"Törnrosa"; S40 T4 -98
Postat: mån 23 nov 2015, 21:46
Hejsan!
Ser att det är brist på S/V40-trådar (skäms på er, det är ju den snyggaste bilen Volvo har byggt!)
och då jag nyligen har skaffat min andra bil tänkte jag att det kunde vara kul med lite liv på den fronten.
Nu ska ni få er en historia jag hoppas att en del känner igen er i och som ni kan skratta lite åt.
Min tidigare mekerfarenhet är enkla jobb såsom bromsrör, spindelleder, avgassystem, handbroms, en slang till
insuget på en Seat.
Jag har varit intresserad av bilar så länge jag kan minnas och fick intresse för hur det fungerar när jag var
femton. Har alltid velat meka men har inte riktigt haft en bil som har varit värd att göra något med.
Turbobilar är ju alltid roliga, dock har jag alltid lutat starkt åt japanare och tyckt att Volvo är tråkiga
och alldagliga. Efter att ha läst en hel vecka om S40n, här på forumet och på annat håll så har jag kommit
fram till att de är allt annat än tråkiga. :D
Speciellt roligt är det att jag tänkte köpa en 1993 års Toyota Corolla, en riktig pensionärsbil, dagen då jag
träffade Törnrosa för första gången.
Bilen är en chippad S40 T4, 1998 års modell som jag köpte av min styvfars barndomsvän efter att ha varit där en
första gång och bara tittat (det fanns ingen soppa i tanken så vi kunde inte försöka starta den). Åkte tillbaka
efter tre veckor, efter många om och men för att försöka få liv i tösen. Vid de första försöken tickade det bara
i reläerna så vi lät den ladda
från styvfaderns batteri. När detta inte heller funkade så lånade vi ett batteri från vännen (osäker på att han
visste att det batteriet satt i när vi åkte iväg med bilen, hehe.) Efter att ha låtit det andra batteriet ladda
en stund så gick den igång! :D
Dog dock efter några sekunder eller vid gaspådrag. Detta visade sig inte vara en tillfällig företeelse, utan
när den blivit varm även på tomgång, något med LMM:en som strular. vännen kopplade ur denna och efter det funkade
bilen som en klocka. Kan även tillägga att ALL elektronik i den fungerar! (förutom instrumentbelysningen vid AC:n).
Den hade stått i närmare två år och dessutom inte gått mer än 2000 mil sedan 2009 så jag är väldigt förvånad att
det funkar. Fick köpa bilen för 1600 kronor, får säkert mer för däcken och fälgarna som sitter på den...
Tecknade försäkring, utförde ägarbyte och körde hem den och den såg ruskigt fin ut i mörkret när styvfadern inte
hade gasat så han försvann med den. ;)
Så här såg bilen ut när jag hämtade den.






Åkte även en sväng på kvällen för att testa ytterligare och oj, vilken trevlig, lättkörd bil det är! Ligger bra på
vägen (jag misstänker att den är lite sänkt också). Dumpen är inte heller original (ska kolla turbon också),
så det låter lite när man släpper gasen, till min lillebrors stora lycka.
Bilen känns trög, antar att det beror på att LMM:en ej är inkopplad, om det nu endast är en felaktig LMM som är
felet..
Känns trevligt att veta att man har en massa effekt att hämta!
Efter en natt där drömmarna präglades av min nya, häftiga och snygga bil tog jag mig en närmare titt och fick klart
för mig hur färddatorn fungerar, kollade så jag fick värden från alla funktioner. Tog mig en titt under och det ser
bättre ut än jag trodde, iochmed att det är en fas 1 och att den har stått såpass länge.
Dock finns det en del rost på sina ställen, bakom vänster hjulhus bak och innanför tanklocket är det ett stort,
gapande hål som skall täppas igen.
Det mindre roliga var att städa ur allt som låg i bilen; cigarettpaket, spritflaskor (och värre), massa skräp,
burkar, flaskor, solstolar och fiskeutrustning i bagaget, m.m... Bilen kommer att behöva städas GRUNDLIGT på
insidan om den kan användas som bruksbil.
Avgasssystemet var det "hål" i, enligt säljaren. Men när jag tittar under så ser jag att det är helt av från mittburken
och bakåt, ser inte ut som att det någonsin har suttit ihop där, så "hålrum" vore nog mer passande att säga.
Bara att hitta någon vänlig själ som vill svetsa lite och hålla tummarna för att det är tätt sen.
