Lillarapunzels 940 Vrak - The History
Postat: mån 05 okt 2015, 16:31
Det här är historien om mitt lilla vita vrak, en 940 -97.
Det började egentligen redan under tidig vår 2015.
Vi hade sedan tidigare en jättefin 744 -90 och en Skoda Octavida -14 i familjen. Men då 744:an inte varken hade ABS eller airbag, och Octavian var nätt och jämt året vid tiden, så tyckte jag att det var lite väl magstarkt att köra någon av dem. Och då det var mindre än ½ år kvar tills jag skulle fylla 18 år, kände jag mig ändå tvungen att börja övningsköra. Så jag och pappa började titta på Blocket. Då 940 både är en klassisk och säker bil, fick dra tungt (lämpligt när man har häst!) och inte borde kosta så mycket, kändes det som ett perfekt val.
Så i maj hittade vi bilen med stort B. Det var en alldeles kritvit -97 Sedan. Den hade bara haft en ägare och gått 16 99x mil. Alldeles perfekt för mig! Så vi åkte och tittade på den. Pappa förstod direkt att något litet var fel, då ett däck var snedslitet (det visar sig vara framvagnsinställningen som är åt farskogen!). Vi fick också veta att kamremmen var bytt – för 13 år sedan. :lol: Jaja, några mindre skavanker får man väl räkna med när den är så pass gammal tyckte pappa. Vi fick inte heller se så mycket dokumentation då, utan det som fanns skulle skickas när det hittades. Sagt och gjort, vi köpte den, för 18 000 kr.
Dokumentationen som fanns, bestod i de tre senaste besiktningsprotokollen och några gamla kvitton från runt millennieskiftet. Ett av dessa bekräftade även att kamremmen inte var bytt på 13 år/9 000 mil.
Då felen ändå inte var jätteakuta, bestämde vi att den inte skulle användas allt för mycket till dess allt var åtgärdat. Men sommaren stod ju för dörren, och då skulle det finnas tid att fixa den. Så kom sommaren. Pappa insåg dock att han inte hade kunskap nog för att fixa framvagnsinställningen och kamremmen själv. På verkstad skulle det kosta typ 2 500 kr. Visst, lite surt, men som sagt var ju inte bilen sprillans ny precis.
En dag i juni var vi som vanligt på väg till stallet. Men vi fick tvärnita för en traktor, och bromsarna låste sig! :-O) Lyckligtvis satt pappa vid ratten… Han provade att bromsa hårt några gånger på väg hem också, men med samma resultat. ABS:en funkade inte. Kul. :-(O) 2 500 kr reparationer kändes ändå okej, men nu detta också, nej! När han skulle starta bilen följande gång märkte han också att det inte bara var ABS:en som inte funkade, ABS-lampan funkade inte heller. Märkligt… Pappa gick då tillbaka, och kollade i besiktningsprotokollen, för att se om det stod något om ABS-fel där. Men icke. Han ringde även tidigare ägaren, men fick bara som svar att det aldrig varit problem med ABS, och inte framvagnsinställningen heller för den delen. Konstigt… Vid det här laget började vi faktiskt bli ganska lessna på bilen.
Så kom september, och hösten. På grund av ABS-felen och att annat kommit emellan, hade vi inte gjort någonting åt varken framvagnsinställningen eller kamremmen. Dessutom började vi se att det var en del rost på vraket, som tillsynes var övermålad, men där färgen börjat släppa. Lyckligtvis bara ytrost, men ändå. Vid det här laget hade vi lessnat fullkomligt på vraket, men värre skulle det komma att bli…
I mitten av september behövde pappa ta vraket för att köra skräp till soptippen, då jag och mamma skulle ha Octavian. Han kom dock inte en centimeter – skiten startade inte längre! Efter en liten koll under motorhuven, och tittande i en bok om 940 (Haynes tror jag den hette??) kom han fram till att det nog var bränslepumpen som var problemet. Så han sprutade kontaktspray på en del kablar. Utan tillstymmelse till resultat. Nu var slutet nära…
Jag propsade hela tiden på att vraket skulle skrotas. Ingen skulle ändå vilja ha en bil som inte startar, och dessutom skulle den bara orsaka framtida ägare förbannelse. Men pappa ville ändå ge marknaden en chans, så vi kompromissade. Han fick sätta ut en Blocket-annons under max en veckas tid. Men hade ingen eller endast någon oseriös firma nappat, skulle den skrotas.
Sagt och gjort. Redan efter några timmar ringer några killar från Norrköping, som skulle komma med bilsläp på stört. Herre gud. Att man vill åka 15 mil för en bil som inte ens startar, men visst… De kom samma kväll, och köpte vraket. Frågade lite nyfiket vad de skulle med skiten till, och fick till svar att dem skulle göra i ordning och sen använda den. Herre gud igen… :shock:
Det sista stycket utspelade sig igår, söndag, och faktiskt känns det som ett bra avslut på den här historien. Jag är förvisso lite ledsen över att aldrig själv fått köra ”min” bil, men å andra sidan är det ju för farligt med trasig ABS. Och visserligen hade man kunnat skrota den också, då hade ju ingen annan ”lidit” av den. Men samtidigt känns det här ändå väldigt bra. Den får komma till några med intresse, kunskap och tid. Som kan och vill ta vara på den, och liva upp dess forna charm. För reparerar man bara alla fel, och tar hand om rosten på dörrar och skärmkanter, kan den säkert leva i fem år till… (L)
PS. Vet inte om ni två killar läser detta, men med tanke på att ni var typ 5 år äldre än mig och säkert använder en hel del forum/sociala medier, skulle det inte förvåna mig
Det började egentligen redan under tidig vår 2015.
