Sida 1 av 5

"Törnrosa"; S40 T4 -98

Postat: mån 23 nov 2015, 21:46
av NightcoreFtw
Hejsan!

Ser att det är brist på S/V40-trådar (skäms på er, det är ju den snyggaste bilen Volvo har byggt!)
och då jag nyligen har skaffat min andra bil tänkte jag att det kunde vara kul med lite liv på den fronten.

Nu ska ni få er en historia jag hoppas att en del känner igen er i och som ni kan skratta lite åt.

Min tidigare mekerfarenhet är enkla jobb såsom bromsrör, spindelleder, avgassystem, handbroms, en slang till
insuget på en Seat.
Jag har varit intresserad av bilar så länge jag kan minnas och fick intresse för hur det fungerar när jag var
femton. Har alltid velat meka men har inte riktigt haft en bil som har varit värd att göra något med.
Turbobilar är ju alltid roliga, dock har jag alltid lutat starkt åt japanare och tyckt att Volvo är tråkiga
och alldagliga. Efter att ha läst en hel vecka om S40n, här på forumet och på annat håll så har jag kommit
fram till att de är allt annat än tråkiga. :D
Speciellt roligt är det att jag tänkte köpa en 1993 års Toyota Corolla, en riktig pensionärsbil, dagen då jag
träffade Törnrosa för första gången.

Bilen är en chippad S40 T4, 1998 års modell som jag köpte av min styvfars barndomsvän efter att ha varit där en
första gång och bara tittat (det fanns ingen soppa i tanken så vi kunde inte försöka starta den). Åkte tillbaka
efter tre veckor, efter många om och men för att försöka få liv i tösen. Vid de första försöken tickade det bara
i reläerna så vi lät den ladda
från styvfaderns batteri. När detta inte heller funkade så lånade vi ett batteri från vännen (osäker på att han
visste att det batteriet satt i när vi åkte iväg med bilen, hehe.) Efter att ha låtit det andra batteriet ladda
en stund så gick den igång! :D
Dog dock efter några sekunder eller vid gaspådrag. Detta visade sig inte vara en tillfällig företeelse, utan
när den blivit varm även på tomgång, något med LMM:en som strular. vännen kopplade ur denna och efter det funkade
bilen som en klocka. Kan även tillägga att ALL elektronik i den fungerar! (förutom instrumentbelysningen vid AC:n).
Den hade stått i närmare två år och dessutom inte gått mer än 2000 mil sedan 2009 så jag är väldigt förvånad att
det funkar. Fick köpa bilen för 1600 kronor, får säkert mer för däcken och fälgarna som sitter på den...
Tecknade försäkring, utförde ägarbyte och körde hem den och den såg ruskigt fin ut i mörkret när styvfadern inte
hade gasat så han försvann med den. ;)

Så här såg bilen ut när jag hämtade den.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Åkte även en sväng på kvällen för att testa ytterligare och oj, vilken trevlig, lättkörd bil det är! Ligger bra på
vägen (jag misstänker att den är lite sänkt också). Dumpen är inte heller original (ska kolla turbon också),
så det låter lite när man släpper gasen, till min lillebrors stora lycka.
Bilen känns trög, antar att det beror på att LMM:en ej är inkopplad, om det nu endast är en felaktig LMM som är
felet..
Känns trevligt att veta att man har en massa effekt att hämta!

Efter en natt där drömmarna präglades av min nya, häftiga och snygga bil tog jag mig en närmare titt och fick klart
för mig hur färddatorn fungerar, kollade så jag fick värden från alla funktioner. Tog mig en titt under och det ser
bättre ut än jag trodde, iochmed att det är en fas 1 och att den har stått såpass länge.
Dock finns det en del rost på sina ställen, bakom vänster hjulhus bak och innanför tanklocket är det ett stort,
gapande hål som skall täppas igen.

Det mindre roliga var att städa ur allt som låg i bilen; cigarettpaket, spritflaskor (och värre), massa skräp,
burkar, flaskor, solstolar och fiskeutrustning i bagaget, m.m... Bilen kommer att behöva städas GRUNDLIGT på
insidan om den kan användas som bruksbil.

Avgasssystemet var det "hål" i, enligt säljaren. Men när jag tittar under så ser jag att det är helt av från mittburken
och bakåt, ser inte ut som att det någonsin har suttit ihop där, så "hålrum" vore nog mer passande att säga.
Bara att hitta någon vänlig själ som vill svetsa lite och hålla tummarna för att det är tätt sen.
Åkte till AD Bildelar i min slitna Golf mk3 och köpte kontaktrengöring till LMM:en och även batterier till
fjärrdosan som fungerar utmärkt. :D

Det är spännande när man ser vad en bil har gått igenom och jag måste ändå tänka att jag har räddat den från ett
öde ingen bil borde uppleva, att stå fullt fungerande utanför ett garage utan att någon bryr sig om eller kör den.

