Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1017651
Ok, blev lite meckande. Bältena vänster bak och i mitten har varit svåra att dra ut eftersom de låser så lätt. Jag antar att de aldrig använts eftersom ingen använder bälte här, men när jag kör så ska de användas. Så de måste skruvas ur för att se vad som är fel.
20151102-195144.jpg
20151102-195144.jpg (29.75 KiB) Visad 1268 gånger
Tänkte börja på kvällen eftersom det varit så varmt på dagarna, men kl 20.00 var det fortfarande 29 grader, och efter en 30 min skruvande i bilen var det säkert 10 grader varmare inne. Det gäller att hålla vätskebalansen med öl.
20151103-100244.jpg
20151103-100244.jpg (42.74 KiB) Visad 1268 gånger
Orkade inte skruva i alla igår, så det fick jag göra på morgonen.
20151103-100319.jpg
20151103-100319.jpg (35.1 KiB) Visad 1268 gånger
Dessvärre blev jag inte klokare på problemet, det är en serie pastkugghjul som ska släppa bältet, men de har nog tappat sin form av värme och tid så det var svårt att få det att funka bättre. Jag får köpa "nya" bälten på skroten i Sverige, eller om någon sitter på en uppsättning att sälja.

Idag fick jag dessutom en överraskning när jag inte kunde få upp förarbältet heller. Hepp inte min dag tänkte jag, men det visare sig att en liten plastbit böjt sig och fastnat under knappen, så det gick att lirka ut med lite svordomar.
Senast redigerad av 2 frasse4, redigerad totalt 0 gång.
#1017819
Kul tråd du lagt upp. Tycker den ser väldigt fin ut.

Är det ovanligt med 940 i Thailand eller ser du några fler?

Skulle vara kul att se en bild på värmereglagen som jag gissar är helt för Thailändska marknaden om den saknar värmepaket. :-)

En annan sak jag blev nyfiken på kylarvattnet ser ut att vara helt ofärgat. Är det så eller bara synvilla på korten. För gissar att man kör med något i kylarvattnet mer än bara vatten för att motstå rost angrepp i kylsystemet.

Med vänlig hälsning,
Andis
#1017827
White skrev:Synd att du inte fick rätt med bältena. :(
Nej, men nu vet jag hur jag får ut baksätet snabbare i alla fall :-)-)
#1017829
Andis skrev:Kul tråd du lagt upp. Tycker den ser väldigt fin ut.

Är det ovanligt med 940 i Thailand eller ser du några fler?

Skulle vara kul att se en bild på värmereglagen som jag gissar är helt för Thailändska marknaden om den saknar värmepaket. :-)

En annan sak jag blev nyfiken på kylarvattnet ser ut att vara helt ofärgat. Är det så eller bara synvilla på korten. För gissar att man kör med något i kylarvattnet mer än bara vatten för att motstå rost angrepp i kylsystemet.

Med vänlig hälsning,
Andis
Tack Andis, 940 är nog den klart vanligaste Volvon. Man ser även någon enstaka 240 och 740, samt lite blandat av nyare modeller. Den är ovanlig men inte ett ufo, kanske som en Porsche i Sverige, man ser dem då och då men inte så ofta man parkerar bredvid en. Nu säger jag inte att Volvo har Porsches status i Thailand haha. Jag har sökt info på nätet om Volvos fabrik utanför Bangkok där denna byggdes, men hittar bara någon referens om att det skulle vara Volvo CE. Kanske någon vet något mer?

Det finns lite text på wikipedia om Volvo i Thailand https://en.wikipedia.org/wiki/Automotiv ... land#Volvo

Det finns någon bild tidigare på reglaget, det är samma som i min svenska instruktionsbok med en röd skala från lite rött till mycket rött. Jag vet inte exakt vad den gör, men ställer man den på varmast från man mindre kyla så att säga. Jag antar att den slår av och på kompressorn om den står på varmare kanske?

Ja jag har fyllt på lite vanligt vatten två gånger, och då har jag också reagerat på att det är väldigt klart. Tittade på stormarknaden sist vi handlade mat och då fanns det antikorrosionsmedel att blanda i, men det framgick inte om de kunde blandas mellan olika fabrikat, så jag var lite osäker om jag skulle våga köpa...
#1017978
Hej igen.

Trodde dom skulle tagit fram ett reglage med bara blå skalla har sett det i Toyota taxi i Thailand. Men så blev det inte.
Ja intressant hur kylan regleras men blir bara gissningar från min sida på det. Skulle gissa på att den antagligen kör kompressorn mer sällan om man drar spaken mot varmare.
För att få mindre kyla. Men som sagt inte säker om det är så.

Hur är det att köra i Thailand tycker du? Stor risk att bli påkörd eller andra problem. Eller helt lugnt att köra omkring?

Vad jag mins från 2003 när jag var där är att det var enormt med trafik och ganska högt tempo men tyckte ändå dom var gansks snälla och släppte in en turist som ville byta fil fast det var helt tjockt i filen bredvid så öppnades en lucka och släppte in.
#1018365
Ja det är helt ok att köra. De är generellt snälla på att släppa in. Det är först som går först skulle jag säga. Det som är lite läskigt är motorcyklar som kör om på vänsterfilen och kommer i döda vinkeln när man ska svänga men man lär sig att vända på huvet och planera filbyten. Men jag har kört genom Bangkok några gånger och tar man det lungt kommer man fram. Största problemet är att husen är så höga så gpsen tappar kontakten.

Gällande olyckor är det ju alltid en risk när man är utomlands. Gäller ju att ha en försäkring som täcker motparten om man kör på något dyrt. Men jag funderar på en dashcam. Jag har sett att en del bilar har, genom försäkringsbolaget antar jag.
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
#1018366
Men nu blir det lite glest med uppdateringar ett tag då vi ska hem till kalla Sverige igen...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 36

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...