Har faktiskt undrat när denna tråden (och bilen) ska få lite uppmärksamhet. Fast min uppmärksamhet hamnade på allt infettande. Fett på tändstiften? Är det inte torr anliggning som gäller där? Är du en sån som fettar in hjulbultarna också? :o Samma sak med LMM-kontakten, what's up with that? Hålla väta borta fattar jag men är det en utsatt kontakt? Jag har "inte ens" fett på batteripolerna om det nu är något man egentligen vill.
Jag har iaf lärt mig att inte ha nå fett eller annat gegg på tändstiften, och istället dra dom med rätt moment så slipper man att dom fastnar eller liknande.
LMM kontakten sitter knappast utsatt, det är väl en av dom mest skyddande kontakterna där under huven :roll:
Aluminium har ju den egenskapen att den nyper ganska rejält i ett skruvförband, för att undvika detta då om man har otur det mesta
av momentet gå åt bara för att vrida runt stiftet. På jobbet smörjer vi ALLTID gängorna på aluminium.
Lågtemperatur fett i kontaktstycke har jag lärt från lokala Volvoverkstaden. Har använt det sedan 1986 när jag köpte min första bil,
och det har funkat bra sedan dess!
Vaselinspray duger oxå, det viktiga med känsliga kontakter är att syret inte får härja fritt då oxiden ställer till det. Med fett eller vaselin försämras inte kontaktytorna men syret får inte tillgång till metallen.
Fick påpekande på bakbromsarna på senaste besiktningen, och med all rätt! Nu för några dagar sedan började det låta riktigt illa vänster bak. Det visade sig att ena belägget gick metall mot metall med skivan.
:shock: Du kollar inte beläggens tjocklek när du skiftar hjul? Man är väl lite förpliktigad till det, nästan även om man lämnar in bilen på service. Tjusigt med nya skivor iallafall, när jag fick bilderna att fungera (laddar inte för mig om jag inte öppnar de i en egen flik).
Jo jag visste att dom var dåliga. Rent slarv från min sida att dom inte bytts tidigare. Här ser man vad "gubbkörning" gör för
bakbromsarna! Skivorna helt rostiga och kolvarna fast! Var ett äldre par som ägde den innan oss.