite här och var under dagarna. ;)

Men får kanske lägga några hundringar på ryggmassage.. Hehe.. Kommer som sagt sakna V60-stolarna!
#1275685
Hehe, jo jag hade också en V60 för några år sedan och just stolarna märker man att Volvo har koll på. Leafens stolar kommer jag faktiskt inte alls överens med, och att ratten inte är justerbar i längsled är verkligen hål i huvudet.

Och jo, du har rätt i att alla har olika förutsättningar, och det viktigaste är väl att man verkligen har gjort sina efterforskningar och i det här fallet inte bara avfärdat Teslan för dess prislapp, även om jag fattar att den skrämmer. I slutändan gäller det kanske bara att lura sig själv tillräckligt mycket för att tro att man gör en bra affär, även om jag själv aldrig lyckats när det gäller bilar. Men det är iaf kul att veta att det inte är en naturlag att kalkylen blir bättre för en hälften så dyr bensin-/dieselbil.

Själv åkte jag som sagt runt i en V60. Den snittade 1,36 l/milen (japp, det stämmer) på närmare 2500 mil/år, och i ljuset av det tänkte jag att min nuvarande i3a skulle bli en riktig sparbössa. Vet så klart om att det finns många fossilbilar som skulle bli billigare, men jag gillar verkligen i3an, så det får vara värt det. Självbedrägeriet fortsätter.

Fast i fallet med Leafen tycker jag ändå att man med fog kan säga att vi gjort en bra affär. Billigare mil blir svåra att hitta, och eldriften gör gott för både körglädje och samvete.
#1275727
Kollegan har en i3:a. Om inte annat är den sjukt kul att köra! Fast jag gillar inte riktigt utseendet. ;)
Inte för att Leafen är den snyggaste heller, men senaste modeller ser i alla fall inte ut som ett miffo som den förra gjorde. :D

Hahaha.. Hur faan kan du fått en V60 att snitta 1,36!? Hahaha.. Vår V60 T4F som bara körs på E85 snittar mellan 1,1 - 1,2l/milen, och då är det mest stadskörning/kortare sträckor!
#1275787
Ja, hur lyckas man?:) Jag ska verkligen inte klaga, för jag visste precis vad jag gav mig in på när jag köpte den. Bor i Stockholm, och det blir ganska mycket stadskörning. Har en rätt tung gasfot, men skall sanningen fram gick det aldrig att köra snålt med den bilen, även om man eco-körde. 1900 kilo tjänstevikt, Polestaroptimerad T6 med slirautomat och fyrhjulsdrift har väl den effekten. Till råga på allt ville den ha 98 oktan.

På ett sätt var det väl lite bra, för jag blev lite mer selektiv när det gällde resvanorna. ”Fan, är det verkligen värt 200 spänn i soppa för att åka dit?”. Fast samtidigt kunde jag känna mig rätt begränsad när jag började fundera i de banorna. Med elbilen är det annorlunda. Jag bryr mig inte ett dugg om den drar 1 eller 3kWh/milen, vill jag ta en extra tur på 5 mil bara för att det är kul så gör jag det. Och drar den mer i 140 än i 110 så må det väl vara hänt.

Och det roliga är att i3an inte känns långsammare än Volvon, upp till ca 80 är det nog tvärtom.
#1275799
Ja det är väl det jag är lite skraj för! Hahaha.. att det ska bli en massa fler mil bara för att det typ inte kostar mer. Många Tesla-ägare har vittnat om att dom hellre tar bilen än flyget om dom bara ska typ till Tyskland/Frankrike. :D
Det gör man nog inte i en Leaf.. mer än 2 snabbladdningar på samma resa och det kan bli lite jobbigt med "rapid gate". Men mer än 50-60 mil kör jag ändå väldigt sällan.
#1288890
Nu är den såld.. Saknar den lite.. Men trivs bra med Leffe också. :)

Fick 242k för den hosvolvohandlare. Lite lågt tyckte jag då många med liknande mil och utrustning (fast säkert i sämre skick!) går för runt 279k. Men dom ska väl ha en slant emellan.
Ca 240k värdetapp (knappt 50% av inköpsvärde) på tre år och 8800 mil. Isch..!
40 000kr i premie när jag köpte, samt runt 40 000kr i bränslebesparing (ca 3dl/mil jämfört med förra bilen) hjäper kalkylen att inte bli riktigt lika taskig, men det är ändå mycket pengar. Ca 18kr/mil bara i värdeminskning.

En sista bild. :D
2018-10-05 17.11.21.jpg
2018-10-05 17.11.21.jpg (379.81 KiB) Visad 483 gånger
#1288935
joel80 skrev:Nu är den såld.. Saknar den lite.. Men trivs bra med Leffe också. :)

Fick 242k för den hosvolvohandlare. Lite lågt tyckte jag då många med liknande mil och utrustning (fast säkert i sämre skick!) går för runt 279k. Men dom ska väl ha en slant emellan.
Ca 240k värdetapp (knappt 50% av inköpsvärde) på tre år och 8800 mil. Isch..!
40 000kr i premie när jag köpte, samt runt 40 000kr i bränslebesparing (ca 3dl/mil jämfört med förra bilen) hjäper kalkylen att inte bli riktigt lika taskig, men det är ändå mycket pengar. Ca 18kr/mil bara i värdeminskning.

En sista bild. :D
2018-10-05 17.11.21.jpg
Alltjämt en snygg bil, framförallt efter facelift. Var ju också lite unik i att ha hjälpdriften på bakhjulen så "gratis" fyrhjulsdrift. Det tycker jag är synd att inte fler har.
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]

Köpråd

Hade valt en diesel i din situation, det gjorde ja[…]