Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1194444
MartinS skrev:Jag tog matning från TRM anslutningen, precis som i instruktionen. Jordade i bakstammen och petade i en säkring för TRM, jag tror jag stoppade i en 20A säkring, det fanns inte i 15A där jag handlade. Det är en låg "japansäkring", iallafall i V40. Men har du redan dragkrok har du ju redan matning till TRM och behöver således ingen extra säkring.
Fantaskiskt svar :-)-) Dags att börja inhandla då. Tror att jag har en säkringshållare liggandes, funderar på att avsäkra ändå men får se hur vi gör. Lurar med på att sätta en lödning på kabelskorna men det kanske är till överdrift?

Det var ju steget lättare på V50:n, bara att hala fram kontakststycket och göra ett hål, voila så satt det där så fint :wink: Pratade med min Volvo ÅF om detta när jag köpt bilen i våras och de hävdade bestämt att V60 MY12 hade fördraget kontaktstycke så jag började leta igen, när man stod där och rotade ringde de tillbaka och sa att "vissa" MY11 kan ha fått med det eller ha ett annat kablage och nej tyvärr kunde de ej fixa en kabelstam för detta till ett fördelaktigt pris, tror kabelstam gick på en 550:- och kabelstam med uttag 470:-. Jaja hur som, tack för svar.
#1196610
Reflektion.... Om du kör silkeslen T6:a i tre veckor och sedan tar en liten dieselfyra på en tur så inser du hur mycket den knattrar. Ändå är ju VEA ganska tyst men jag blev smått chockad i går kväll när jag hade förträngt hur dieselknatter låter.
#1196625
Går väl att ha två T6:or i samma hushåll? :roll: Eller egentligen, varför föll valet på en D2 istället för t.ex en T2? Borde väl vara snarlik soppaförbrukning (låg kontra T6an), skatt och inköpspris, eller?
#1196628
Den rullar cirka 3500 pendlarmil om året så ekonomin/förbrukningen var helt avgörande. Jag är väldigt nöjd med både bil och motor så inget illa ment, men diesel är ju diesel.
#1196750
Kikade på deklarerad förbrukning och enligt Volvo ligger en T2 på ca 0,55 l/mil blandat kontra 0,37 för en D2. Något du varit nere på i denna? Prestanda i all ära men tycker det ändå kan vara kul att se vad olika motorer går att pressa ner i för förbrukningar.
#1196779
Om man anstränger sig går det bra att köra riktigt snålt. Så som vi kör med bilen brukar den snitta på 0.45-0.50l/mil vid tankningarna. Nedan är ett exempel från min V40CC D2 MY16 Manuell när man anstränger sig att köra snålt, vilket inte är särskilt kul.

Bild


Här är ett exempel från en vanlig V40 T2 MY17 Manuell jag hade som lånebil en gång förra hösten.

Bild


Båda turerna är samma väg och ungefär samma förhållanden vad det gäller väder. T2:an nollades dock lite senare under resan därav en kortare sträcka. CC'n är dock 4cm högre vilket bör inverka negativt på förbrukningen jämfört med en vanlig V40.


Men det är en avgörande skillnad. Skall man ha så pass lite som ~120hk är det nästan att föredra att ha det i en diesel upplever jag. T2:an kändes verkligen überslö medan min D2 ändå känns okej upp till 100km/h.

Jag är väldigt nöjd med valet av D2 istället för T2, trots att den går på bunkerolja ;) Visst hade man kunnat köpa en D4:a istället, men då hade inköpspriset dragit iväg mer än jag var beredd att betala (läs snåljåp).
#1228551
MartinS skrev:Bilen har rullat 4500mil och det var dags för oljebyte (byter en gång mellan varje service). Då upptäckte jag att den var lite väl kladdig under, så mycket kan väl inte mecken ha sölat när han bytte olja sist. Bokade in ett verkstadsbesök och mycket riktigt, en packbox på vevaxeln var skadad och den läckte olja. Nu är den bytt och allt är frid och fröjd.

Det är bekymmersfritt att köpa nyny bil... eller inte ;)
Oljebyte idag och vad upptäcker jag då, jo det är fortfarande oljesöl vid skarven motor/v-låda. Mindre än sist men jag tycker det skall vara torrt under en motor. Garantin gick ut för en månad sedan men det bör ju inte spela någon roll hoppas jag eftersom felet jag rapporterade under garantitiden tydligen inte är fixat ännu.

Återigen, det är bekymmersfritt med nynybil..... not.

Bild
#1228660
Spoiler »
Tråkigt!

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citat dolt
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Hej, Vänder mig i desperation till kunniga p&[…]

Teknikern på verkstaden har ett schema att f[…]

Jag blir helt tokig på min ratt. När ja[…]

Obligatoriskt byte av lampor, smådetaljer […]