frasse4 skrev:Fördelen med nyare system är att de ofta har variabel kompression i kompressorn så de kan kyla riktigt bra redan på tomgång. Äldre system vill ju gärna att man har lite varv på motorn.
Ja, nya bilar har ju betydligt mer sofistikerat system än äldre, och på så vis uppnår en jämnförbar eller ibland bättre effektivitet än äldre. Bl.a. det där med varvtal, äldre system ligger helt klart på efterkälken vid tomgång(t ex bilköer), vilket dom flesta nyare inte har något större problem med.
Men i rå kylkraft när systemen jobbar så mycket dom kan har nya system sällan mycket att komma med. Men jag tror det är mycket ett design-val, dom väljer att ha en mer jämn kylfördelning i alla tänkbara situationer för att minimera en markant temperaturskillnad mellan, t ex, tomgång och körning, något som faktiskt är rätt märkbart i äldre system såsom 7/9/85x70-serien.
Om dom verkligen VILLE så skulle dom ju utan problem kunna bygga ett system som höll 5c i kupen i alla situationer, men det är nog inget många skulle vilja ha :p
... Och en renault kan man väl inte räkna som en bil heller