Sida 12 av 13

Re: MartinS pendlarpulka V40CC D2 MY16 - "Lillebror"

Postat: fre 08 sep 2017, 18:03
av mikebike
grillchips skrev:Ja en diesel köper man väl av rent praktiska skäl, annars finns det ju noll anledning. :lol:
Bara för att man är snål, ingen annan anledning....

Re: MartinS pendlarpulka V40CC D2 MY16 - "Lillebror"

Postat: fre 08 sep 2017, 23:59
av Schmoyoho
Kikade på deklarerad förbrukning och enligt Volvo ligger en T2 på ca 0,55 l/mil blandat kontra 0,37 för en D2. Något du varit nere på i denna? Prestanda i all ära men tycker det ändå kan vara kul att se vad olika motorer går att pressa ner i för förbrukningar.

Re: MartinS pendlarpulka V40CC D2 MY16 - "Lillebror"

Postat: lör 09 sep 2017, 09:19
av MartinS
Om man anstränger sig går det bra att köra riktigt snålt. Så som vi kör med bilen brukar den snitta på 0.45-0.50l/mil vid tankningarna. Nedan är ett exempel från min V40CC D2 MY16 Manuell när man anstränger sig att köra snålt, vilket inte är särskilt kul.

Bild


Här är ett exempel från en vanlig V40 T2 MY17 Manuell jag hade som lånebil en gång förra hösten.

Bild


Båda turerna är samma väg och ungefär samma förhållanden vad det gäller väder. T2:an nollades dock lite senare under resan därav en kortare sträcka. CC'n är dock 4cm högre vilket bör inverka negativt på förbrukningen jämfört med en vanlig V40.


Men det är en avgörande skillnad. Skall man ha så pass lite som ~120hk är det nästan att föredra att ha det i en diesel upplever jag. T2:an kändes verkligen überslö medan min D2 ändå känns okej upp till 100km/h.

Jag är väldigt nöjd med valet av D2 istället för T2, trots att den går på bunkerolja ;) Visst hade man kunnat köpa en D4:a istället, men då hade inköpspriset dragit iväg mer än jag var beredd att betala (läs snåljåp).

Re: MartinS pendlarpulka V40CC D2 MY16 - "Lillebror"

Postat: lör 27 jan 2018, 10:26
av MartinS
MartinS skrev:Bilen har rullat 4500mil och det var dags för oljebyte (byter en gång mellan varje service). Då upptäckte jag att den var lite väl kladdig under, så mycket kan väl inte mecken ha sölat när han bytte olja sist. Bokade in ett verkstadsbesök och mycket riktigt, en packbox på vevaxeln var skadad och den läckte olja. Nu är den bytt och allt är frid och fröjd.

Det är bekymmersfritt att köpa nyny bil... eller inte ;)
Oljebyte idag och vad upptäcker jag då, jo det är fortfarande oljesöl vid skarven motor/v-låda. Mindre än sist men jag tycker det skall vara torrt under en motor. Garantin gick ut för en månad sedan men det bör ju inte spela någon roll hoppas jag eftersom felet jag rapporterade under garantitiden tydligen inte är fixat ännu.

Återigen, det är bekymmersfritt med nynybil..... not.

Bild

Re: MartinS pendlarpulka V40CC D2 MY16 -

Postat: lör 27 jan 2018, 16:23
av svergie2
Spoiler »
Tråkigt!

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

Re: MartinS pendlarpulka V40CC D2 MY16 - "Lillebror"

Postat: lör 27 jan 2018, 16:27
av SvenB
Och ingen oljesticka att kolla eventuellt oljeläckage med? ??:-/ Jag har ju det, men den är kort och sitter som gjuten där nere. Skall in på service om en månad, första i min ägo, får tala med dom om att lösgöra stickan.

Re: MartinS pendlarpulka V40CC D2 MY16 - "Lillebror"

Postat: lör 27 jan 2018, 16:43
av Schmoyoho
Liiiite bekymmersfritt får man väl säga ändå , när reparationerna går på garantierna? Men tråkigt förstås.

Re: MartinS pendlarpulka V40CC D2 MY16 - "Lillebror"

Postat: tis 13 feb 2018, 07:24
av MartinS
Schmoyoho skrev:Liiiite bekymmersfritt får man väl säga ändå , när reparationerna går på garantierna? Men tråkigt förstås.
Ja, när dom nu gör det. Efter en del diskussioner kommer man nu byta packboxen på växellådssidan också, kostnadsfritt trots att garantin gått ut. Mest troligt för att jag hade bildbevis på att läckaget fanns redan för ett år sedan.

Men det är trist att behöva hålla på och argumentera för att få saker åtgärdade. Nu skall den iallafall in om två veckor och få det fixat. Tar visst en heldag.

Re: MartinS pendlarpulka V40CC D2 MY16 - "Lillebror"

Postat: mån 26 feb 2018, 19:28
av MartinS
Sådär ja, då har bilen fått ny vevaxeltätning även på andra sidan motorn, bakom svänghjulet. Låda ner etc. etc.

I samma veva fick även ena drivaxeltätningen bytas i lådan, den läckte viss den med.

Premium....

Re: MartinS pendlarpulka V40CC D2 MY16 - "Lillebror"

Postat: mån 26 feb 2018, 21:10
av Derank
Bättre idag iaf än på 850 tiden, då läckte ju varenda vevaxeltätning före 5000mil höll i sig ända in på V70N 2004 12år! innan de fick bukt med det.