Nu till biten där det blir roligt, att fixa saker!

Som tidigare nämnts är LMM:en trasig, antingen p.g.a det öppna luftfiltret eller fukt (dock är trådarna hela!),
så denna ska rengöras och låtas torka så jag är någorlunda säker på att den verkligen är trasig innan jag åker iväg
till skroten och försöker få tag i en annan.

Höger bakdörr har gått i baklås, går ej att öppna från något håll. Ska bråka med detta mer (verkar tydligen vara
ett ganska vanligt förekommande fel på dessa bilar, har fått massor med tips här) innan jag tar loss
hela dörrpanelen. Fungerade dock som den ska när jag köpte den, men med all fukt som drevs ut ur bilen
på vägen hem är det nog inte så konstigt att något blev knas.

Höger blinkers fram saknar hela insatsen, detta p.g.a att bilen blivit krockad i fronten tidigare och ej ersatt,
hoppas inte att det är något mer fel efter krocken..
Tittade hur det sitter fast på vänstra sidan och det är ju bara en skruv, plus hylsa man behöver för att ta loss
skärmen så man får med allt. Det blir att åka till skroten och få tag i en sådan, sätta i och koppla in
innan bromsarna luftas och sen hoppas vi att det inte blir några problem på besiktningen!

Om bilen går igenom besiktning finns det en del jag tänkt göra.

Oljan ska bytas, tänker även ersätta kamremmen då ingen vet hur långt den har gått..
Funderar på att eventuellt köra bilen på E85, då blir det nytt bränslesystem och eventuellt en sån där
apparat som ska lura ECU:n att det är kaaaaaallt också!
(När detta är gjort tänker jag skaffa en laddtrycksmätare till turbon, alltid roligt att se hur mycket man laddar!
Turbon skall undersökas och förmodligen ersättas om den inte redan blev ersatt i samband med chippningen
bilen ska ha mottagit, då har den nog inte varit med många mil.)

Hoppas att jag kan lära mig mycket av denna bilen och att den håller ett bra tag. :)

Re: "Törnrosa", S40 T4 -98

Postat: tis 24 nov 2015, 21:37
av NightcoreFtw
Börjar detta inlägg med att visa påsarna med skräp som jag plockade ut ur bilen (med handskar...)
Blir en del att rengöra med textilrengöring och våtservetter och, ja.. i princip allt man kan rengöra en bil med, ungefär.
Bild
Bild

Testade att rengöra LMM samt kontakten till denna, bilen dör fortfarande med LMM inkopplad, så nu blir det en
annan från skroten. Såg att en av trådarna i den är böjd, så det kan ju förklara varför den inte funkar...
När batteriet blev inkopplat igen slutade blinkerssignalen vid lås/upplåsning med fjärrdosa att fungera, även
antennmotorn. Ska kolla säkringar/reläer ordentligt när jag ändå ska pilla lite med elen när jag sätter i
en blinkersinsats.

Bild
Bild
Bild
Bild

Re: "Törnrosa", S40 T4 -98

Postat: fre 05 feb 2016, 00:52
av NightcoreFtw
Vart lite seg på sistone, mycket jobb bland annat, så jag har helt glömt bort denna tråden.
Men nu tänkte jag fortsätta på historien!

ONSDAG

Inte fått så mycket på bilen gjort idag, försökt med lite olika låskombinationer för att se om låsblinkern funkade
innan jag märkte att jag har tagit slut på batteriet och hade inte så mycket energi idag, så jag lät det vara
för dagen.


TORSDAG

Jag blir så sur! Någon jävel stal grillen från bilen inatt! Såg dem också, en grå V40 som lät förjävligt och så
gasade idioterna så det ekade mellan husen... Kunde inte se när de skar av den, för grannens jävla bil stod
ivägen. Hade ringt polisen med en gång. Å andra sidan hade jag nog gått ut och skrikit på dem, och det hade ju
kunnat sluta hur som helst..
Grannen fotade bilen på morgonen, också. Såg det när jag skulle göra mackor på morgonen och undrade varför hon
tog kort på bilen, hon kanske tyckte den var så snygg? :) Men sen såg jag det och kände mig dum, jag hade ju aldrig
sett den bilen förut och borde fattat att de höll på med något... Satte i batteriet från Golfen och lämnade bilen
utanför mitt fönster, LÅST framöver så att ingen kan lägga ett finger på bilen utan att jag märker det.
Men tur att jag ska till skroten senare i veckan ändå, kan ju ta en där!

