Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av SyncroPower
#1022085
Schmoyoho skrev:Skum ekonomimätare iallafall, har aldrig sett en sådan i en 240 1975-1980 förut. Däremot tycker jag det är rätt årsmodell och absolut rätt fälgar. Jag har nämligen en likadan fast svart. Dock med taskigare men likadana fälgar.

Min är en GL och den har både styrservo och många fler kromlister, bl.a runt dörrhandtagen, rutorna (även den på din blir svarta hörndetaljen mellan tak och C-stolpe är kromad) m.m.. Eller har jag missuppfattat GL kontra GLT måntro? Edit: jag har ju dock en B21A kontra du som har både B23 och insprut. Jag trodde motorversion följde utrustningsnivå ungefär som den gör idag på de flesta volvos alltså en bil med stor motor får automatiskt bättre utrustningspaket, t.ex styrservo, kromlister m.m
GLT var likt GT:n tänkt som ett sportigare alternativ med svarta lister, svarta stripes längs dörrarna mm. Krom var nog för mer lyxigare modeller.
Styrservo var tillval på Glt med b23e. Glt med v6an var servo original :P
av V60D5AWDPolestar
#1022107
P210 skrev:
V60D5AWDPolestar skrev: Trodde inte GLT:n gav så mycket som 140Hk, gav inte första Turbon 155Hk när den kom? Gillar ändå tänket från den tiden, att man kunde välja bara en starkare motor utan en massa lullul
som kostar extra.
Riktigt, dessutom byggde turbon på B21:an mot GLT:ns B23:a, så vridet var rätt klent när snurran inte laddade, och effektkurvan var rätt spetsig.
Hade nog ett tiotal kompisar med 240 turbo när jag hade min GLT, snodde man runt i stan hade jag inga problem att hänga med, men på rakt väg blev man frånåkt...

4:an på stereon står nog för de fyra kanalerna/spåren på kasettbandet, L/R och två riktningar...
https://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Cassette
Jämför med gamla 8-spår
https://en.wikipedia.org/wiki/8-track_tape
Bild
Tack för inputen :-)-)
av Mille740
#1024678
b23e 79-80 hade 140hk 405topp/h-kam. 81-83 136hk 405topp/k-kam. -84 129hk 398topp/a-kam. 85-88 129hk 530topp/a-kam.

H-kam är orolig på tomgång och börjar jobba efter 4000rpm. Märkte du av detta när du körde? ;)

En detalj som få kanske vet om är att förarstolen i GLT och Turbo är termostatstyrd och värms upp om kupevärmen understiger 14 grader. Står i en försäljningsbrochyr för glt :D
av SyncroPower
#1024747
Mille40 skrev:b23e 79-80 hade 140hk 405topp/h-kam. 81-83 136hk 405topp/k-kam. -84 129hk 398topp/a-kam. 85-88 129hk 530topp/a-kam.

H-kam är orolig på tomgång och börjar jobba efter 4000rpm. Märkte du av detta när du körde? ;)

En detalj som få kanske vet om är att förarstolen i GLT och Turbo är termostatstyrd och värms upp om kupevärmen understiger 14 grader. Står i en försäljningsbrochyr för glt :D
Stämmer bra! Får dock inte köra den då jag ej har körkort :( men den kändes pigg för å va en Volvo :)
Har oxä läst nånstans att förarstolen är termostatstyrd men trodde inte det var exklusivt för Glt.
av V60D5AWDPolestar
#1024797
Mille740 skrev:
En detalj som få kanske vet om är att förarstolen i GLT och Turbo är termostatstyrd och värms upp om kupevärmen understiger 14 grader. Står i en försäljningsbrochyr för glt :D
Fanns även I farsans GL -79 men den fungerade aldrig
Användarvisningsbild
av GT-mannen
#1024800
SyncroPower skrev:
Mille40 skrev:b23e 79-80 hade 140hk 405topp/h-kam. 81-83 136hk 405topp/k-kam. -84 129hk 398topp/a-kam. 85-88 129hk 530topp/a-kam.

H-kam är orolig på tomgång och börjar jobba efter 4000rpm. Märkte du av detta när du körde? ;)

En detalj som få kanske vet om är att förarstolen i GLT och Turbo är termostatstyrd och värms upp om kupevärmen understiger 14 grader. Står i en försäljningsbrochyr för glt :D
Stämmer bra! Får dock inte köra den då jag ej har körkort :( men den kändes pigg för å va en Volvo :)
Har oxä läst nånstans att förarstolen är termostatstyrd men trodde inte det var exklusivt för Glt.
Den termostatstyrda förarstolen är inget unikt för GLT. Det finns på samtliga modeller från 75-85. Efter det blev det knappstyrt.

/Håkan
Användarvisningsbild
av P210
#1024836
Fanns även I farsans GL -79 men den fungerade aldrig
Haft flera 240:s med strulande termostat! oftast slog de inte av i tid vilket gjorde att man fick lyfta på röven och köra halft stånde för att inte få kulorna grillade!! Monterade brytare på min sista!
av SyncroPower
#1027100
Uppdate
Har inte hänt så mycket i garaget, väntar på grejor som typ golvplåt mm. Men har bytt bromssköldar, lackat lite småsaker mm.
Lackat bromsoken då dom var rätt så tråkig färg
CIMG1383.JPG
CIMG1383.JPG (160.11 KiB) Visad 830 gånger
Har kollat lite mer och måste bland annat byta kylare. Är inte så fräsch och kyler dåligt..
CIMG1380.JPG
CIMG1380.JPG (202.45 KiB) Visad 785 gånger
Bytte också luftfiltret
CIMG1379.JPG
CIMG1379.JPG (212.02 KiB) Visad 791 gånger
Hittade denna lampa i motorutrymmet också
CIMG1378.JPG
CIMG1378.JPG (234.4 KiB) Visad 795 gånger
Är det något originaltillbehör?

Även lackat centrumkåporna som ska användas på plåtfälgarna
CIMG1381.JPG
CIMG1381.JPG (262.89 KiB) Visad 832 gånger
Söker även dessa centrumkåpor till originalfälgarna om någon har 4 stycken
CIMG1384.JPG
CIMG1384.JPG (169.56 KiB) Visad 830 gånger
Mer kommer framöver då jag för tillfället väntar på grejor till bilen.
Användarvisningsbild
av P210
#1027337
SyncroPower skrev:Hittade denna lampa i motorutrymmet också, Är det något originaltillbehör?
Nej, den är original, har hängt med länge, suttit i både motorrum och bagage;

Bild
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]