Åkte till AD Bildelar i min slitna Golf mk3 och köpte kontaktrengöring till LMM:en och även batterier till
fjärrdosan som fungerar utmärkt. :D
Det är spännande när man ser vad en bil har gått igenom och jag måste ändå tänka att jag har räddat den från ett
öde ingen bil borde uppleva, att stå fullt fungerande utanför ett garage utan att någon bryr sig om eller kör den.
Nu till biten där det blir roligt, att fixa saker!
Som tidigare nämnts är LMM:en trasig, antingen p.g.a det öppna luftfiltret eller fukt (dock är trådarna hela!),
så denna ska rengöras och låtas torka så jag är någorlunda säker på att den verkligen är trasig innan jag åker iväg
till skroten och försöker få tag i en annan.
Höger bakdörr har gått i baklås, går ej att öppna från något håll. Ska bråka med detta mer (verkar tydligen vara
ett ganska vanligt förekommande fel på dessa bilar, har fått massor med tips här) innan jag tar loss
hela dörrpanelen. Fungerade dock som den ska när jag köpte den, men med all fukt som drevs ut ur bilen
på vägen hem är det nog inte så konstigt att något blev knas.
Höger blinkers fram saknar hela insatsen, detta p.g.a att bilen blivit krockad i fronten tidigare och ej ersatt,
hoppas inte att det är något mer fel efter krocken..
Tittade hur det sitter fast på vänstra sidan och det är ju bara en skruv, plus hylsa man behöver för att ta loss
skärmen så man får med allt. Det blir att åka till skroten och få tag i en sådan, sätta i och koppla in
innan bromsarna luftas och sen hoppas vi att det inte blir några problem på besiktningen!
Om bilen går igenom besiktning finns det en del jag tänkt göra.
Oljan ska bytas, tänker även ersätta kamremmen då ingen vet hur långt den har gått..
Funderar på att eventuellt köra bilen på E85, då blir det nytt bränslesystem och eventuellt en sån där
apparat som ska lura ECU:n att det är kaaaaaallt också!
(När detta är gjort tänker jag skaffa en laddtrycksmätare till turbon, alltid roligt att se hur mycket man laddar!
Turbon skall undersökas och förmodligen ersättas om den inte redan blev ersatt i samband med chippningen
bilen ska ha mottagit, då har den nog inte varit med många mil.)
Hoppas att jag kan lära mig mycket av denna bilen och att den håller ett bra tag. :)
Ser att det är brist på S/V40-trådar (skäms på er, det är ju den snyggaste bilen Volvo har byggt!)
och då jag nyligen har skaffat min andra bil tänkte jag att det kunde vara kul med lite liv på den fronten.
Nu ska ni få er en historia jag hoppas att en del känner igen er i och som ni kan skratta lite åt.
Min tidigare mekerfarenhet är enkla jobb såsom bromsrör, spindelleder, avgassystem, handbroms, en slang till
insuget på en Seat.
Jag har varit intresserad av bilar så länge jag kan minnas och fick intresse för hur det fungerar när jag var
femton. Har alltid velat meka men har inte riktigt haft en bil som har varit värd att göra något med.
Turbobilar är ju alltid roliga, dock har jag alltid lutat starkt åt japanare och tyckt att Volvo är tråkiga
och alldagliga. Efter att ha läst en hel vecka om S40n, här på forumet och på annat håll så har jag kommit
fram till att de är allt annat än tråkiga. :D
Speciellt roligt är det att jag tänkte köpa en 1993 års Toyota Corolla, en riktig pensionärsbil, dagen då jag
träffade Törnrosa för första gången.
Bilen är en chippad S40 T4, 1998 års modell som jag köpte av min styvfars barndomsvän efter att ha varit där en
första gång och bara tittat (det fanns ingen soppa i tanken så vi kunde inte försöka starta den). Åkte tillbaka
efter tre veckor, efter många om och men för att försöka få liv i tösen. Vid de första försöken tickade det bara
i reläerna så vi lät den ladda
från styvfaderns batteri. När detta inte heller funkade så lånade vi ett batteri från vännen (osäker på att han
visste att det batteriet satt i när vi åkte iväg med bilen, hehe.) Efter att ha låtit det andra batteriet ladda
en stund så gick den igång! :D
Dog dock efter några sekunder eller vid gaspådrag. Detta visade sig inte vara en tillfällig företeelse, utan
när den blivit varm även på tomgång, något med LMM:en som strular. vännen kopplade ur denna och efter det funkade
bilen som en klocka. Kan även tillägga att ALL elektronik i den fungerar! (förutom instrumentbelysningen vid AC:n).
