Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1015136
Kul med lite respons och tack för många bra uppslag!

JE Jr, jag kollade förvärmningen som du föreslog. Hela spjället och bimetallfjädern saknas, så det är fritt flöde från motorrummet med varmluft. Jag satte över hålet med lite tjockare plast och ett stort buntband tills vidare, ska köpa en rejäl slangklämma.

Lucif3r; jag kollade över vevhusventilationen och det saknas en slangklämma på stora slangen till insugsröret vid flammfällan, så det går att lyfta av slangen med fingret. Det är rätt söligt med olja hela vägen ner på blocket så undrar om inte läckaget jag ser under kommer från flammfällan och inte packboxen (vore ju trevligt). Jag ska se om den tunna slangen som går direkt till insuget är tät så kanske den inte tar vevhusgaserna vid låglast. Plockar man bort flammfällan på dessa också? Minns att jag gjorde det på min 960.
#1016028
Resultatet från senaste långkörningen med riktigt bensin, 389 km på 40,4 l så 10,4 l/100 km. Helt godkänt tycker jag.

Nu har batteriet fått sig en översikt. Har ingen förebild, men minuspol-skon var kilad med en självborrande plåtskruv :shock: . Nu sitter det det en polsko med snabbavstängning, samt att jag monterade snabbkopplingen till Biltemas CTek-kopia. Jag tänkte låta batteriet sitta i när den står, bara ladda fullt och bryta minus.
20151028-075018.jpg
20151028-075018.jpg (51.63 KiB) Visad 1068 gånger
Nedan syns även nya slangklämman på vevhus-ventilationen. Jag ska köpa en ny flamfälla och vacuumslangar till nästa gång. Bränsleslangarna har lite torrsprickor också så de ska också bytas.
20151028-075100.jpg
20151028-075100.jpg (57.15 KiB) Visad 1068 gånger
Här är en bild på min mindre fina lösning för att den inte ska ta luft från motorrummet eftersom spjället till förvärmningen saknas, men det funkar ju i alla fall.
20151028-075113.jpg
20151028-075113.jpg (52.51 KiB) Visad 1068 gånger
Sonen har för övrigt döpt bilen till Bob, så det är vad den heter nu.
Senast redigerad av 2 frasse4, redigerad totalt 0 gång.
#1016270
Intressant bil!

Byggde de dem alltså helt utan kupévärme? Skumt.

Det sitter en tätning mellan oljefällan (den stora svarta plastburken under insuget) och blocket. Den tätningen verkar ha en tendens att gå sönder, och då dräller det ut olja där. Den ser ut som en stor o-ring och är rätt enkel att byta utan att ta bort insuget, även om det är lite trångt.
#1016494
White; Ja bäst vore nog att hitta ett plastlock som passar och klämma på med slangklämman.
JE Jr; Ja det är nog bättre, utifrån luften som kommer ut på sidorna skulle jag gissa på att det är 70-80 grader under huven. Jag har märkt att den tar lite längre tid på sig att bli varm nu, förut var den varm på 3-4 minuter nu hinner man köra nån km eller två.
Lucif3r; Jag kan hålla med om att klämmorna tar typ lika lång tid. Hemma brukar jag ladda genom 12v uttaget i bagaget som har konstantspänning...
NilsO; Jag har aldrig kört en bil här med värmepaket. Tidigare i år hyrde vi en Corolla och körde upp i bergen. Det var runt 13 grader på morgonen och det var rätt kallt i bilen. Men det kan bero på att jag endast hade med shorts, t-shirt och flipflops... Gällande oljefällan kommer man åt rätt så bra iom att bromscylindern sitter på avgassidan.

Jag tror att en del av problemet att den läcker olja genom vevhusvent. beror på att det är lite för mycket olja i. Tyckte det var så förut, men det är svårt att se med ny olja. Nu har den fått lite färg, samt att jag kom på att jag kunde prova att sätta i stickan nästan helt och prova. Det är 4-5 mm över max så säkert 0,5 l för mycket. Troligen visste de inte hur mycket som skulle i på verkstaden :-(O) . Jag ska se om jag kan köpa en tunn slang och suga lite från röret för stickan, annars kan jag starta snabbt och tömma oljefiltret en gång eller två, men filtret rymmer väl max 1-2 dl? Eller vågar jag lossa lite på pluggen och låta det läcka ut lite?
#1016946
S-märket åkte på idag. Men satte det på rutan så är det lätt att ta bort om jag ångrar mig senare ;)
img-8768.JPG
img-8768.JPG (37.47 KiB) Visad 1022 gånger
Senast redigerad av 2 frasse4, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 36
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]