Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1002602
GT-mannen skrev:Dock skulle jag vilja veta varför tanken bara rymmer 52 liter på D2 när både D3 och D4 har 60-literstank.
?! HAde inte en aning om att det skilde, kan förstå på tex AWD om annat tar utrymme så tankvolymen minskas, kanske ska vara lite psykologi att det inte kostar så mycket att köra D2?, en full tank kostar mindre ??:-/

Like sökning visar att det finns fler varianter!
T5 hade 62liter! D2 C30 har 52 literstank, D3 C30 har 60 liter, C30/V50 2.0 Bensin/Diesel 55 liter...

Hittade en tråd till:
<OT>På tal om tankvolym. Min C30 1,6D har en 52 liters tank, T5 har 62 liter och 1,8F har 55 liter. Någon som vet varför Volvo stoppar i olika tankar i de olika modellerna, borde ju vara dyrare att lagerhålla och hantera flera olika storlekar. Bilarna är ju rimligen lika i bak! Hade inte haft något emot den stora tanken i 1,6D'n.</OT>
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=50178
#1011050
Sitter och funderar på hur jag ska göra med CTEK-laddaren när jag ställer av bilen. Eftersom bilen ska stå utomhus måste laddaren ligga i motorrummet och huven ska vara helt stängd. Hur ska jag då dra den grova sladden från laddaren till elstolpen? På V40:n kunde jag klämma sladden mellan huven och vänster strålkastare, men det går ju inte här. Tänkte eventuellt koppla in den i motorvärmarsystemet (istället för motorvärmaren i så fall), men då måste man väl jorda det uttaget någonstans under huven.

/Håkan
#1011069
GT-mannen skrev:Upptäckte något intressant idag när jag lyfte på bagagerumsmattan. Istället för reservhjul fanns det en däcktätningssats. Är det någon fler som har så?
Så var det i min bil också från början. Köpte ett "nödhjul" på skroten för 300:-, så nu har jag både "nödhjul" och lagningssats. (Hängslen och livrem alltså) :D
#1011088
Bara en tanke men, ta bort en strålkastare. :wink:
#1011119
~Kalle~ skrev:Det går inte om du drar kabeln från laddaren upp mot vindrutan?
Det hade nog gått om elstolpen hade stått bredvid bilen. Nu står den snett framför och jag tror inte att kabeln är så pass lång att den räcker.
Micce1980 skrev:Bara en tanke men, ta bort en strålkastare. :wink:
Tack för tipset. :D Ska tänka på saken.
Walkmann skrev:varför ställa av??
Har gjort det dom senaste 10 vintrarna och det sparar en hel del på bilen. Dessutom behöver jag dom pengarna som bränslet kostar till annat. Har haft lite väl mycket utgifter i år, speciellt på förra bilen som tog rätt hårt på min ekonomi och försöker komma ifatt det under avställningen.

/Håkan
#1074598
Återupptar den här tråden med att säga att varken motorvärmare eller CTEK-laddare var inkopplade under vintern. Trots det startade bilen utan problem vid påställningen.

Hade semester förra veckan och tänkte då hålla på med bilen när jag bodde i syrrans sommarhus utanför Ystad. Tvätta på plats gick inte, för gräsmattan var mer eller mindre uppgrävd efter installationen av jordvärme i vintras så jag fick åka till OK-macken i Ystad och tvätta den där. Dessvärre blev den åter full med döda insekter i fronten innan jag hann tillbaka.

Passade på att montera mugghållare och glasögonhållare. Hade även tänkt byta växelspaksdamasken till Volvo original i skinn med en likadan reflexrand som mattorna har, men får f*n inte loss knoppen. Enligt monteringsanvisningen till damasken ska man trycka ner växelspaken till stoppet och sedan vrida knoppen ett kvarts varv till vänster. Det går inte (har helt enkelt ingen kraft i händerna för att göra det).

Monterade även komfortindikatorn till CTEK-laddaren och bytte lite lampor framtill (p-ljus och sidomarkeringsljus) till dioder.

/Håkan
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, […]

Alla seriösa biltjuvar vet också att d[…]

Lös motorlampan och visade det nån felk[…]

Hej! Jag har en Volvo XC90 3,2 aut 2007 (facelift)[…]