Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1275523
Har också provkört Model S.. Det är skitfarligt... för plånboken. Efter provörningen försökte jag på alla sätt jag kunde räkna på försöka att få det att gå ihop ekonomiskt. Hahaha...
Kollade nu faktiskt också på om jag skulle kunna hitta nån begagnad att leasa vidare... med runt 6-700k för en bil som gått 8-10k mil och är 3 år är svettigt.

Har också provkört Hyundai Ioniq, och letade faktiskt efter en begagnad sån att kunna ha ett år när Leaf-erbjudandet dök upp.
#1275524
2995kr erbjudandet är ju så bra att jag var intresserad av att leasa en till sambon som extrabil. Tyvärr är A1an "för billig" att tanka ändå så det gick inte ihop. Sen besväret med att sälja A1an och inte riktigt veta när den kan gå iväg fick mig att avstå. Men det var bra nära ändå. Elbilar lockar givet att de kan användas med rätt förutsättningar.
#1275525
Jo, och ju fler som kommer ut, ju snabbare de går att ladda och ju längre de kommer, desto fler förutsättningar för att kunna användas till det mesta. Hoppas på att elbilstillverkarna börjar fatta att vi vill ha kombibilar och dragkrok! :D
#1275540
XC90_Executive skrev:Förmånsvärdet på en elbil lockar väldigt.

Ta t.ex en ny Model S 75D alt. 100D. Förmånsvärdet är ca 4800kr! På en bil för 1 miljon! 😳 och sedan 60000kr tillbaka av staten efter 6 månader.
Ja den delen av kalkylen är lockande. Däremot är leasingkostnaden fortfarande svinhög så det är i princip bara egenföretagare som får ihop det. Det långt ifrån 8.5pbb så att säga.
#1275549
Jag räknade också så, men dels hög månadskostnad (trots stora besparing av bränslekostnader) och framför allt den kontantinsats/första förhöjda hyra jag var tvungen att hosta upp för företagsleasing gjorde att det inte gick ihop. 20% av 1 miljon är ju 200k! Det är alltså vad dom ofta begär i första förhöja. :/
#1275648
Räknar du momsen rätt nu verkligen? Dels får man bara dra hälften av momsen, sen när man räknar moms baklänges så tar man summan *0,2. Alltså momsen på 200k är 40k, (160*1,25=200) hälften av det som man får dra av är alltså 20k.. så det blir 180k efter den moms man får dra av.

Kvar är 800k... Restvärde i bästa fall på 50% efter tre år och 8-9k mil. (skulle nog säga 45%... men vi räknar på 50%)
Då har vi 300k delat på 36 mån = 8333. Lägg till räntan på ett par procent så är det minst en tusenlapp till i månaden.
9300 *0,9 (halva momsen) = 8370kr.
Sen kostar försäkring tyvärr rätt mycket på en Model S. :/ Och däck är dyra.. Man får räkna med typ 30k för en uppsättning vinterfälgar och däck.
Efter man fått de 60k går blir det då 6370kr/mån.. Men slår man ut de 180k man fått slänga upp vid köp på 36mån blir totalkostnad per månad ändå över 11000kr. :(
Och det alltså innan däck och försäkring.

Jag lyckades tyvärr inte få ihop nån bra kalkyl som funkade för mig i alla fall..
Inte på en V90 T8 heller skulle jag gissa! Där man också får lägga till 2000kr i månaden för soppa om man kör sträckorna jag kör.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]