Vi hade sedan tidigare en jättefin 744 -90 och en Skoda Octavida -14 i familjen. Men då 744:an inte varken hade ABS eller airbag, och Octavian var nätt och jämt året vid tiden, så tyckte jag att det var lite väl magstarkt att köra någon av dem. Och då det var mindre än ½ år kvar tills jag skulle fylla 18 år, kände jag mig ändå tvungen att börja övningsköra. Så jag och pappa började titta på Blocket. Då 940 både är en klassisk och säker bil, fick dra tungt (lämpligt när man har häst!) och inte borde kosta så mycket, kändes det som ett perfekt val.
Så i maj hittade vi bilen med stort B. Det var en alldeles kritvit -97 Sedan. Den hade bara haft en ägare och gått 16 99x mil. Alldeles perfekt för mig! Så vi åkte och tittade på den. Pappa förstod direkt att något litet var fel, då ett däck var snedslitet (det visar sig vara framvagnsinställningen som är åt farskogen!). Vi fick också veta att kamremmen var bytt – för 13 år sedan. :lol: Jaja, några mindre skavanker får man väl räkna med när den är så pass gammal tyckte pappa. Vi fick inte heller se så mycket dokumentation då, utan det som fanns skulle skickas när det hittades. Sagt och gjort, vi köpte den, för 18 000 kr.
Dokumentationen som fanns, bestod i de tre senaste besiktningsprotokollen och några gamla kvitton från runt millennieskiftet. Ett av dessa bekräftade även att kamremmen inte var bytt på 13 år/9 000 mil.
Då felen ändå inte var jätteakuta, bestämde vi att den inte skulle användas allt för mycket till dess allt var åtgärdat. Men sommaren stod ju för dörren, och då skulle det finnas tid att fixa den. Så kom sommaren. Pappa insåg dock att han inte hade kunskap nog för att fixa framvagnsinställningen och kamremmen själv. På verkstad skulle det kosta typ 2 500 kr. Visst, lite surt, men som sagt var ju inte bilen sprillans ny precis.
En dag i juni var vi som vanligt på väg till stallet. Men vi fick tvärnita för en traktor, och bromsarna låste sig! :-O) Lyckligtvis satt pappa vid ratten… Han provade att bromsa hårt några gånger på väg hem också, men med samma resultat. ABS:en funkade inte. Kul. :-(O) 2 500 kr reparationer kändes ändå okej, men nu detta också, nej! När han skulle starta bilen följande gång märkte han också att det inte bara var ABS:en som inte funkade, ABS-lampan funkade inte heller. Märkligt… Pappa gick då tillbaka, och kollade i besiktningsprotokollen, för att se om det stod något om ABS-fel där. Men icke. Han ringde även tidigare ägaren, men fick bara som svar att det aldrig varit problem med ABS, och inte framvagnsinställningen heller för den delen. Konstigt… Vid det här laget började vi faktiskt bli ganska lessna på bilen.
Så kom september, och hösten. På grund av ABS-felen och att annat kommit emellan, hade vi inte gjort någonting åt varken framvagnsinställningen eller kamremmen. Dessutom började vi se att det var en del rost på vraket, som tillsynes var övermålad, men där färgen börjat släppa. Lyckligtvis bara ytrost, men ändå. Vid det här laget hade vi lessnat fullkomligt på vraket, men värre skulle det komma att bli…
I mitten av september behövde pappa ta vraket för att köra skräp till soptippen, då jag och mamma skulle ha Octavian. Han kom dock inte en centimeter – skiten startade inte längre! Efter en liten koll under motorhuven, och tittande i en bok om 940 (Haynes tror jag den hette??) kom han fram till att det nog var bränslepumpen som var problemet. Så han sprutade kontaktspray på en del kablar. Utan tillstymmelse till resultat. Nu var slutet nära…
Jag propsade hela tiden på att vraket skulle skrotas. Ingen skulle ändå vilja ha en bil som inte startar, och dessutom skulle den bara orsaka framtida ägare förbannelse. Men pappa ville ändå ge marknaden en chans, så vi kompromissade. Han fick sätta ut en Blocket-annons under max en veckas tid. Men hade ingen eller endast någon oseriös firma nappat, skulle den skrotas.
Sagt och gjort. Redan efter några timmar ringer några killar från Norrköping, som skulle komma med bilsläp på stört. Herre gud. Att man vill åka 15 mil för en bil som inte ens startar, men visst… De kom samma kväll, och köpte vraket. Frågade lite nyfiket vad de skulle med skiten till, och fick till svar att dem skulle göra i ordning och sen använda den. Herre gud igen… :shock:
Det sista stycket utspelade sig igår, söndag, och faktiskt känns det som ett bra avslut på den här historien. Jag är förvisso lite ledsen över att aldrig själv fått köra ”min” bil, men å andra sidan är det ju för farligt med trasig ABS. Och visserligen hade man kunnat skrota den också, då hade ju ingen annan ”lidit” av den. Men samtidigt känns det här ändå väldigt bra. Den får komma till några med intresse, kunskap och tid. Som kan och vill ta vara på den, och liva upp dess forna charm. För reparerar man bara alla fel, och tar hand om rosten på dörrar och skärmkanter, kan den säkert leva i fem år till… (L)
PS. Vet inte om ni två killar läser detta, men med tanke på att ni var typ 5 år äldre än mig och säkert använder en hel del forum/sociala medier, skulle det inte förvåna mig