Det som blev kvar av grillen...
Bild

FREDAG

Idag var det roligt! (tills vi kom till skroten och det regnade...) Jag fick med mig en luftmassemätare som
fungerar, två blinkersinsatser som matchar eftersom de inte var original, så fick ta båda.
Hittade EN grill av ett fyrtiotal X40 som stod på området, men det fanns ju en anledning till att bara den satt
kvar, skiten gick ju inte att skruva loss...
Så nu får jag antingen beställa en från bildelsbasen eller åka runt och leta om bilen går igenom besiktning..
Fan att folk ska vara så dumma...

Insatserna är inte de finaste, men de funkar så länge!

Bild

Kopplade in LMM och lät bilen bli varm, den dör inte längre! Ett steg närmare målet!
Nu har jag att byta/sätta i blinkersinsats, lufta bromsarna och få avgassystemet ihopsvetsat kvar.
De två första ska förhoppningsvis avklaras imorgon och så åker jag till bekanta nästa vecka och får låna svets
tidigt nästa vecka.

Re: "Törnrosa", S40 T4 -98

Postat: fre 05 feb 2016, 08:59
av Micce1980
Trist men bara att polisanmäla, sen har du ju regnr nu så kolla vad det är för filurer bara för att, säkert en tattare i närheten.

Förespråkar inte detta men blev själv av med en sak för många år sedan och när polisen inte ville göra något åkte vi dit, unga och dumma kanske, iaf ett total personer och ringde på dörren. Han blev paff men följde med ut i garaget. Sprang på han senare och han var en rikligt kaxig prick, men lugnade sig när jag skällde ut han så folk började komma fram. Minns att han fick sitta inne för en massa "småskit" senare. Han kommer att gå långt i näringslivet :)

Re: "Törnrosa", S40 T4 -98

Postat: fre 05 feb 2016, 09:26
av DayDreamer
Trevlig bil inte mycket rost heller för att vara en fas1. Någon har säkert dränkt sportluftfiltret i olja och tack vare det så har LMM fått betala med sitt liv. Gött iaf att den går som den ska med den nya LMM :D

Re: "Törnrosa", S40 T4 -98

Postat: fre 05 feb 2016, 12:23
av NightcoreFtw
Micce1980 skrev:Trist men bara att polisanmäla, sen har du ju regnr nu så kolla vad det är för filurer bara för att, säkert en tattare i närheten.

Förespråkar inte detta men blev själv av med en sak för många år sedan och när polisen inte ville göra något åkte vi dit, unga och dumma kanske, iaf ett total personer och ringde på dörren. Han blev paff men följde med ut i garaget. Sprang på han senare och han var en rikligt kaxig prick, men lugnade sig när jag skällde ut han så folk började komma fram. Minns att han fick sitta inne för en massa "småskit" senare. Han kommer att gå långt i näringslivet :)
Hade jag fattat vad som hänt så hade jag hämtat kameran och tagit regnumret, men stentrött som man var kl. 2 på morgonen var det inte mycket maskineri igång.
Mor trodde att hon visste vem det var, men utan bevis går det ju inte att göra något...
Polisanmält är det iallafall, de ringde tillochmed och ville ha uppgifterna bekräftade så förhoppningsvis åker de dit om de har mer hyss för sig.
Det jag är mest förundrad över är hur man kan vara så jävla dum och snål att man skär av en grill från en annan bil när det kostar max 200 på skroten.
Hade jag haft vänner kvar i stan hade jag nog tagit reda på vart han bor och åkt dit och kollat efter bilen, hade ju kunnat bli intressant men nu har ju alla flyttat till Göteborg (högskola, vad är det?) :D
Själva grillen är jag inte sur över, vet precis vad jag ska göra med det, kommer senare i tråden :D

Re: "Törnrosa", S40 T4 -98

Postat: fre 05 feb 2016, 17:40
av Lucif3r
Det spelar ju egentligen ingen roll VAD som blir stulet, det är ju just själva stölden som man blir lack på.

Re: "Törnrosa", S40 T4 -98

Postat: fre 05 feb 2016, 20:51
av NightcoreFtw
Och här kommer berättelsen om Rosas blinkersinsatser.

SÖNDAG

Skulle åka och få mina blinkers insatta! Vi klippte kablar, kollade hur infästningarna såg ut... Och så märkte vi
att insatserna var för stora. Jag har alltså tagit insatser från en Fas 2. Och det finns inga reservdelar ute
på bildelsbasen, så det blir väl att åka till en bildemontering i Golfen imorgon... Känner mig lagom duktig.

MÅNDAG

Fy fan vilken skitdag, säger jag bara. Idag har jag kört i fyra timmar för att få tag i en blinkersinsats med
kontakt till en av Sveriges vanligaste bilar. Hur svårt kan det vara? Åkte från Borås till Alingsås och var på fyra
ställen sammanlagt, denna kontakt är tydligen sällsynt... På vägen hem åkte jag förbi bildemonteringen
i Borås en gång till för att fråga om jag kunde få ta loss en blinkers själv, men då blev de riktigt sura.
Borås Bildemontering kan dra åt !¤("%/#"%#¤!