Den hade stått i närmare två år och dessutom inte gått mer än 2000 mil sedan 2009 så jag är väldigt förvånad att
det funkar. Fick köpa bilen för 1600 kronor, får säkert mer för däcken och fälgarna som sitter på den...
Tecknade försäkring, utförde ägarbyte och körde hem den och den såg ruskigt fin ut i mörkret när styvfadern inte
hade gasat så han försvann med den. ;)
Så här såg bilen ut när jag hämtade den.






Åkte även en sväng på kvällen för att testa ytterligare och oj, vilken trevlig, lättkörd bil det är! Ligger bra på
vägen (jag misstänker att den är lite sänkt också). Dumpen är inte heller original (ska kolla turbon också),
så det låter lite när man släpper gasen, till min lillebrors stora lycka.
Bilen känns trög, antar att det beror på att LMM:en ej är inkopplad, om det nu endast är en felaktig LMM som är
felet..
Känns trevligt att veta att man har en massa effekt att hämta!
Efter en natt där drömmarna präglades av min nya, häftiga och snygga bil tog jag mig en närmare titt och fick klart
för mig hur färddatorn fungerar, kollade så jag fick värden från alla funktioner. Tog mig en titt under och det ser
bättre ut än jag trodde, iochmed att det är en fas 1 och att den har stått såpass länge.
Dock finns det en del rost på sina ställen, bakom vänster hjulhus bak och innanför tanklocket är det ett stort,
gapande hål som skall täppas igen.
Det mindre roliga var att städa ur allt som låg i bilen; cigarettpaket, spritflaskor (och värre), massa skräp,
burkar, flaskor, solstolar och fiskeutrustning i bagaget, m.m... Bilen kommer att behöva städas GRUNDLIGT på
insidan om den kan användas som bruksbil.
Avgasssystemet var det "hål" i, enligt säljaren. Men när jag tittar under så ser jag att det är helt av från mittburken
och bakåt, ser inte ut som att det någonsin har suttit ihop där, så "hålrum" vore nog mer passande att säga.
Bara att hitta någon vänlig själ som vill svetsa lite och hålla tummarna för att det är tätt sen.
Åkte till AD Bildelar i min slitna Golf mk3 och köpte kontaktrengöring till LMM:en och även batterier till
fjärrdosan som fungerar utmärkt. :D
Det är spännande när man ser vad en bil har gått igenom och jag måste ändå tänka att jag har räddat den från ett
öde ingen bil borde uppleva, att stå fullt fungerande utanför ett garage utan att någon bryr sig om eller kör den.
Nu till biten där det blir roligt, att fixa saker!
Som tidigare nämnts är LMM:en trasig, antingen p.g.a det öppna luftfiltret eller fukt (dock är trådarna hela!),
så denna ska rengöras och låtas torka så jag är någorlunda säker på att den verkligen är trasig innan jag åker iväg
till skroten och försöker få tag i en annan.
Höger bakdörr har gått i baklås, går ej att öppna från något håll. Ska bråka med detta mer (verkar tydligen vara
ett ganska vanligt förekommande fel på dessa bilar, har fått massor med tips här) innan jag tar loss
hela dörrpanelen. Fungerade dock som den ska när jag köpte den, men med all fukt som drevs ut ur bilen
på vägen hem är det nog inte så konstigt att något blev knas.
Höger blinkers fram saknar hela insatsen, detta p.g.a att bilen blivit krockad i fronten tidigare och ej ersatt,
hoppas inte att det är något mer fel efter krocken..
Tittade hur det sitter fast på vänstra sidan och det är ju bara en skruv, plus hylsa man behöver för att ta loss
skärmen så man får med allt. Det blir att åka till skroten och få tag i en sådan, sätta i och koppla in
innan bromsarna luftas och sen hoppas vi att det inte blir några problem på besiktningen!
Om bilen går igenom besiktning finns det en del jag tänkt göra.
Oljan ska bytas, tänker även ersätta kamremmen då ingen vet hur långt den har gått..
Funderar på att eventuellt köra bilen på E85, då blir det nytt bränslesystem och eventuellt en sån där
apparat som ska lura ECU:n att det är kaaaaaallt också!
(När detta är gjort tänker jag skaffa en laddtrycksmätare till turbon, alltid roligt att se hur mycket man laddar!
Turbon skall undersökas och förmodligen ersättas om den inte redan blev ersatt i samband med chippningen
bilen ska ha mottagit, då har den nog inte varit med många mil.)
Hoppas att jag kan lära mig mycket av denna bilen och att den håller ett bra tag. :)