TISDAG

NU finns det en helsikes massa blinkers ute på bildelsbasen! Chattade med en säljare på ett ställe och sade
att jag behöver kontakten till sockeln också, gick på 200kr :) Hoppas den kommer snart så man kan komma närmare
besiktningen.

ONSDAG

Insatsen kom redan idag! Riktigt bra service och snabba leveranstider, det är ju som en dröm när man ska jobba
med bilar :D Åkte över för att se om jag kunde fixa detta på egen hand, men kom på att jag inte vet vart vi lade
kontakten till ursprungsblinkern... Åkte fram och tillbaka tre gånger och letade men hittade den inte, började
bli lite smått tjurig på mig själv. Då tittade jag ner i motorutrymmet nedanför hålet för insatsen och såg en lös
kontakt som såg ut att vara precis likadan och det var den också. Någon har plockat ut strålkastartorkarna, så
den gör ju ändå inget :D
Hittade kontakten som satt i från början sen också, men det var ju ingen kabel kvar i den alls, så det var lika
bra att det fanns en annan.
Åkte hem och åt, sprejade kontaktsprej på den andra kontakten, den hade ju legat i massa vatten och gegga där nere,
så den såg inte vacker ut... Efter lite kärlek blev det ändå bättre!

Bild
Bild
Bild


Med magen lite gladare åkte jag iväg igen för att ge mig på detta mysterium själv. När jag stod där och klippte i
eltejp kom styvfar och skulle hjälpa till med en gång, bara att tacka och ta emot. Självklart hade jag klippt
kablarna från det vi hade gjort i söndags för kort, så det blev svårt att fixa med det vi hade.. Ungefär här blir
jag återigen riktigt sur på mig själv. Styvfar får dock en snilleblixt och började leta efter popklämmor men hittar
inga. Jag åker ner till Järnia i stan och frågar om de har, men det har de inte. Sen så börjar det självklart regna
när jag åker hem så det blir att ta en paus och vänta på att det slutar regna. Eftersom jag är ganska envis ger jag
mig fasen på att jag ska få ihop detta så jag går ut igen. När jag letar efter en polygrip i garaget hittar jag...
De små popklämmorna vi letade efter! Detta kommer att funka till slut! Regnet håller sig för det mesta undan, så
en kvart senare har jag fungerade blinkers och är riktigt nöjd. Nu ska bara avgassystemet fixas så blir det
besiktning!

Lite bonnafix över detta, men så länge det funkar är jag nöjd.
Bild

Re: "Törnrosa", S40 T4 -98

Postat: fre 05 feb 2016, 22:18
av DayDreamer
Ja tyvärr så är vanliga skrotar utan självplock omöjliga att prata med eller pruta ner priset på. Försöker att i första hand handla av skrotar med självplock upplever mycket trevlig service och bra bemötande på dessa skrotar.

Försökte pruta ner priset på en katalysator till min bil på skroten här i stan som inte har självplock från 1350kr dom sa ok som bäst för dig kan vi gå ner till 1250kr suck en hel hundra lapp. Lyckades dock få ner den till 1000kr via en som jag kände :) och sen des har jag lovat mig själv att undvika sådana skrotar utan nu blir det först självplock skrotar :).

Det var väl iaf gött för dig att du fick allt på plats och att det fungerar som det ska. Håller tummarna att det blir blanka papper på besiktningen :D

Re: "Törnrosa", S40 T4 -98

Postat: sön 07 feb 2016, 12:39
av NightcoreFtw
DayDreamer skrev:Ja tyvärr så är vanliga skrotar utan självplock omöjliga att prata med eller pruta ner priset på. Försöker att i första hand handla av skrotar med självplock upplever mycket trevlig service och bra bemötande på dessa skrotar.

Försökte pruta ner priset på en katalysator till min bil på skroten här i stan som inte har självplock från 1350kr dom sa ok som bäst för dig kan vi gå ner till 1250kr suck en hel hundra lapp. Lyckades dock få ner den till 1000kr via en som jag kände :) och sen des har jag lovat mig själv att undvika sådana skrotar utan nu blir det först självplock skrotar :).

Det var väl iaf gött för dig att du fick allt på plats och att det fungerar som det ska. Håller tummarna att det blir blanka papper på besiktningen :D
Ja, aldrig att jag åker till ett sånt ställe igen. Särskilt med den snabba servicen jag fick där jag skickade efter insatsen som passar ifrån.
Besiktningspappret kommer i tråden snart! :D